Write a comment

 

באופן כללי אנחנו משקיעים די הרבה זמן כדי שהתזונה שלנו תהיה אופטימאלית. אבל אפילו הרגלי התזונה הבריאים ביותר, לא תמיד יצליחו לספק לגוף את כל מה שהוא צריך. למה? כי לגוף יש דרישות גבוהות, כי אנחנו לא מספיק שומרים עליו, כי לא תמיד אנחנו מכירים את הכללים הקטנים שעושים את ההבדל הגדול.

רובהאוכלוסייה הבוגרת נעזרת ביותר מתוסף אחד ביום. האם התוספים שלכם עושים את העבודה?

תזונה תחילה
כשאנחנו אומרים תוספים (או תוספי תזונה) אנחנו מתכוונים לוויטמינים, מינרלים, אנזימים, חומצות אמינו ותוספים אחרים. תוספים פופולאריים נחשבים ויטמין
C, D ו- E, סידן וברזל נחשבים תוספים מובילים בתחום המינרלים, בתחום הטבעי הנפוצים ביותר הם אכיניצאה, פרוביוטיקה ושמן דגים. זה אולי ברור מאליו, אבל עדיין שווה לחזור על זה לפעמים- תוספים נועדו לעשות רק את זה, להיות תוספת לתזונה, ובשום דרך לא להחליף תזונה בריאה. הגוף שלנו בנוי כדי להשתמש בכל החומרים המזינים מהתזונה שאנחנו אוכלים, בתנאי שהתזונה שלנו באמת בריאה ומגוונת. המבורגר כפול עם צ'יפס, קולה וויטמינים בצד? לא עשינו עסק.

כוננות ספיגה
אפילו אם התזונה שלכם קרובה למושלמת, ואתם מחזקים עם ויטמינים או תוספים אחרים, עדיין יכול להיות פער בין מה שאתם נותנים למה שהגוף מצליח לספוג. שתית קפה למשל מעכבת ספיגה של ברזל וסידן, וספיגת ויטמין D תלויה מאוד ברמות הסידן בגוף. בשביל מקסימום ספיגה, כדאי לקחת תוספים עם הארוחה.

יתרון מול סיכון
תוספים רבים מכילים רכיבים פעילים שיכולה להיות להם השפעה חזקה על הגוף. תמיד חשוב לקחת בחשבון את האפשרות של תופעות לוואי בלתי צפויות, במיוחד כאשר מתחילים להשתמש במוצר חדש, או בכמה מהם ביחד. בנוסף, הפעולה של חלק מהתוספים יכולה להתנגש עם הפעולה של תרופות מרשם. למשל, ויטמין K ותרופות לדילול דם לא הולכים ביחד. חשוב לזכור שהיום התוספים מגיעים בילד-אין בסוגים שונים של מזון, כמו משקאות, או דגני בוקר. כתוצאה, הגוף מקבל יותר ממה שצריך, ובמקרה של תוספים יותר זה לא בהכרח טוב. עודף בוויטמין A עלול לגרום לכאבי ראש, עודף ברזל עלול לגרום לבחילות. בדיוק בשביל זה יש תוויות. כל המוצרים שמסווגים כתוספים תזונתיים צריכים לכלול מידע מפורט על כל החומרים שהם מכילים, על הרכיבים הפעילים, על חומרים אחרים כמו חומרי טעם, או חומרים שמחברים ביחד חומרים אחרים.

כמויות
יש לא מעט מומחים שטוענים שההמלצה היומית (הקצובה היומית) לוויטמינים ומינרלים נמוכה ממה שרוב האנשים צריכים, ככה שאולי אתם צריכים לקחת מינון גבוה יותר מאשר על התווית כדי לקבל את מה שהגוף שלכם צריך. הרופא שלכם יכול לעזור לכם במקרה הזה ולקבוע כמות אחרת שמתאימה יותר לצרכים שלכם. ואל דאגה, כל עוד הוויטמין הוא ויטמין שמסיס במים, הגוף פשוט יפריש את העודפים שהוא לא זקוק להם.

צורה
תוספים מגיעים במגוון צורות: כדורים רגילים, קפליות, אבקות, משקאות ועוד. ולמרות שזה נראה המשתנה הפחות חשוב במשוואה, גם לצורת התוסף יש חשיבות. עדיף לבחור ויטמינים בצורה של קפליות שקלות לבליעה, בשונה מכדורים רגילים שקשה לעכל. על תוספים נוזליים מומלץ לוותר. למרות שקל יותר לבלוע אותם, הרבה פעמים אין להם את האנזימים שמסייעים לספיגה, ככה שבסופו של דבר לא עשיתם כלום. בנוסף, עדיף להשתמש בתוספים טבעיים ולא סינתטיים. ככה הגוף סופג את הרכיבים יותר ברצון. ועדיין, המשמעות של טבעי היא לא תמיד בטוח. הבטיחות של תוסף תזונה תלויה במשתנים רבים כמו ההרכב שלו, הפעולה שהוא עושה בגוף, המינונים. כדי לדעת מה הכי טוב בשבילכם, תתייעצו עם רופא.

 

חשוב לזכור
לתוספים יכול להיות יתרון גדול בתור בסיס. אבל כמו שאמרנו, הם מוצרים שנועדו להוסיף לתזונה. הם לא נועדו לטפל, לאבחן, למנוע, או לרפא. חלק מהתוספים יתרמו לבריאות הכללית, לדוגמא ויטמין D שיכול לעזור אם לא נחשפים לשמש, או ויטמין B12 לצמחוניים. חלקם יכולים לעזור להתמודדות עם בעיות ספציפיות. לדוגמא, סידן וויטמין D חשובים לשמירה על העצמות ולמניעת אובדן צפיפות עצם, חומצת השומן אומגה 3 יכולה לסייע למנוע מחלות לב ודיכאון. כל המומחים מסכימים שתוספים כאלה יכולים לעזור, אבל כולם גם מסכימים שזה יהיה יותר טוב אם נקבל אותם מפירות וירקות צבעוניים ובעיקר טריים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.