Write a comment

 

אתם מצחצחים בבוקר ובערב, משתמשים בחוט דנטלי לפחות פעם ביום, הולכים לשיננית לפחות פעמיים בשנה ועושים כל מה שהשיניים שלכם מבקשות. אבל גם למה שאנחנו אוכלים יש השפעה על השיניים, ואנחנו לא מתכוונים רק לסוכר. אפילו מזונות בריאים יכולים להפתיע ולגרום לחורים, ואחרים יכולים להגן מפני מחלות חניכיים, ואפילו ריח רע מהפה.

שינויים פשוטים בתזונה שיכולים לעזור לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים. קריוס ובקטוס, מאחוריכם

פחמימות

מה משותף לסוכריות, עוגיות, עוגות, מאפים, לחם, צ'יפס, בייגלה, או אורז מחיטה מלאה? כולם פחמימות שמכילות כמות גדולה של סוכר. ועם פחמימות הגוף יודע לעשות רק דבר אחד. לפרק אותן לסוכרים פשוטים, או במושגים של חיידקים, סיבה למסיבה. זאת אומרת שאפילו אורז או פסטה מחיטה מלאה הם בחירה טובה בערך כמו סוכריות או שוקולד. כולם יצטברו בפה כפלאק, הגורם מספר אחת לחורים ולמחלות חניכיים. וזה אפילו עוד יותר קל עם מזונות כמו לחם, קרקרים, צימוקים או פירות יבשים אחרים שנתקעים במקומות שהחיידקים הכי אוהבים. עדיף לאכול פחמימות בתוך ארוחה גדולה מאשר כחטיף, כי כשאוכלים כמות גדולה של מזון מייצרים באופן יחסי יותר רוק, וזה עוזר לשטוף החוצה את חלקיקי האוכל. אם אתם לא מאלה שמצחצחים שיניים אחרי כל ביס, גם ירקות ופירות קשים (תפוח עץ או מלפפון) יעשו את העבודה. יש להם תכולת מים גבוהה, שמדללת את ההשפעה של הסוכר והם מגרים את היצור של הרוק.

תה

גם תה שחור וגם תה ירוק מכילים פוליפנולים, נוגדי חימצון צמחיים שמונעים מהפלאק להצטבר על השיניים, מה שעוזר לצמצם את הסיכון לחורים ומחלות חניכיים. תה גם יכול להפחית ריח רע מהפה, בגלל שהוא מדכא את הגדילה של אותם חיידקים שגורמים לריח. סוגים רבים של תה מכילים גם פלואוריד, חומר ששומר על אמייל השן.

לשתות עם קש

גם משקאות בריאים, כמו מיצים טריים, או משקאות ספורט עשויים לפגוע בשיניים כי הם מכילים חומצות כמו לימון ונתרן, שיכולות לשחוק את אמייל השן, אפילו בגרסא הדיאטטית או הנטולת סוכר. מה עושים? שותים אותם עם קש, כדי לצמצם את המגע עם השיניים למינימום.

ויטמין C

ויטמין C הוא הדבק שמחבר את כל התאים שלנו ביחד, והוא חיוני לבריאות החניכיים בדיוק כמו שהוא חיוני לכל רקמות הגוף. לפי מחקר שנערך בקרב 12,000 מבוגרים באוניברסיטת ניו יורק (New York University), צריכה של פחות מ- 60 מ"ג ביום של ויטמין C קשורה לסיכון גבוה ב- 25% למחלות חניכיים. אבל זה לא כזה סיפור גדול, תפוז אחד מכיל יותר מ- 80 מ"ג.

סידן

לפי מחקר חדש שנערך באותה אוניברסיטה, צריכה של פחות מ-800 מ"ג סידן ביום קשורה לסבירות גדולה לפתח מחלות חניכיים חמורות. הסיבה? 99% מהסידן שבגוף שלנו נמצא בעצמות ובשיניים. בזמן שאנחנו אוכלים, החומציות מסירה מינרלים מהשיניים, וכדי להחזיר את אותם מינרלים בחזרה לשיניים, אנחנו צריכים בין 1,000 ל- 1,200 מ"ג סידן ביום. מקורות טובים לסידן הם מוצרי חלב (גבינה, חלב, יוגורט), עוף, בשר ואגוזים.

אבל כידוע הכל שאלה של טיימינג. השינויים בפה מתחילים ברגע שאוכלים. החיידקים מתחילים לפרק אוכל לסוכר, ובערך באותו זמן החומציות מתחילה לעשות את שלה. אבל לא רק למה שאנחנו אוכלים יש השפעה. גם התכיפות בה אנחנו אוכלים משפיעה על בריאות השיניים. כמה שאוכלים פעמים תכופות יותר (או במילים אחרות, כל הנשנושים האלה) אנחנו חושפים את השיניים שוב ושוב לתהליך הזה. מסטיק יכול לעזור. גם צחצוח שינים. עדיף עם משחת שיניים שמכילה פלואוריד.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.