Write a comment

 

זוכרים את דיאטת אטקינס? זאת שעשירה בחלבונים ודלה בפחמימות? הדיאטה שעד לפני כמה שנים לא ידענו שובע ממנה, ומצד שני לא הצלחנו להפסיק להשמיץ אותה? אז היא חזרה. והגרסה החדשה שלה קלה יותר, מאפשרת יותר, וכוללת אפילו פחמימות.

האם מקצה השיפורים עשה לה טוב, או שיש דברים שאף פעם לא ישתנו? בעד ונגד דיאטת אטקינס החדשה.

אוהבים נקניקיות?
הכל התחיל בשנת 1963, כשד"ר רוברט אטקינס (Dr. Robert C. Atkins), רופא במשרה מלאה ומוטרד ממגיפת השמנת היתר במשרה חלקית, קרא סדרת מאמרים שפורסמה בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקאני (Journal of the American Medical Association).

מה שאטקינס הבין מהמחקרים האלה, הוא שמזונות שעשירים בחלבונים הם שניים במחיר של אחד. הם צורכים יותר אנרגיה בתהליך העיכול שלהם בהשוואה לפחמימות, ואיכשהו הם גם מצליחים לדכא את התיאבון.

בסדרת מחקרי המשך שערך, טען אטקינס שתוכנית תזונה כזאת, לא רק עוזרת להפחית במשקל ולשמור עליו, היא גם מקטינה את הסיכון לחלות במחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם וכמובן מצמצמת את תופעת השמנת היתר בילדים ומבוגרים. היא מראה שמזונות נכונים, משנים את הדרך בה הגוף עובד והופכת אותנו מאוגרי שומן לשורפי שומן. זאת פשוט דרך אחרת להסתכל על אוכל, הוא אמר לכל מי ששאל.

אטקינס ללא ספק הציג דרך אחרת. לא מעט בגלל זה, תוכנית התזונה שלו ספגה כל כך הרבה ביקורת. בקהילה הרפואית לא הצליחו להבין עד היום איך המזונות הנכונים שאטקינס דיבר עליהם (בעיקר נקניקיות שמנות) יכולים גם לעזור להפחית במשקל וגם לא לגרום לרמות הכולסטרול הרע בדם ולשיעורי מחלות הלב וכלי הדם לעלות. דאגה נוספת שנשמעה על שולחן הדיונים היתה, שדור האטקינס שניזון מכמויות קטנות של פחמימות, יסבול מחוסר בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים בגלל שיש מזונות שאינם כלולים בתוכנית התזונה. והיו גם כאלה שאמרו שכמות גדולה של חלבונים מאמצת את הכליות, ולא בריאה לאנשים שסובלים מבעיה קודמת באזור הזה.

חדש, חדיש ומחודש?
למרות הביקורת אטקינס הצליחה. וכנראה שסוס מנצח לא מחליפים, אפשר רק לנסות לעשות אותו אפילו עוד יותר טוב. סטיוארט טרייגר (Stuart Trager) וקולט חיימוביץ' (Collette Heimowitz), צמד אמריקאנים, גורואים של בריאות, הם אלה שלקחו את המושכות בידיים וכתבו ביחד את 'היתרונות החדשים של דיאטת אטקינס' (All new Atkins advantage), הגרסה החדשה של תוכנית התזונה הישנה.

הגרסה החדשה של אטקינס עדיין כוללת הגבלה דרסטית בפחמימות, אבל רק בשבועיים הראשונים שלה. בשלב הראשון, מותר לאכול 20 גרם פחמימות ביום שמגיעות בעקיפין מירקות כמו תרד, אספרגוס וירקות ירוקים ועליים. במהלך השלב של הירידה במשקל, אפשר לאכול 60 גרם פחמימות אמיתיות כמו צלחת פסטה. ברגע שמפחיתים את המשקל הרצוי, שומרים עליו בעזרת 120 גרם פחמימות ביום. בשלב הזה כבר מותר לאכול לחם, תפוחי אדמה, תפוח עץ, בננה, וירקות כמו ברוקולי וכרוב ביחד עם הדגים, הבשר והביצים. התכנית כוללת פעילות גופנית פשוטה, שאם עושים הרבה ממנה, התגמול הוא עוד פחמימות.

שיטת השלבים
בשלב הראשון, ארוחת בוקר בסגנון אטקינס החדשה, כוללת חביתה מ- 2 ביצים ונקניק. ארוחת הצהריים כוללת מנת דג, כמו סלמון וירקות ירוקים כמו מלפפון ואספרגוס. ארוחת הערב כוללת עוף בגריל עם כרוב או ברוקולי. ואם עדיין רעבים, מנשנשים גבינת שמנת וחצי אבוקדו.

בשלב השני, ארוחת הבוקר כוללת פרוסה קטנה של לחם דגנים עם גבינת שמנת ושתי פרוסות עגבניה. ארוחת הצהריים כוללת מנת בשר (בקר, עוף או הודו) עם ירקות מבושלים. ארוחת הערב כוללת מנת דג עם סלט ירוק. בין לבין, אפשר לנשנש שקדים.

השלב השלישי של הדיאטה כולל ארוחת בוקר של חצי קופסת קוטג' וחצי אשכולית, סלט יווני בצהריים, וצלעות עם ירקות ירוקים מבושלים בערב. עד השלב הרביעי, אנחנו כבר אמורים להפחית את המשקל שרצינו, להבין כמה פחמימות מותר לנו לאכול כדי לשמור על המשקל הרצוי, ולאמץ הרגלי אכילה בריאים. 

הגרסה הישנה של אטקינס היתה רוויה בשומן רווי. הגרסה החדשה קצת בריאה יותר וכוללת יותר פחמימות. ועדיין, מומחים טוענים שהיא לא מספיק בריאה. אחת הסיבות היא קטוזיס (ketosis), מצב שבו הגוף רעב לפחמימות. כשמונעים מהגוף פחמימות,הוא מחפש מקור חלופי לאנרגיה ומוצא אותו בשומן. זה הופך את הירידה במשקל לקלה באופן יחסי, אבל ההשלכות הבריאותיות של זה לא ידועות. חלק מהאנשים יכולים בשלב הזה לסבול מכאבי ראש, ומריח רע מהפה או מהגוף.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.