צור קשר | הוסף למועדפים
.

אתה נמצא ב ראשי | המגזין | אינדקס ירקות | אפונה ירוקה - פצצת אנרגיה ירוקה

  

אפונה ירוקה - פצצת אנרגיה ירוקה

מאת: יובל ארז | תאריך: 17/2/2010

 

כשחושבים על אפונה, חושבים על האוכל שאהבנו לשנוא בתור ילדים קטנים (אבל אחד כזה שממש כיף לשחק איתו). בתור מבוגרים, יכול להיות ששווה לנו לתת לה עוד צ'אנס.

 

אפונת גינה. כמה קטנה, ככה גדולה.

 

עצם העניין

להיסטוריונים של מזון יש חילוקי דעות בנוגע לבית האמיתי של האפונה. ההסכמה הכללית היא שהאפונה גדלה איפשהו בין המזרח התיכון, למרכז אסיה. מצד אחד, בקברים מצריים עתיקים נמצאו שרידים של משהו שנראה כמו אפונה. זאת כנראה לא היתה האפונה שאנחנו אוכלים בארוחת הערב, אלא זן קטן ולא מוכר שלה. מצד שני, בהתחשב בעובדה שאפונה אוהבת מזג-אוויר קר, יש גם לא מעט שמאמינים שהיא מגיעה מהאזורים הצפוניים בהודו. כך או כך, אפונה היתה אחד מהגידולים הראשונים שבויתו. היא היתה זולה, ואפשר היה לעשות איתה המון דברים. הרוכלים ביוון היו מוכרים ברחוב מרק אפונה חם לעוברים ולשבים, בספר הבישול הרומאי הראשון היו 9 תשעה מתכונים שונים לאפונה, בסין קראו לה הקיטנייה הזרה, ורק במאה ה-16 התחילו לאכול אותה טרייה ולא מיובשת.

 

אפונת גינה מפוצצת בחומרים מזינים. היא מספקת כמות טובה מאוד של 8 ויטמינים שונים, 7 מינרלים שונים, סיבים תזונתיים וחלבון. והיא ממש יכולה להטעין את הבריאות.

 

בתור התחלה, אפונה מספקת חומרים שחשובים לשמירה על בריאות העצם. היא מקור טוב מאוד לוויטמין K (52% מהצריכה היומית המומלצת), שחלק ממנו הגוף הופך לוויטמין K2 שקשור לתהליך ששומר על המולקולות של הסידן איפה שהן צריכות להיות, בתוך העצמות.

 

אפונה היא גם מקור מעולה לחומצה פולית (25% מהצריכה היומית המומלצת) ולוויטמין B6 (17% מהצריכה היומית המומלצת). כל אחד מהם חשוב בפני עצמו. חומצה פולית אחראית לבניית תאי דם אדומים, וויטמין B6 אחראי בין היתר לחילוף החומרים של חלבונים, פחמימות ושומנים, וגם של חלק מהמינרלים כמו אבץ ומגנזיום. ביחד, שני החומרים האלה עוזרים להפחית את ההצטברות של הומוציאסטין (homocysteine), אחד מתוצרי הלוואי של חילוף החומרים, ומולקולה מסוכנת שלא כדאי להתעסק איתה, אחרת, היא עשויה לגרום לדילול מסת העצם ולהתפתחות אוסטיאופורוזיס.

 

בנוסף להשפעה הרעה שלה על בריאות העצם, הומוציאסטין יכולה הגיע גם ללב ולהוביל להתפתחות מצב שנקרא טרשת העורקים (Atherosclerosis). לכן, תכולת החומצה הפולית וויטמין B6 באפונה תומכים גם בבריאות הלב. למעשה, חומצה פולית כל-כך חשובה לבריאות ותפקוד הלב שמחקר בתחום מצא כי תוספת של 400 מק"ג ממנה ביום, מנעה 28,000 מקרי מוות בשנה בארצות-הברית שנגרמו כתוצאה ממחלות-לב.

 

פצצת אנרגיה ירוקה

אם אתם מרגישים עייפים וחסרי אנרגיה, אפונה ירוקה היא אחד המזונות החשובים שכדאי לכלול בתזונה. וזה בגלל שהיא מספקת כל-כך הרבה חומרים מזינים שתומכים בכל-כך הרבה מערכות ותהליכים בגוף.

