חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

האם אנחנו אומה "מטופלת" מדי?  אם מסתכלים על כמות המרשמים לשנה אחת, כנראה שכן. טיפול תרופתי ללא ספק יכול להציל חיים, אבל לפעמים המשמעות שלו היא לטפל בסימפטומים, מבלי לתקן את הבעיה האמיתית.


כמעט לכל סוג של טיפול תרופתי קיימות אלטרנטיבות בטוחות, בדוקות ובחלק מהמקרים אפילו יותר יעילות.

כאב
טיפול תרופתי: משככי כאבים
אלטרנטיבה: כאב יכול להיות משתק, ועד כמה שתרופות משככות כאבים יכולות לעזור, המחיר של טיפול תרופתי יכול להיות התפתחות של תלות בכדורים, או לאורך זמן פגיעה באיברים כמו הכבד, כתוצאה מרכיבים כמו אצטאמינופן (
acetaminophen). אבל, תרופות לעולם לא יהיו התשובה לכאב בגלל שהן מטפלות בסימפטום ולא בבעיה עצמה. כאב יכול להיות תוצאה של גורמים רבים ושונים, ובעזרת טיפול תרופתי (יעיל ככל שיהיה) אנחנו לא מטפלים בבעיה, אנחנו רק סותמים לה את הפה. במקום להסתמך על תרופה שתעשה את העבודה, האלטרנטיבה הטבעית להקל על הכאב הוא מגע. חוקרים לומדים די הרבה זמן את כל סוגי המגע למיניהם (מלחיצת יד ועד לחיבוק של אוהבים) והמסקנה שלהם היא שחוש המגע הוא חלק ממערכת מאוד מתוחכמת. מגע יכול לחזק את מערכת החיסון, להפחית לחץ דם, להקל על מיגרנות ואסטמה ולעודד שינה טובה יותר. בנוסף, לפי מחקר שפורסם בכתב העת Archives of Physical Medicine andRehabilitation, משתתפים אשר סבלו מכאבי גב תחתון וטופלו בכירופרקטיקה במשך שבועיים (ארבעה טיפולים בסך הכל), הראו שיפור משמעותי בתחושת הכאב בהשוואה למשתתפים שטופלו בדרך הישנה והטובה.

דיכאון
טיפול תרופתי: מעכבי ספיגת סרוטונין בררניים ( (SSRI
אלטרנטיבה: כמו כאב, גם דיכאון יכול להיות משתק ולהביא לפגיעה משמעותית בשגרה ובאורח החיים. דיכאון משפיע על המחשבות, הרגשות, ההתנהגות ובסופו של דבר גם על הבריאות הפיסית. את הדיכאון אפשר לתקוף בכמה חזיתות: טיפול תרופתי, טיפול פסיכותרפי, טיפולים אלטרנטיביים שונים ושינויים באורח החיים. אבל אחד הצעדים הראשונים שממליצים עליהם, הוא לעשות מקום בצלחת ליותר דגים. מחקרים מראים שלמזונות עשירים בחומצת השומן החיונית אומגה 3 עשויה להיות השפעה נוגדת דיכאון, אפילו עד 50%. תראו למשל מה קורה באיסלנד. למרות החורף הקשה והארוך שלהם, ניתוחים סטטיסטיים מראים על שכיחות נמוכה של דיכאון חורף (
SAD). ההסבר? אותם ניתוחים סטטיסטיים מעידים על צריכת דגים שנתית ממוצעת לאדם מהגבוהות בעולם. החלק שלנו בעסקה- לאכול דגים פעמיים או שלוש בשבוע. אם אתם לא חובבי דגים, אתם יכולים לקבל האומגה 3 שלכם מירקות ירוקים ועליים, גרעינים (פשתן, דלעת), אגוזי מלך, בשר וחלק ממוצרי החלב.

נדודי שינה
טיפול תרופתי: בנזודיאזפינים
אלטרנטיבה: בהערכה גסה, בערך 60% מהאנשים סובלים מבעיות שינה, כמעט כל לילה. לבהות בתקרה ולהתפלל לקצת שינה יכול להיות מורט עצבים, אבל האלטרנטיבה של תרופות מרשם יכולה ליצור בעיה אחרת, שקוראים לה תלות. שנת לילה איכותית היא אחד הדברים החשובים ביותר לגוף- שמונה שעות שינה מלאות בלילה שומרות על הלב מפמפם, על הזיכרון חד, על מצב הרוח שמח ועל הסטרס בפינה שלו. למרות שבעיות שינה יכולות להיות תוצאה של בעיה פיסית, במקרים רבים הבעיה נובעת דווקא מחוסר שקט פנימי. במקרה כזה, יש כמה טכניקות שיכולות לעזור. לדוגמא, תרגול יוגה יכול לעזור להאריך את משך השינה הכללי בגלל שהוא מסייע להרגיע את המתח בשרירים ובעיקר את המחשבות שמתרוצצות. הטכניקה של דמיון מודרך יכולה ללמד אותנו להסיט את המחשבה ממצב של מחשבות שמייצרות סטרס למחשבות מרגיעות. חוף ים, או פסגה של הר מבודד, איפה שאתם לא מדמיינים שאתם נמצאים, כדי להעצים את ההשפעה של הדמיון המודרך, כדאי להוסיף לה צלילים, ריחות וטקסטורות שנעימים לכם. אם אתם רוצים להיות על הצד הבטוח, לחלק מהשמנים האתריים (כמו למשל שמן לבנדר) מיוחסות השפעה מרגיעה ומעודדת שינה. טיפה אחת על הכרית ותשנו כמו תינוק.

