הטעם שלו מזכיר אניס והטקסטורה שלו מזכירה סלרי, אבל הוא בכלל מגיע מאותה המשפחה של גזר, כוסברה ופטרוזיליה. ההודים אוכלים את הזרעים שלו אחרי הארוחה כדי להקל על תהליך העיכול, הרומאים מאמינים שהאלים העבירו את החוכמה שלהם לבני התמותה דרך הגבעולים שלו, ואצל היוונים הוא נחשב לירק האהוב על דיוניסוס, אל האוכל והיין.

שומר. עם טעם, ריח ועובדות לא מתווכחים

ורסטילי
לשומר יש היסטוריה עשירה. הוא מגיע מאזור הים התיכון, בעיקר ממקומות שיש בהם הרבה מים. אבל יש לו מודעות סביבתית, והוא נחשב לאחד הגידולים החקלאיים היותר חסכוניים במים. הוא התגלה ובוית לראשונה ביוון וברומא בזכות התכונות הרפואיות שלו, ולא פחות בזכות התכונות הקולינאריות. 


בעבר, ואפילו היום, השתמשו בו לטיפול בכל מה שקשור במערכת העיכול. גזים, כאבים, שלשולים, עצירות, צרבת, נפיחות ושיהוקים. הוא נחשב גם בעל איכות משתנת ומכייחת, והוא מעודד יצור חלב אצל נשים מניקות. שומר טוב גם לטיפול בבעיות עיניים ואפשר למצוא אותו אפילו בחלק ממוצרי הקוסמטיקה.

שומר על הגוף

כמו רבים מהחברים במשפחה שלו, שומר מכיל שילוב ייחודי של פיטונוטריינטים (Phytonutrients) חומרים טבעיים שנמצאים בצמח על תקן של נוגדי חימצון. ביניהם, רוטין (Rutin), שחשוב לכלי הדם והעורקים ואחד הביטויים של חוסר בו הן דליות, וקוורצטין (Quercitin) וקמפרול (Keampferol) שמפחיתים את הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן.   

אבל הפיטונטרייט שמושך הכי הרבה תשומת לב הוא האנתול (Anethole), הרכיב העיקרי בשמן של השומר. במחקרים על בעלי חיים, אנתול סיים בהצטיינות יתרה בכל המבחנים שקשורים להתפתחות דלקות וסוגים שונים של סרטן בגוף. לפי מחקרים, המנגנון הביולוגי שמסביר את ההשפעות האנטי- דלקתיות ואנטי סרטניות, הוא סגירת ערוצי תקשורת הבין תאית (Tumor Necrosis Factor), שמונעת הפעלה של מולקולה מסוכנת העונה לשם NF-kappaB.

בנוסף לאנתול יוצא הדופן, הפקעת של השומר היא מקור לא רע בכלל לוויטמין C (20% מהצריכה היומית המומלצת), נוגד החימצון העיקרי בגוף שיכול לנטרל רדיקלים חופשים בכל הגדלים והצורות. הוויטמין C שנמצא בפקעת, הוא מוכוון חיידקים והוא חיוני גם לתפקוד תקין של המערכת החיסונית.

כמקור לא רע בכלל לסיבים (10.8% מהצריכה היומית המומלצת), פקעת שומר יכולה לעזור להפחית רמות כולסטרול שנמצאות במגמת עליה, ובגלל שהסיבים התזונתיים עוזרים למעיים להיפטר מחומרים בעלי פוטנציאל סרטני, פקעת שומר יכולה להיות גם יעילה במניעת סרטן המעי.

שומר הוא מקור טוב לחומצה פולית (5.9% מהצריכה היומית המומלצת), סוג של ויטמין B שחיוני להמרה של המולקולה הידועה לשמצה הומוציאסטין למולקולות אחרות. להומוציאסטין יצא שם של איום אמיתי להתקף לב ושבץ, כי אם היא לא מתפרקת למולקולות אחרות, ומצליחה להגיע לריכוזים גבוהים בגוף, היא יכולה לפגוע באופן ישיר בדפנות כלי הדם.

שומר הוא גם מקור טוב לאשלגן (10.3% מהצריכה היומית המומלצת), מינרל שעוזר להפחית יתר לחץ דם, גורם סיכון נוסף לשבץ ומחלות לב. בכוס שומר תמצאו גם 10% מהצריכה היומית המומלצת של מנגן, וחמישה אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של ניאצין (ויטמין B3) ושל המינרלים סידן, מגנזיום וברזל. כמה זה עולה לנו? 26 קלוריות בלבד.

תעודת זהות:
שם פרטי
: שומר
שם משפחה: סוככיים
שם בוטני:
FoeniculumVulgare
מוצא: אגן הים התיכון
עונה : כל השנה
מה אוכלים? הכל. גם את הפקעת, גם את הגבעולים, וגם את העלים
מילה מהסינים: ירק מחמם, מחזק אנרגיה, כליות, שלפוחית שתן וקיבה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק

הוסף תגובה חדשה