Write a comment

 

עכשיו, כשעונת בגדי הים מאיימת להראות לכולם את מה שאתם יודעים כבר מזמן, זה הזמן המושלם לנסות להבין מה עובר על הבטן שלנו.

שני תסריטים שיכולים להסביר למה אתם מרגישים נפוחים (וגם נראים ככה), ואיך (עוד פעם) סטרס יוצא האיש הרע


שומן בסיכון גבוה

עודף משקל הוא גורם סיכון להרבה מחלות. אבל מסתבר שכשזה מגיע לבריאות הכללית שלנו, המיקום של השומן שלנו הוא מנבא הרבה יותר טוב. את הסליקים של השומן כולנו מכירים (הישבן, הירכיים, המותניים והבטן). מכולם, השומן באזור הבטן נחשב המסוכן ביותר.  

עודף רקמת שומן סביב ובעומק הבטן (Visceral Adiposity), מקיפה ודוחסת את כל האיברים הפנימיים. בגדול, זה אומר שהסיכון להתקף לב, רמה גבוהה שלLDL (כולסטרול מהסוג הלא בריא),  שבץ, התנגדות לאינסולין (שלב אחד לפני סוכרת) ולהפרעות אחרות במערכת העיכול הוא הרבה יותר גבוה.

השומן באזור הבטן הוא שומן שמייצר הורמונים ומגיב לפעילות הורמונאלית, כולל לפטין (שאחראי על תחושת שובע) וגרלין (זה שגורם לקיבה שלנו לגרגר). חוץ מלפטין וגרלין, שומן באזור הבטן מצטבר גם בתגובה לקורטיזול ואינסולין.

נתחיל בעובדה המצערת שלתאי השומן באזור הבטן יש יותר קולטנים לקורטיזול, הורמון הסטרס. הורמון שמשוחרר על ידי בלוטת האדרנל, ובאופן עקרוני לא היינו יכולים בלעדיו. אלא שבתגובה לסטרס, הוא משוחרר ברמות גבוהות יותר. וכאשר המצב הזה נמשך לאורך זמן, קורטיזול מאותת לשומן להגיע בטיסה לאזור הבטן, משם הוא משפיע על מערכת החיסון, על תהליכי זיכרון ושינה, פוגע בדחיסות העצם ומוציא מאיזון את רמות הסוכר בדם.

בגלל שקורטיזול משפיע גם על רמות הסוכר בדם, בתקופות ממושכות של סטרס וכחלק מהניסיון להילחם בסטרס, הקורטיזול מגביר את השחרור של סוכר לתוך זרם הדם. זה בתגובה מעלה את רמות האינסולין. כשיש עודף אינסולין, הרבה תאים לא מתרגשים ממנו ומפסיקים להגיב אליו, מה שמוביל למצב שנקרא התנגדות לאינסולין.

שומן באזור הבטן יכול בהחלט לגרום לנו להרגיש ולהיראות נפוחים, אפילו לאנשים רזים. דרך אחת לטפל בזה, היא להתמודד עם הסטרס. צעידה, מדיטציה, יוגה, טאי-צ'י, רייקי, עיסוי וכל מה שיכול לעזור לכם. התשובה של פעילות גופנית לסטרס הם האנדורפינים, שמנטרלים את ההשפעה של קורטיזול.

