חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
1 Comment

 

האגדה מספרת שהארטישוק הראשון היה בעצם נערה טובת מראה בשם צ'ינארה (Cynara) שחיה באי זינארי (Zinari). כשהאל זאוס הגיע לבקר את אחיו פוסידון שחי על אותו אי, הוא היה כל כך מבסוט ממנה, שהוא החליט להפוך אותה לאלה כדי שתהיה קרובה אליו בכל פעם שאשתו, הרה, יוצאת לסידורים. צ'ינארה הסכימה, אבל באיזשהו שלב הגעגועים גמרו אותה והיא התגנבה לביקור בעולם האמיתי. כשהיא חזרה, זאוס גילה שהיא לא מתנהגת כמו שמצופה מאלה, ובלהט הרגע שלח אותה בחזרה לארץ והפך אותה לארטישוק.

אמת או אגדה, הארטישוק כאן, ויש לו כמה תכונות אגדתיות משלו

עשיר כקורח

יש למעלה מ- 140 מינים שונים של ארטישוק. פחות מ- 40 גדלים בצורה מסחרית. הארטישוק שאנחנו מכירים נולד במזרח התיכון. הוא גדל כל השנה וכשהוא פורח, הוא עושה את זה בסגול וכחול.

לאורך ההיסטוריה נהנו מארטישוק לא רק בגלל הטעם המעודן והמרקם שלו, אלא גם בגלל התכונות הבריאותיות שלו. בעבר נהגו להשתמש בעלים שלו כדאודורנט, מרענני נשימה, חומר משתן וגם כאפרודיזיאק.


אולם רק במהלך השנים האחרונות מחקרים מדעיים החלו לחקור את הפוטנציאל שלו במניעת מחלות. ויש להם כמה מסקנות מאוד מבטיחות.

כשזה מגיע לתזונה בריאה, אף אחד לא יכול לצאת מול הטבע כשידו על העליונה. רשימת המלאי של ארטישוק כוללת לא פחות מ- 16 חומרים חיוניים ב- 25 קלוריות. ארטישוק מכיל 400 מ"ג אשלגן (5% מהצריכה היומית המומלצת ואותה כמות שיש בבנה ממוצעת), מגנזיום (10% מהצריכה היומית המומלצת), מנגן (8% מהצריכה היומית המומלצת), ברזל (4% מהצריכה היומית המומלצת), וסידן (2% מהצריכה היומית המומלצת.)

בנוסף לכל המינרלים האלה, ארטישוק הוא מקור טוב לסיבים תזונתיים (12% מהצריכה היומית המומלצת), ויטמין C (10% מהצריכה היומית המומלצת), וחומצה פולית (10% מהצריכה היומית המומלצת).

אבל רשימת המלאי של ארטישוק כוללת רכיבים נוספים רבים, והכי חשוב, ייחודיים. סינארין (cynarin) הרכיב שנמצא בעלי הארטישוק, נמצא מועיל לתפקוד הכבד. סילימרין (silymarin) רכיב נוסף שנמצא בצמח ובעל תוכנות נוגדות חימצון עוצמתיות, יכול לעזור לכבד להפיח רוח חיים ברקמות בריאות.

ארטישוק מכיל גם קוורצטין (Quercetin), נוגד חימצון שמגן מפני התפתחות סוגים שונים של סרטן ומחלות לב, רוטין (rutin), נוגד חימצון אנטי דלקתי ואנטי אלרגני שאחראי על בריאות כלי הדם ועוזר למנוע התרבות תאים כמו זו שמתרחשת בסרטן, אנטוציאנינים (Anthocyanins) שקשורים לתפקוד הזיכרון והזדקנות בריאה, חומצה גאלית (Gallic Acid) שהיא נוגד חימצון שנמצא גם ביין אדום ותה שחור ומונע התפתחות סרטן הערמונית, ולוטלין (Luteolin) נוגד חימצון שמתמחה בכולסטרול.

לב זהב
השילוב של החומרים האלה בארטישוק, בתוספת של כמה ויטמינים ומינרלים, מספק יתרונות בריאותיים שאי אפשר למצוא באף מקום אחר.

מחקר שפורסם בחודש יולי בשנת 2006 (המחקר הגדול ביותר שנערך עד היום בתחום הזה), מדד את תכולת נוגדי החימצון ב- 1,113 מאכלים ומשקאות שונים. כל הפריטים דורגו לפי תכולת נוגדי החימצון במנת הגשה. התוצאות הראו כי בכוס של לבבות ארטישוק מבושלים יש את התכולה הגבוהה ביותר של נוגדי חימצון מבין כל הירקות. בדירוג הכללי של כל המאכלים והמשקאות שדורגו, ארטישוק הגיע למקום הרביעי.

ארטישוק דל בקלוריות ונתרן (מלח), אין בו גרם של שומן וגם לא כולסטרול. כל זה אומר שכחלק מתזונה בריאה, הוא יכול להפחית את הסיכון לסוגים שונים של מחלות, למרות שהחוקרים עדיין לא ממש בטוחים איך הוא עושה את זה.

תוספת של ארטישוק לתזונה יכולה לקדם את בריאות הלב, רמות בריאות של כולסטרול, איזון רמות הסוכר בדם, תפקוד תקין של מערכת העיכול, הפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב וסוגים שונים של סרטן, חיזוק מערכת החיסון ועוד. חוץ מזה, הוא פרטנר נפלא כמעט לכל מה שמוסיפים לו.

תעודת זהות:

ידוע בציבור: ארטישוק (וגם קנרס, או חרשוף)
שם בוטני
:
Cynara scolymus
שם משפחה
: מורכבים
מוצא
: מזרח תיכון
עונה
: כל השנה
מה אוכלים
: את הלב. אחר כך את העלים.
מילה מהסינים
: מזין את הכבד ומגן עליו. ממריץ ומשפר את תפקוד מערכת העיכול

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.