Write a comment

 

כולם יודעים שרמות גבוהות של סוכר בדם שווה צרות- שומנים בדם, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, השמנת יתר וסיכון מוגבר להתפתחות סוכרת סוג 2. לכן, זה נראה הגיוני שמודעות לאינדקס הגליקמי של מזון יכולה לעזור לנו לשלוט על רמות הסוכר בדם, ועל ידי כך למנוע השמנת יתר, מחלות לב, כולסטרול, סוכרת וחלק מהסוגים של סרטן.

אינדקס גליקמי- לא מה שחשבנו?

רב הנסתר על הגלוי
אינדקס גליקמי (
Glycemic index) הוא מדד שבעצם אומר כמה מהר וכמה גבוה רמות הסוכר בדם שלנו עולות בהשפעת סוגים מסוימים של מזון. למשל, בדיקות מעבדה הראו שאחרי צריכה של פחמימות פשוטות, כמו עוגיות, אבטיח, או תפוח אדמה אפוי, רמות הסוכר בדם היו גבוהות יותר בהשוואה לסוגים אחרים של מזון. לכן, מזונות כאלה נחשבים כבעלי אינדקס גליקמי גבוה.

רבים ניסו לתת פרשנות למשמעות של האינדקס הגליקמי, וקפצו למסקנות על איך סוגים מסוימים של מזון משפיעים על הבריאות ועל משקל הגוף. ספרי תזונה שמבטיחים תוצאות מהירות, במיוחד כאלה שמעודדים תוכנית תזונה דלה בפחמימות או שהאג'נדה שלהם היא אנטי סוכר, משתמשים באינדקס הגליקמי כבסיס לתיאוריה שלהם.

אבל כנראה שהתיאוריה היא רק תיאוריה. ברמה הפשוטה, אינדקס גליקמי נשמע מאוד הגיוני. אבל, המדע והיישום בפועל מורכבים הרבה יותר. האינדקס הגליקמי יכול להשתנות בצורה משמעותית באותה ארוחה ואפילו באותו סוג של מזון, כאשר אוכלים סוגים שונים של מזון ביחד. במונחים של בריאות, מה שכל זה בעצם אומר הוא שרב הנסתר על הגלוי.

קשה לדעת את הערך הגליקמי של מזון מסיבות שונות. אינדקס גליקמי של מזון יכול להשתנות במידה רבה ומסיבות שונות. ערכים גליקמיים נקבעים לפי צריכת המזון כפי שהוא, בפני עצמו. אבל ברוב המקרים הארוחות שלנו מורכבות מיותר מסוג אחד של מזון. כאשר מזון בעל אינדקס גליקמי גבוה נצרך ביחד עם סוגים אחרים של מזון, הערך הגליקמי שלו נוטה לרדת. אלא אם אתם בודקים כל ארוחה שאתם אוכלים (שזה לא מאוד סביר, אלא אם יש לכם ציוד מעבדה משוכלל בבית) אין לנו באמת דרך לקבוע אינדקס גליקמי כזה או אחר.

במחקר שפורסם בשנת 2011 בכתב העת journal of Clinical nutrition , נמדד הערך הגליקמי של אורז לבן, פסטה, בטטות, אפונה, רוטב עגבניות וגזרים לחוד, ופעם נוספת שכללה את כל סוגי המזונות יחד בארוחה אחת שכללה גם עוף. המספרים של החיים האמיתיים היו שונים בצורה משמעותית מהמספרים בטבלת האינדקס הגליקמי. בהשוואה לטבלה המקורית, ההערכה לגבי חלק מהסוגים של מזון היתה בחלק מהמקרים גבוהה פי 2.

ארוחה נוספת שנותחה מבחינה גליקמית כללה תפוחי אדמה ביחד עם סוגים נוספים של מזון. כאשר החוקרים השתמשו בטבלה הגליקמית הבינלאומית כדי להעריך את השווי של הארוחה כולה, הציון הגליקמי אמור היה להיות 73, אינדקס גליקמי גבוה שכדאי להימנע ממנו (מחשש לעודף אינסולין). אבל כאשר החוקרים העריכו את הארוחה במונחים גליקמיים בתנאי מעבדה, הם מצאו שהציון הגליקמי היה 53, ציון שמסווג את הארוחה כארוחה בעלת אינדקס גליקמי נמוך.

אינדקס גליקמי או קלוריות?
מחקרים מראים שלא רק שהאינדקס הגליקמי של מזון מסוים "הלך לאיבוד" כאשר אותו סוג של מזון היה חלק מארוחה כוללת, הם גם מעלים שאלות על מחקרים קודמים שרק העריכו (ולא מדדו במעבדה) את הערך הגליקמי של ארוחה, והם כמובן שומטים את הקרקע מאחורי התיאוריה שלמזונות מסוימים יש השפעה שלילית על רמות הסוכר בדם. יכול להיות שלסוגים שונים של מזון יש השפעה כזאת, אבל זאת השפעה שלא ניתן לצפות אותה והיא לא ברורה.

מחקר נוסף שפורסם באותו כתב עת, מצא שגורמים רבים משפיעים על האינדקס הגליקמי כולל מידת הבשלות (במקרה של פרי), המקום שבו מזון גדל, הזמן בשנה שבו הוא נקצר, צורת הבישול של המזון ואפילו הצורה הפיסית שלו. חלק מהחוקרים טוענים שהעובדה שקיימים גורמים רבים שמשפיעים על האינדקס הגליקמי, בעצם מעידה שלא בטוח שמדד האינדקס הגליקמי בכלל קיים.

בפועל, אפילו אם יודעים את הערך הגליקמי המדויק של מנה, קלוריות וגודל המנה עדיין נחשבים מדדים בטוחים יותר. למשל, אבטיח מדורג כבעל אינדקס גליקמי גבוה, אבל האם הוא יגרום לנו להשמין? כנראה שנצטרך לעבוד די קשה בשביל שזה יקרה, בגלל שאבטיח נחשב פרי דל בקלוריות. אפילו אם אוכלים אבטיח שלם, עדיין לא צוברים את כמות הקלוריות הדרושה בשביל להעלות קילוגרם, או בשביל שתהיה לזה השפעה משמעותית על הסוכר בדם.

אז האם האינדקס הגליקמי הוא כלי יעיל? במידה מסוימת כן. כשזה מגיע לבחירות תזונתיות יומיומיות, רופאים ותזונאים רבים משתמשים בקווי ההנחיה שהאינדקס הגליקמי קובע כהנחייה למטופלים שסובלים מהשמנת יתר, או סוכרת. אבל גם אם משתמשים באינדקס הגליקמי, חשוב להשתמש בו בחוכמה ולא לשלול סוגי מזונות רק בגלל האינדקס הגליקמי שלהם. פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים צריכים להיות חלק מכל תזונה בריאה, לא משנה מה האינדקס הגליקמי שלהם עשוי להיות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.