5 דברים מדהימים שיקרו לכם כשתשפרו את היציבה

"שב זקוף" זה אולי המשפט המזוהה ביותר עם אימהות מאז ראשית ההיסטוריה, עכשיו יש מספיק הוכחות במחקרים מדעיים כדי להבין שיש סיבה די טובה לכך, או 5 סיבות מצוינות ליתר דיוק

אם אתם קוראים את זה עכשיו, סביר להניח שאתם יושבים מול המחשב או בוהים בסמארטפון. שימו לב למצב הצוואר והגב שלכם כרגע – האם אתם יושבים שפופים או זקופים? האמת שאנחנו לא בדיוק ממהרים להודות בה, היא ששגרת החיים בעולם המודרני גורמת לנו להעביר את רוב שעות היום בישיבה שפופה. בדרך כלל לא נבחין בכך ונייחס חשיבות נמוכה לשמירה על הזקיפות. אולם, ליציבה נכונה יש השפעות מרחיקות לכת על מנגנוני הגוף שלנו. הנה כמה דברים מדהימים שיקרו לכם אם רק תחליטו להזדקף קצת יותר:

1. אתם תהיו פחות לחוצים

הקשר בין שני התחומים האלו אולי עשוי להיראות לכם קצת תלוש, אך מחקר שנערך ב-2017 באוניברסיטת אוקלנד שבארצות הברית מצא שישיבה זקופה יכולה להיות כלי יעיל להתמודדות עם לחץ נפשי. במחקר חילקו את הנבדקים לשתי קבוצות וביקשו מהם לבצע מבחנים להתמודדות עם לחץ. הקבוצה הראשונה התבקשה לבצע את המבדקים בישיבה זקופה בעוד שחברי הקבוצה השנייה רבצו על כורסאות נוחות.

חברי הקבוצה הראשונה דיווחו על תחושות של התלהבות, ביטחון והתרגשות במהלך האתגר. האחרים דווקא היו מלאי פחד, עוינים, עצבניים, שקטים ועייפים במהלכה. החוקרים הסבירו שישיבה זקופה יכולה להפעיל מנגנונים פסיכולוגיים וביולוגיים שעוזרים לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם הלחץ. הישיבה הבריאה הזאת גם תורמת להפרשת הורמונים ומוליכים עצביים שעוזרים לשלוט במצב הרוח.

2. כאבי הראש יפחתו

גם אתם חווים במהלך היום כאבי ראש פתאומיים ולא מוסברים? גם בזה אפשר במקרים מסוימים להאשים את האופן שבו אתם יושבים. מומחים מסבירים שכאבי ראש נגרמים בחלק מהמצבים כתוצאה מלחץ על הצוואר, השכמות ושרירי הלסת. ישיבה שפופה עלולה להעצים את התסמינים האלו ולהגביר את הכאב. עם הזמן, התקשות השרירים עלולה להפוך כרונית ולגרום לכאבים מתמשכים ובלתי נסבלים באזור הראש. כדי להימנע מכך מומלץ להקפיד שהאוזניים שלכם תמיד יהיו בקו ישר עם הכתפיים ושאלו יהיו בקו ישר עם המותניים.

3. תשרפו יותר קלוריות

יציבה נכונה יכולה לשפר במידה ניכרת את זרימת הדם ובכך לאפשר כניסה של יותר חמצן לתאי הגוף, מה שמשפר גם את קצב שריפת הקלוריות במנוחה ובפעילות. אם משלבים את שיפור היציבה עם פעילות גופנית קבועה, היעילות של ההתעמלות תגבר ותשרפו יותר קלוריות במהלכה. בנוסף, תרגול יוגה ופילטיס יכול לשפר עוד יותר את היציבה, לעזור לכם לשרוף יותר קלוריות ולעצב את הגוף בצורה בריאה, טבעית ונכונה הרבה יותר.

4. רמת האנרגיות תעלה

יציבה אופטימלית משפיעה גם על הסרעפת שלנו ומאפשרת לה לתפקד טוב יותר. הסרעפת היא השריר שאחראי על ויסות הנשימה וההזדקפות מקלה על הפעילות שלה ובכל הופכת את הנשימה לקלה ונינוחה יותר. מנגד, ישיבה עם גב עקום מונעת את הרחבת כלוב הצלעות בזמן הנשימה ומקשה עליה. במקרה כזה, כמות החמצן שמגיעה לתאים עלולה לפחות, מה שישפיע גם על האנרגיה ועל ההרגשה הכללית שלכם.

5. הכאבים יפחתו

סובלים מכאבים מתמשכים בשרירים ובמפרקים בפלג הגוף העליון? מחקרים הראו שעל כל סנטימטר שהראש זז לפנים כתוצאה מיציבה לא נכונה, מופעל לחץ של 2 גרמים נוספים על עמוד השדרה. זאת בנוסף ללחץ שמופעל על הכתפיים, המפרקים, הצוואר והשרירים התומכים שבאזור. גם אגן שאינו מיושר במקומו מוסיף לחץ על עמוד השדרה ופוגע בחוזק של שרירי הליבה, הגב והירכיים. בנוסף, יציבה רעועה עלולה להוביל לדלקות גידים ולדורבנים ברגליים. מנגד, יציבה נכונה מפחיתה את הלחץ על השרירים, הגידים והעצמות ומורידה משמעותית את הסיכון לפציעות ולכאבים כרוניים.


mitot banner3

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

הוסף תגובה חדשה