Write a comment
יש ימים שבהם החשיבה צלולה כשלג, הדיבור רהוט והעבודה מתקתקת. מנגד, יש ימים שבהם המוח מרגיש כאילו הוא נעלם בתוך ענני ערפל. אז למה נוצרת התחושה הזאת ואיך אפשר, די בקלות, להיפטר ממנה?

כשאנחנו מעמיסים על המחשב שלנו הרבה משימות, הוא מתחמם, מתחיל להשמיע רעשים ומאט את פעילותו. המוח שלנו, כך מתברר, מגיב בצורה דומה להפליא לעומס שעימו הוא נדרש להתמודד בשגרת החיים העמוסה שלנו. בעבר, המוח האנושי היה צריך להתמודד עם פעולות פשוטות למדי – הוא חישב סיכונים ביציאה לציד, שחזר מידע על צמחים רעילים לפני הליקוט, חיפש דרכים יצירתיות לחזר אחרי בנות ובני המין השני ותחזק קשרים חברתיים.

כיום, המוח שלנו נדרש לבצע חישובים מסובכים ומסורבלים בהרבה, שגורמים לו לא פעם למאמץ שהוא לא יכול להתמודד איתו. זה גורם להרבה אנשים להרגיש את מה שמכונה "ערפל במוח" (Brain Fog), מצב שאמנם אין לו אבחנה קלינית חד משמעית, אבל הוא נחשב לאחת התלונות הנפוצות ביותר שרופאי משפחה שומעים.

כדי לטפל בבעיה, ראשית חשוב להבין ממה היא נגרמת. למצב הזה יכולות להוביל כמה בעיות נפוצות ובהן:

·         חוסר שינה

·         שינויים הורמונליים בהיריון ובגיל המעבר

·         התייבשות

·         לחץ נפשי וחרדה

·         מחסור בוויטמין B12

·         מחלות כמו דיכאון, סוכרת או תת פעילות של בלוטת התריס

·         דיאטה עתירת שומנים ופחמימות פשוטות

אז שומרים על מוח צלול לאורך זמן?

הבעיה הזאת כאמור עלולה לנבוע מסיבות מגוונות. אם לא מדובר במחלה שגורמת לתופעה, ניתן בהחלט להילחם בה ביעילות באמצעות שינויים קטנים אך עוצמתיים באורח החיים:

הפחיתו את גורמי הלחץ – יש המון גורמים סביבנו שמעלים את מפלס הלחץ, אך גם לא מעט דרכים יעילות להשקיט אותם. ראשית, בטלו ככל הניתן את ההתראות בטלפון הנייד ונסו להתרחק ממנו מתי שמתאפשר. בנוסף, שקלו לאמץ שיטות שהוכחו במחקרים כיעילות להפחתת הלחץ כמו ניהול יומן, מדיטציה ושהייה תחת קרני השמש בכל יום.

הבטיחו לעצמכם שנת לילה טובה – שינה מספקת עוזרת לאזן את רמת ההורמונים בגוף בצורה שתשפר את תפקוד המוח ותמנע את תחושת הערפל המבהילה. כדי לעשות את זה, נסו להימנע ממסכים לפחות שעה לפני השינה, משום שהאור הכחול הנפלט מהם פוגע באיכות השינה ובמשך ההירדמות. נסו לישון בין 7 ל-8 שעות בלילה – לא יותר ולא פחות. אם הרעש מפריע לכם, הירדמו עם רעש לבן או עם צלילים מרגיעים שישרו שלווה על הגוף.

תאכלו כמו שצריך – אם עוד לא שמעתם על "דיאטה ים תיכונית", זה המן להכיר אותה. זו דיאטה שזכתה לשבחים בכל רחבי העולם ונחשבת כגורם שמאריך את תוחלת החיים ושומר על מוח צלול לאורך זמן. זהו תפריט שכולל דגי מים מלוחים, פירות, ירקות, אגוזים, זרעים, דגנים מלאים ושמן זית.

חשוב להקפיד לאכול הרבה חלבונים ואומגה 3 – שני מרכיבים שממלאים מרכיב חשוב בשמירה על היכולות הקוגניטיביות. גם נוגדי החמצון שמצויים ברבים מהמאכלים האלו יסייעו לשמור על חשיבה צלולה בטווח הקצר והארוך. בנוסף, הקפידו לשתות הרבה מים לאורך היום.

גרו את חוש הריח - כמה מחקרים רפואיים מצאו כי אנשים שהריחו תמיסת רוזמרין באופן קבוע שיפרו במידה ניכרת את היכולות הקוגניטיביות שלהם, בדגש על הריכוז, הזיכרון והיכולת לעבוד על משימות מורכבות לאורך זמן. זוהי בהחלט דרך פשוטה ויעילה לתת למוח את זריקת האנרגיה שהוא זקוק לה ברגעים קשים.

אל תפסיקו לזוז – התעמלות גופנית מזרימה את הדם למוח ומספקת לו יותר חמצן שדרוש לביצוע פעולות מורכבות ולשימור האנרגיה לאורך זמן. 150 דקות של פעילות אירובית בשבוע נחשבות חיוניות לשמירה על מוח צלול.

בנוסף, במחקר אחד נמצא כי 10 דקות של עלייה וירידה במדרגות מסייעות להעצים את הזיכרון, הריכוז והעמידות של המוח בעומסים גבוהים – ביעילות שגוברת על זו של כוס קפה. אז בפעם הבאה שאתם עובדים ומרגישים את המוח מעורפל – צאו לחדר המדרגות ובצעו אימון מהיר כזה, במקום לגשת שוב למטבח כדי להכין עוד כוס של אספרסו.


chair banner1


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.