Write a comment
עונת הסתיו היא הזמן המושלם לקפוץ למי הים וליהנות ממשחקי מים פתוחים. למי שעושה את תנועות החתירה הראשונות בתחום, הנה כמה טיפים להיכרות עם הים הפתוח

מה שהיה פעם נחלתם של משוגעים לדבר הולך ונהיה פופולארי וצובר מעריצים מושבעים ברחבי הארץ. שחייה במים פתוחים, כלומר בים או באגם, מושכת המונים היוצאים לים רחב הידיים ושוחים כמה קילומטרים בין הגלים. עבור השחיינים, מקצוענים ובעיקר חובבים, מדובר בשבירת שגרה ברוכה ביחס לבריכות האינסופיות שהם שוחים באימון בבריכה. הים משתנה תדיר, מציב אתגרים, מקשה על השחיינים עם גלים מפתיעים אך מקל עליהם בזכות הציפה הקלה על מימיו. זרמים, גלים, רוחות, קצף, דגים המגיעים משום מקום – לך תשווה את זה לשחייה מונוטונית בבריכה.

יותר ויותר שחיינים מגיעים לים לשחייה, עבור ה"שרופים" זהו חלקו הטוב ביותר של היום. ככלל, בארץ העונות המומלצות לשחייה בים הן עונות המעבר – אביב וסתיו. בחורף הים גועש והמים קרים, בקיץ חם מדי, השמש קופחת ונחילי המדוזות מונעות כניסה למים. לכן, משחי המים הפתוחים – החל מצליחת הכינרת העממי וכלה בתחרויות ישראמן לטריאתלטים מקצועיים - מתקיימים בעונות אלו.

כאמור, מים פתוחים טומנים בחובם הפתעות ואינם צפויים כמו הבריכה. כדי לצאת ולהיכנס בשלום, ועל הדרך גם ליהנות קצת, קבלו מספר טיפים לשחייה מוצלחת במים פתוחים.

לא לשחות לבד
אפילו אם אתם מתכננים שחייה קצרה לאורך החוף, עדיף לא לשחות לבד. קחו חבר/ה ושחו ביחד. אם תשתנה הזרימה, יווצר סחף, או חלילה תחושו ברע (וים פתוח הוא מקום לא טוב להרגיש בו לא טוב) – טוב שיהיה איתכם מישהו נוסף.

כושר
בבריכה אפשר להפסיק מתי שרוצים. יש מצופים לאורך המסלול, וממילא אורך הבריכה הוא 25-50 מטרים. בים שוחים רצוף, ללא הפסקה. אין קיר לנוח לידו, אין מצוף להיתלות בו. לכן, את צעדי השחייה הראשונים יש לעשות בבריכה, ולהגיע לשחייה במים פתוחים כשאתם בכושר גבוה ומסוגלים לשחות 2-3 קילומטרים ללא הפסקה. אם לא הצלחתם לגמור 3 קילומטרים בבריכה, חכו עם הים. הוא לא יברח, אבל לכם עלולה להיות חוויה לא מוצלחת אם תקפצו אליו כשאתם לא בכושר המתאים. שחו 3 קילומטרים בבריכה, עדיף תוך לא יותר מ-25 דקות לקילומטר, ואז קפצו לים.

הכר את המשקפת
משקפת שחייה לים אינה בהכרח המשקפת הנוחה לך בבריכה. חפש את הסוג הנוח לך, זה שאינו לוחץ על העיניים; שהעדשות מספיק גדולות כך שתוכלו לפתוח ולסגור את העפעפיים בלי בעיות; משקפת שאינה צוברת אדים, אם אתם סובלים מבעיה כזו; משקפת שתוכלו להתיידד איתה ולבלות איתה זמן ממושך מבלי שתחושו בה.

ניווט בלב ים
ניווט נכון תוך כדי שחייה הוא אחד האלמנטים המהותיים והמרכזיים בשחייה בים. הים סוחף ומטלטל אותנו גם אם המים "פלטה" ואין גלים, ואם לא נדע לנווט נכון, נמצא את עצמנו שוחים לקפריסין במקום שחייה נינוחה לאורך החוף.

רוב השחייה מתבצעת בסגנון חתירה, ולכן שדה הראייה שלנו הוא צידי, ולא קדמי. לכן חשוב להרים את הראש ולהתכוונן מדי כמה תנועות, ולתקן כיוון אם נדרש. העניין הוא להרים את הראש לגובה משקפי השחייה ולהמשיך לשחות תוך כדי כך, לתת מבט קצר - ולחזור לסגנון החתירה הרגיל. לא לעצור ולבחון את מצבכם בעולם, אלא להרים ראש תוך כדי שחייה, מבט קצר, וחזרה לסגנון. אם תעצרו או תעברו לסגנון חזה, תמצאו את עצמכם חסרי מנוחה ורודפים אחרי עצמכם, ואין ספק כי תתעייפו עד מהרה ותחדלו מענף ספורט נפלא זה.

דרפטינג
אם אתם שוחים בקבוצה ואתם חדשים בתחום, תנו לעצמכם לשחות אחרי "אחד שמבין". עקבו אחר שובל הקצף שהוא משאיר ושחו אחריו. ככלל, דראפטינג נכון יכול גם לחסוך אנרגיה, כי השחיין שלפניכם "שובר" עבורכם את הגלים וכמו מפלס את הדרך. אלא שעבור מתחילים, עניין הניווט בלב ים הוא המרכזי כאן. תנו לעצמכם להרגיע בעניין זה עד שתתרגלו, שחו אחרי המוביל, ובהמשך תלמדו איך להוביל קבוצה בעצמכם.

טמפרטורת המים
לוקח למי הים כחודש-חודשיים "להגיב" לשינויי הטמפרטורות. כלומר, בחודש יוני מזג האוויר עשוי להיות חם וקיצי, אבל המים עוד ישמרו בתוכם קרירות אביבית מחודש אפריל. וכניסה למים קרים עלולה להעתיק את הנשימה והדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה לכם בכניסה למים הוא אבדן נשימה.

לכן, לפני שמתחילים לשחות, קפצו למים לשחייה איטית של כ-5 דקות. חימום קל במים רדודים כדי להתרגל למים, למלח, לקרירות. שחו קצת, צאו לחוף, נוחו כמה דקות – ואז קפצו למים, לאימון העיקרי.

שחייה מוצלחת!
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.