במקביל, חשוב לבצע שינויים תזונתיים. אינסולין משוחרר ברמות גבוהות כשאנחנו אוכלים את הסוג הרע של פחמימות (אינדקס גליקמי גבוה) כמו תפוחי אדמה, ממתקים, מאפים, משקאות ממותקים וכו'. עודף אינסולין משוחרר גם כאשר התזונה חסרה בשומנים בריאים, כמו אלה שנמצאים באבוקדו, שמן זית ודגים. והקטע הכי טריקי הוא שעודף קורטיזול אמנם מעלה את רמות האינסולין, אבל גם עודף אינסולין מעלה בחזרה את רמות הקורטיזול. תזונה ששומרת על מאזן יחסי הכוחות בין השניים, צריכה לכלול חלבונים וסיבים תזונתיים בכל ארוחה (כמו ירקות ירוקים, דגנים מלאים, קטניות), פחמימות מהסוג הטוב (אינדקס גליקמי נמוך), מזונות עשירים באומגה-3 (ממתנת סימפטומים פיסיים של סטרס) ו-וויטמינים מקבוצת B לשיקום מערכת העצבים. את צריכת הסוכר והקפאין כדאי להפחית. הגוף שלכם ינסה להתנגד. אל תשברו. רמות הקורטיזול בגוף מאוד רגישות, אפילו חוסר של שעת שינה עשוי להשפיע עליהן לרעה. אפשר להיעזר בצמחי מרפא כמו ג'ינסנג או תמציות לקריץ כדי לווסת אותן.

הרבה פעמים נפיחות באזור הבטן קשורה יותר לתפקוד של מערכת העיכול, מאשר למנגנוני אחסון השומן בגוף. אם אתם קמים עם בטן שטוחה, וגומרים את היום בחודש רביעי, זה עשוי להיות קשור לבעיה אחת או יותר של מערכת העיכול.

אלרגיה למזון

הדרך הכי פשוטה לבדוק האם מדובר באלרגיה למזון היא לערוך בדיקת דם לזיהוי רגישות למזון כזה או אחר. אפשרות נוספת היא ניקוי הגוף, כמובן בהדרכה וליווי של איש מקצוע. וזה לא נורא כמו שזה נשמע. החלק הקשה ביותר עשוי להיות דווקא הסוף, בו תערכו היכרות מחודשת עם המזונות שלא ראיתם המון זמן. אם מזון מסוים מתגלה כמנפח, הגיע הזמן להגיד לו יפה שלום.

רמה נמוכה של חומצות קיבה

אם מרגישים מפוצצים אחרי ארוחה סטנדרטית, או סובלים מצרבת, עצירות, קלקולי קיבה, או מבחינים בצואה במזון שלא התעכל, רמה נמוכה של חומצות קיבה יכולות להיות הסיבה לנפיחות. דרך פשוטה לבדוק איפה אתם ממוקמים על סקאלת החומציות היא להציץ לציפורניים. אם אתם מזהים שם חריצים אנכיים, החומציות בקיבה שלכם ידעה ימים יפים יותר.

חוסר באנזימי עיכול

הדבר שאנזימים הכי אוהבים לעשות זה תהליך העיכול. והם נמצאים שם מהשניה הראשונה ועד האחרונה, ואחראים שכל מינרל וויטמין יגיעו בדיוק לאן שהם צריכים. אנזימים נמצאים באופן טבעי בתזונה טרייה ולא מעובדת, כך שתזונה לא נכונה עשויה לפגוע בתפקוד שלהם. בכל מקרה, גם המתנגדים לתוספי מזון, טוענים שהמקרה של אנזימים הוא יוצא דופן.

חוסר בחיידקים טובים

סטרס, תזונה חסרה, שימוש באנטיביוטיקה. בשנים האחרונות שמענו שחוץ מכל הדברים הלא טובים שהם עושים לגוף, הם גם מפרים את מאזן החיידקים הידידותיים, אלה שמגנים בגופם על מערכת העיכול שלנו. חוסר בהם קשור למפגעים שונים של מערכת העיכול, כולל נפיחות. ותוספת שלהם קשורה להפחתת הנפיחות, לתהליך עיכול אופטימאלי, לחיזוק מערכת החיסון וגם, למראה עור בריא.

קנדידה ושאר פרזיטים

אם סוכר, חומץ, יין, בירה, פירות מסוימים, או פחמימות מגרים התנפחות של הבטן יכול להיות שמערכת העיכול שלכם מארחת על בסיס פנסיון מלא את קנדידה, או את אחד מהחברים שלה. קנדידה היא פטריה תובענית ביותר, ומהמלחמה איתה רק אחד מכם יצא בחיים.  

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.