Write a comment
מה עדיף, ויטמין C או אבץ? אנטיביוטיקה או מרק עוף? ואיך צריך להתעטש? תשובות חמות על התקררות

סבתא משוכנעת שמרק העוף שלה הוא תרופה על באמת, אמא לא מרשה לצאת החוצה בלי סוודר, ואם חלילה יש חום חייבים קודם כל להוריד אותו... דבר אחד בטוח – בחורף, רב סרן שמועתי עסוק מאד. כל כך הרבה שמועות סובבות את החורף ומחלותיו, שכדאי לעשות קצת סדר בבלגן ובשמועות.

יציאה מהבית עם שיער רטוב גורמת להצטננות
לא נכון אבל גם לא לגמרי טעות. שיער רטוב לא מושך חיידקים או וירוסים באופן מיוחד, אבל הוא גורם לקירור הגוף. כשטמפרטורת הגוף יורדת, מערכת החיסון עובדת בהילוך נמוך ואז הגוף חשוף יותר לתקיפה של חיידקים או וירוסים. לכן, אין בעיה לצאת מהבית בשיער רטוב, אבל אם ממש קר בחוץ אז לא כדאי להישאר כך לזמן ממושך.

יש תרופה אחת להצטננות וקוראים לה אנטיביוטיקה
קשקוש! הצטננות נגרמת מווירוסים, אנטיביוטיקה ממגרת חיידקים ובמקרה של הצטננות היא רק תזיק לגוף ותחסל חיידקים חיוניים כמו אלה המצויים בפלורת המעיים. לרוב, הגוף מתגבר על הצטננות. כדי להרגיש טוב, אפשר לקחת תרופות לשיכוך כאבים ולהורדת החום, אבל ממש לא אנטיביוטיקה.

טוב, אבל מרק עוף בטוח עוזר, נכון?
נכון מאד! מחקרים מן הרפואה המערבית, הסינית וכמובן הפולנית הראו והוכיחו מעל לכל ספק כי מזון חם, עשיר ומזין – ואין ויכוח שמרק עוף הוא אחד כזה – מצוין נגד התקררות. כאמור, מערכת החיסון תתגבר ברוב המקרים על הפלישה הצוננת הזו, וכל שנדרש הוא לחזק את הגוף. תזונה עשירה ואיכותית היא הדבר הטוב ביותר שנוכל לעשות כדי לסייע לגוף לגמור כבר עם האפצ'י הזה.

אבץ הוא תוסף התזונה המומלץ להצטננות
אמת לאמיתה! יותר מוויטמין C, אבץ הוא התוסף הנכון לחורף. אבץ מחזק את מערכת החיסון ומחקרים הראו כי נטילה אינטנסיבית של אבץ במהלך הצטננות מקצרת את משך המחלה ב-40-50 אחוזים. עדויות רבות נשמעו על הקלה בתסמינים ושיפור במצב הבריאות בזמן המחלה לאחר נטילת אבץ.

קור גורם להצטננות
לא נכון. קור אינו גורם להצטננות כפי שיום קיץ לוהט אינו גורם לחום גבוה בגוף. כפי שנאמר, מערכת החיסון אינה במיטבה כשהגוף קר. לא כשבחוץ קר אלא כשטמפרטורת הגוף יורדת. הקשר בין השניים הוא אכן שכאשר הימים קרים, כמו בחורף, טמפרטורת הגוף עלולה לצנוח בסבירות גבוהה יותר. לכן חשוב להתלבש היטב כדי לשמור על חום הגוף. אבל הקור עצמו אינו גורם להצטננות.

ההדבקה בהצטננות מתרחשת בקלות
דווקא לא. למרות שיש חורפים בהם נראה כי כולם חולים בשפעת, ההדבקה במחלה אינה קלה והנגיפים לא עוברים בקלות מאדם לאדם.
יש צורך במגע של ממש, מקרוב ולאורך זמן, כדי לשכנע את הווירוסים לעבור מגוף לגוף ולבצע הדבקה. מחקר מצא כי שיעור ההדבקה בקרב זוגות נשואים עמד על לא יותר מ-30 עד 40 אחוזים.

לא כדאי ללכת יחף בחורף
נכון, מאותן הסיבות שהוזכרו כבר. הקור של הרצפה מוריד את טמפרטורת הגוף וחושף אותו לפגיעת וירוסים. ההמלצה ללבוש סוודר? בדיוק מכאן.

תפוזים ופירות הדר עוזרים למנוע הצטננות
נכון חלקית, וגם זה במאמץ. האשם באמונה חצי טפלה זו הוא הוויטמין C. ככלל, טרם נמצאה הוכחה חותכת שוויטמין C עוזר במשהו נגד שפעת. יש שיישבעו בשמו ויש שימשכו כתף – הוכחה סופית ליעילות הוויטמין טרם נמצאה. בכל מקרה, ב-100 גרם תפוז יש 53 מ"ג ויטמין C כך שמי שרוצה להפגיז את גופו בוויטמין זה יצטרך לבלוס ארגזים שלמים של תפוזים. אגב, גמבה מכילה כמעט פי 4 ויטמין C – 190 מ"ג ב-100 גרם מוצר.
אבל אין ויכוח שתפוזים ופירות הדר בכלל יפים לבריאות, ועל הדרך גם טעימים למדי. תאכלו אותם ותיהנו מהם בלי קשר לרמת הוויטמין, ושיהיה לבריאות.

כשמתעטשים צריך לכסת את הפה עם כף היד
לא נכון! מה שנפלט מהפה נשאר על כף היד ובינינו, מתי רחצתם את היד לאחר התעטשות? אבל אם נגעתם בידית של דלת, למשל, פתחתם ארון, מגירה, מקרר – השארתם חותמת עם וירוסים והבאים אחריכם עלולים להידבק.
הדבר הנכון הוא לכסות את הפה עם המרפק או אמת היד וכך לצמצם את הסיכון להדבקה. וכן, שטיפת הידיים היתה ועודנה אמצעי המניעה הטוב ביותר מפני מחלות.

ככל שהגוף חלש יותר כך תהיה פגיעת המחלה קשה
בדיוק ההפך! הרגשת החולשה מהמחלה נובעת מפעולת מערכת החיסון, וככל שהיא חזקה יותר כך היא שואבת עוד מכוח הגוף. לא יכולים לזוז? מצוין, סימן בדוק שמערכת החיסון שלכם נותנת עבודה. לתשומת לבכם בפעם הבאה שפרסומת כלשהי תמליץ לכם על תכשיר לחיזוק מערכת החיסון.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.