Write a comment

 

יש כאלה שחושבים שהיא מוזרה וקצת נרתעים ממנה. מצד שני, יהיו כאלה שיגידו שעד שלא אכלתם אותה אצל מישהו שבאמת יודע מה לעשות איתה, לא אכלתם במיה מימיכם.

במיה. הטוב, הרע והבריא נורא

חכמת חלם
בהודו מכירים אותה בתור בינדי (Bhindi), בארצות הברית קוראים לה גאמבו (Gumbo), אצל הספרדים היא ידועה בתור קואייבו (Quiabo) ויש גם כאלה שקוראים לה אוקרה (Okra). אבל כולם מתכוונים לאותו דבר. הבמיה הטובה והישנה.

הבמיה באמת החתימה כרטיס מזמן. מפיסות היסטוריה שנאספו מפה ושם, יודעים להגיד שהמקור שלה הוא בערבות אתיופיה, ושבמיות פראיות גדלו בסביבות המאה ה- 12 גם על גדות הנילוס. משם, היא הגיעה ליתר המזרח התיכון, להודו, לארצות הבלקן, ולארצות הברית, שם היא קבעה את בסיס האם שלה בניו אורלינס, בתור מרכיב התזונה הרשמי של העבדים הכושים. במהלך מלחמת האזרחים, השתמשו בזרעי במיה טחונים כתחליף לקפה (בחלק מהמקומות עדיין עושים את זה) ובבמיות העייפות לייצור חבלים ונייר.

היא בת למשפחת החלמיתיים, קרובה-רחוקה של הכותנה וההיביסקוס, והיא צריכה מזג אוויר חם בשביל לגדול. על כל ענף אחד של במיה, צומח פרח אחד, צהוב חיוור, שחי בדיוק 24 שעות.  בסופן, הוא הופך לתרמיל הירוק הכהה שאנחנו מכירים.

ולתרמיל הקטן הזה אין שום דבר להתבייש בו. כוס אחת של במיה מבושלת מכילה בסביבות 30 קלוריות, 66% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין K, 35% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 22% מהצריכה היומית המומלצת של חומצה פולית, 13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B1, 50% מהצריכה היומית המומלצת של המינרל מנגן, ו-14% מהצריכה היומית המומלצת של מגנזיום.

קח תרמיל
אבל אולי יותר מהכל, במיה נחשבת למקור מצוין לסיבים תזונתיים. דבר ראשון שתכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה בבמיה יכולה לעשות, זה לסייע במניעת עצירות. מעבר לכך, היא עוזרת לייצוב רמות הסוכר בדם, כיוון שהסיבים תזונתיים מאטים את הקצב בו מערכת העיכול סופגת סוכר וחומרים אחרים. בנוסף, אותם סיבים תזונתיים סופחים אליהם גם כולסטרול וחומצות קיבה, שמכילות את כל הרעלים שלא עברו את מערכת הסינון של הכבד.

אבל זה לא נגמר כאן. בתחומים רבים של הרפואה המשלימה מאמינים שכל המחלות מתחילות במעיים, ושאין כמו סיבים תזונתיים בשביל למנוע את זה. במיה נחשבת למומחית בתחום, לפחות כמו זרעי הפשתן. חוץ מזה, אומרים שאין לה אח ורע בקרב הסיבים התזונתיים, כי הסיבים של הבמיה מזינים את פלורת החיידקים הטובים במעיים. במילים אחרות, הירק הזה לא רק מסלק עודפי כולסטרול ורעלים שכמה מהבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר רשומות על שמם בטאבו, הוא גם מלא בחומרים תזונתיים.

יש רק בעיה אחת. כאשר מבשלים במיה, היא משחררת נוזל דביק, וזה בגלל תכולה גבוהה של פקטין וסיבים מסיסים אחרים. יש כמה דרכים לצמצם את האופי הדביק שלה ולשמור על כל החומרים המזינים. לדוגמא, במקום להרתיח אותה, עדיף לאדות או לחלוט את התרמילים עד שהם מתרככים. באמצעות אחת משיטות הבישול האלה, פחות נוזל דביק מופרש. רק אל תחתכו אותה לפני הבישול. פחות נוזל משתחרר כל עוד התוכן הפנימי שלה נשאר שלם. אם מבשלים אותה ביחד עם ירקות חומציים, כמו עגבניות למשל, זה גם יכול לסייע להפחית את הדביקות. ועדיין, קצת קשה להיפטר לחלוטין מהתכונה הזאת. אז תקבלו אותה כמו שהיא. יש לה מספיק דברים טובים להציע.

תעודת זהות:

ידוע בציבור: במיה
שם בוטני
:
Abelmoschus Esculentus
שם משפחה
: חלמיתיים
מוצא
: אתיופי
עונה
: כל השנה, חודשי הקיץ הם התקופה הטובה שלה
מה אוכלים
: את התרמילים
מילה מהסינים
: מאזנת, טובה לחיזוק דם ולחיזוק מערכת העיכול. במיוחד לנשים בהריון או נשים שמתכננות להיכנס להריון

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.