2 Comments

 

מאז המצאת הבירה לפני כ- 6,000 שנה, ניטש סביבה ויכוח סוער: האם היא טובה ליהודים או לא. כלומר מה יש בה יותר – תכונות מועילות או מזיקות לבריאות? והדעות חלוקות בהתאם לחובבי הבירה ושולליה. המחקר האחרון, לפי שעה, שנערך בבית החולים בבוסטון מצא כי הבירה מעלה את הסיכון לחלות בפסוריאזיס בקרב נשים (אם כי הדבר נכון במקרים של שתיית כמות מוגברת – חמש-שש כוסות ביום).

במקביל מומחים מאוניברסיטת ברלין קבעו באחרונה שמרכיבים מסוימים של בירה טבעית מגנים על עצמות מפני השבירות ומסייעים לשמור על האלסטיות של הפרקים. כן נמצא כי באחד המרכיבים לייצור בירה בהירה קיים קולגן אשר מהווה את אחד החומרים הבונים של העצם.

הבירה משפרת את התיאבון, כוללת חומצה אסקורבית – ויטמין סי – ומרכיבים מועילים רבים אחרים. עם זאת, למרות שאחוזי האלכוהול בבירה נמוכים בהרבה מאשר במשקאות אלכוהוליים אחרים, היא גורמת להתמכרות, מהווה מעמסה על הלב ומורידה את ייצור הטוסטסטרון.

אז מה – בירה טובה לבריאות או לא? הבה נעשה קצת סדר בסוגיה – למי הבירה מועילה ולמי מזיקה ולמה, וכל אחד יסיק מכאן את המסקנות שלו.

היתרונות

בירה כוללת כמות גדולה של קלציום וכמות קטנה של נתרן, לכן הסובלים ממחלות היפרטוניות ונאלצים להסתפק בכמות מלח קטנה, יכולים לשתות אותה (במידה מוגבלת).

על פי כמות של קלציום, מגנזיום, ברזל ודבש, בירה משתווה למיץ תפוזים, שכידוע אין רופא שאינו ממליץ להתחיל איתו את הבוקר. הבירה עשירה בוויטמינים בי-1 ובי-2, מה גם שבבירה הם נמצאים בצורה הנספגת היטב. ליטר בירה אחד ביום יספק כ-40-60 מהצורך היומי בתיאמין (בי-1) ובריבופלבין (ב-2).

הבירה עשירה בחומצה אסקורבית, המשמשת כתוסף למניעת תהליכי החימצון. ליטר בירה אחד מספק לאדם 70 אחוז של מנת ויטמין סי יומית. לצורך מילוי חומצה פולית באורגניזם מספיק לשתות חצי כוס בירה.

חומצת לימון, אחד המרכיבים של הבירה, מסייעת לייצור בשתן באורגניזם, ובכך עשויה למנוע את היווצרות אבנים בכליות.

המרכיבים העשירים ביותר בבירה הם תרכובות פנוליות (המצויות גם בסלק), המצמצמות את הפגיעה של הרדיקלים החופשיים. כמו כן הן מצמצמות את הופעת הטרומבוזות, מווסתות את חילוף החומרים הליפידיים ומגנות עלינו מפני התקף לב ושבץ.

כמו כן החומרים הנמצאים בבירה מווסתים את פעילות הקיבה ואת זרימת הדם בשרירים, בכבד, בריאות ובכליות. בבירה יש גם מרכיבים מרגיעים ומשרים שינה שלווה.

לכאורה, משקה פלאים, שכדאי לכל אחד לצרוך אותו מדי יום. אבל אליה וקוץ בה. קראו עכשיו על החסרונות הבריאותיים של הבירה.

נגד

הבירה מהווה מעמסה על הלב, וכתוצאה מצריכה מוגברת של המשקה הזה הלב גדל, הלב לרפוי ומתקשה למלא את הפונקציות שלו. הדבר יוצר הפרעות בלב, מה שמשליך גם על איברים אחרים בגוף.

כמה כוסות בירה מפתחים בגוף של גבר חומר המדכא את הורמון הגברי העיקרי – הטסטוסטרון. לא רק זאת, כתוצאה מכך לגוף של גבר חודרים חומרים מסוימים של הורמונים נשיים – הפיטואסטרוגנים. גופו של גבר, הצורך בירה במשך שנים רבות, משתנה בצורה משמעותית – אגן הירכיים והחזה שלו מתרחבים.

אצל נשים חובבות הבירה גובר הסיכון לחלות בסרטן בלוטות החלב.

בזמנו היה נפוץ המיתוס לפיו הבירה מגבירה את היווצרות חלב האם. אך הוא היה נכון בתקופה שאנשים שתו בירה ביתית מעוטת אלכוהול. כיום, אם אמא צעירה המיניקה את תינוקה בחלב אם, שותה בירה תעשייתית רגילה, היא עלולה לגרום לתינוקה נזק בלתי הפיך.

מיתוס נוסף גורס כי הבירה עשירה בקלוריות. הדבר אינו נכון. יש בה פחות קלוריות מאשר למשל בחלב, במשקה סודה או במיץ פירות. תופעת ההשמנה בקרב חובבי הבירה לא נובעת מעושר הקלוריות בה, אלא מכך שהיא מגרה את התיאבון וגורמת לאדם לאכול יותר מאשר הוא צריך.

אמנם, נכון הוא שלבירה יש תכונות מרגיעות, אך למטבע הזה יש צד נוסף – האדם מתמכר לסוג של "מנוחה" ו"הרפייה" כזאת, וכעבור זמן מה הוא כבר לא יכול להרפות או לנוח ללא המשקה האהוב עליו.

לסיכום

אם שוקלים על כף המאזניים את כל הפלוסים והמינוסים, ניתן לקבוע שאפשר לשתות בירה, אך בזהירות רבה. והעיקר – לדעת לשתות במידה. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.