 

אפונה היא מקור טוב מאוד לוויטמין B1 (27% מהצריכה היומית המומלצת) והוויטמינים B2 ו- B3 (15% מהצריכה היומית המומלצת) שכולם נחוצים לחילוף החומרים של פחמימות, חלבונים ושומן. אפונה היא גם מקור טוב לברזל (15% מהצריכה היומית המומלצת), מינרל  שנחוץ לייצור ותפקוד תקין של תאי דם אדומים, וחוסר בו קשור לעייפות, אנמיה, ירידה בתפקוד המערכת חיסונית ובעיות בריכוז ובזיכרון. אפונה מכילה גם 45% מהצריכה היומית המומלצת של מנגן, 35% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, 20% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין A, 20% מהצריכה היומית המומלצת של טריפטופן, ו- 15% מהצריכה היומית המומלצת של מגנזיום, אבץ ואשלגן. (כל הערכים לכוס אחת של אפונה, כ- 160 גרם).

 

בנוסף, אפונה ירוקה היא גם מקור טוב מאוד לוויטמין C (40% מהצריכה היומית המומלצת), קו ההגנה הראשון והיעיל ביותר של הגוף במלחמה נגד הרדיקלים החופשיים. הוא עוזר לגוף להתמודד עם רדיקלים חופשיים שמגיעים מהסביבה החיצונית, מחזק את המערכת החיסונית ואולי הכי חשוב- הוא מעכב את הייצור של תהליכים סרטניים בגוף. לפי מחקרים, צריכה גבוהה של ויטמין C עשויה להפחית את הסיכון לסוגים שונים של סרטן, כולל סרטן הדם, הריאות, והלבלב וסוגים של סרטן שקשורים לפעילות הורמונאלית, כמו סרטן השד, הערמונית, הרחם והשחלות.

 

תעודת זהות:

ידוע בציבור: אפונה
שם בוטני
:
Pisum fulvum

שם משפחה: קטניות

מוצא: שנוי במחלוקת
עונה
: כל השנה

מה אוכלים: טרי, קפוא או משומר. קפוא עדיף על משומר כי הוא מכיל הרבה פחות מלח וחומרים משמרים. אך כמובן הכי טוב לאכול טרי.  

מילה מהסינים: אפונה נחשבת למזון ניטראלי מבחינה אנרגטית. היא מחזקת את הטחול והכליות, שני איברים חשובים מאוד ברפואה הסינית. הטחול, כי הוא אחראי להפוך מזון לצ'י וכל תחושת החיוניות שלנו תלויה בכך שהגוף יקבל הזנה נכונה מתפקוד תקין שלו. והכליות, בגלל שהן מחזיקות את המהות שלנו. החומר שאחראי להתפתחות ולצמיחה שלנו.

 

שלח לחבר Print
תגובות הוסף תגובה הוסף
אפונת גינה מפוצצת בחומרים מזינים. היא מספקת כמות טובה מאוד של שמונה ויטמינים שונים
אפונה היא מקור טוב מאוד לוויטמין בי אחד עשרים ושבעה אחוז מהצריכה היומית המומלצת
טרי, קפוא או משומר. קפוא עדיף על משומר כי הוא מכיל הרבה פחות מלח וחומרים משמרים.

שלח לחבר Print
  • הסיפור המלא על סיבים תזונתיים...
  • אספרגוס - מי אמר חומצה פולית ו...
  • רפואה משלימה באינטרנט זה דוקטור יאנג. מאגר של מטפלים ברפואה משלימה, חנות מוצרים לעוסקים בתחום ומידע על קורסים והשתלמויות בנושא רפואה משלימה נושאים פופולאריים: רפואה משלימה , דיקור סיני , עיסוי שוודי , עיסוי רפואי , תזונה , צמחי מרפא
    חנויות באתר: חנות למטפלים , מוצרי טבע , מיטת טיפולים , מתנות , מוצרי שיקום , כיסא גלגלים , קידום אתרים
    אודות | תנאי שימוש | פרסום באתר | אבטחה באתר | מועדון לקוחות | צור קשר |
    להזמנות: 1-700-700-795

    Copyright © כל הזכויות שמורות לד"ר יאנג בע"מ

     Site developed by