סכרת
טיפול תרופתי: תרופת ממשפחת GLP, TZD, סטאטינים, תרופות ממשפחת הסולפוניל
אלטרנטיבה: לתרופות נוגדות סוכרת יש רקורד עשיר ומתועד בוויסות רמות הסוכר בדם ושליטה על הסימפטומים שלהם. האלטרנטיבה מציעה לכם פשוט להזיע. הרגלים תזונתיים נכונים ושגרה קבועה של פעילות גופנית יכולה לעזור למנוע מצב שבו טיפול תרופתי הוא משהו שתזדקקו לו עד סוף החיים. אם המצב החביב עליכם הוא על הספה מול הטלוויזיה (בטטת כורסא) אתם מסתכנים באחד מגורמי הסיכון הגדולים ביותר עבור סוכרת. תוספת של פעילות גופנית יכולה לשנות את כל התמונה. היא יכולה לצמצם את הסיכון להתפתחות סוכרת, או לשפר את התסמינים למי שכבר אובחן. לפי מחקר שפורסם בכתב העת
Journal of applied Physiology, את התוצאות אפשר להרגיש כבר בתוך שבוע אחד. במסגרת המחקר, שנערך באוניברסיטת מיזורי (Missouri), משתתפים שסבלו מסוכרת שילבו שעה של פעילות גופנית בשגרה היומית. בתוך שבוע, בדיקות של רמות הסוכר בדם העידו על תגובה טובה יותר לאינסולין, ספיגה טובה שלו ועלייה של בין 50%-90% בזרימת הדם לשרירים. איזה סוג של פעילות גופנית עסקו המשתתפים במחקר? מה שעושה לכם טוב. כל סוג של פעילות עדיף מכלום.

כולסטרול
טיפול תרופתי: סטאטינים
אלטרנטיבה: סוגים שונים של מזון, כמו למשל שיבולת שועל, שום, שמן זית, או יין אדום יכולים לעזור להפחית תהליכים דלקתיים בגוף והוכחו גם כמפחיתים כולסטרול גבוה "רע" ומעלים כולסטרול "טוב" באופן טבעי. לדוגמא, הסוד של שום ללב בריא הוא חומצת אמינו שנקראת אליצין (
Allicin) אשר משתחררת ממנו עם מגע הסכין בשן השום. אליצין שומרת על הלב כי היא מונעת מהכולסטרול להצטבר על דפנות העורקים ולחסום אותם. מחקרים מראים שגם ליין אדום עשויה להיות השפעה דומה. צריכה מתונה של יין אדום יכולה לעודד עלייה בכולסטרול הטוב ולמנוע היצרות של העורקים. למעשה, לפי מחקר שנערך בבית הספר לבריאות באוניברסיטת הארווארד (Harvard), שתיה מתונה יכולה להפחית את הסיכון להתפתחות בעיות קרדיווסקולאריות בכ-40%. אפילו שוקולד (בתנאי שהוא מריר ובתנאי שנשארים בגבולות הקוביה) יש השפעה חיובית על מניעת מחלות לב.

לחץ דם
טיפול תרופתי: חוסמי אלפא, חוסמי בתא, חוסמי סידן, תרופות המעכבות ספיגת אנזים המהפך
אלטרנטיבה: לתרופות מרשם תפקיד חשוב בוויסות לחץ הדם. אבל עם עזרה של תוספי התזונה הנכונים, בסופו של תהליך תוכלו להשתמש בפחות מהן, אולי אפילו להפסיק בכלל. רופאים אומרים שהשילוב בין הטיפול הקונבנציונאלי לאלטרנטיבי (קודם להוריד את לחץ הדם בעזרת טיפול תרופתי ובהמשך לשמור עליו באמצעות הרגלים נכונים) יכול לעזור להיפטר מהתרופות לתמיד. לדוגמא, מזונות עשירים באשלגן ובמגנזיום (בטטות, עגבניות, מיץ תפוזים, בננות, שעועית, פירות יבשים) הם חלק חשוב מתוכנית לניהול יתר לחץ דם עבור מרבית המטופלים. צריכת המלח לעומת זאת, צריכה להישאר באזור ה-1,500 מ"ג ליום, שזה בערך מחצית מכמות המלח שאנחנו צורכים ביום.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.