Write a comment

 

החגים עדיין לא הסתיימו, ואתם כבר מתכננים את הדיאטה של אחרי החגים? או בונים על יום כיפור שיעשה בשבילכם את העבודה?. כנראה שתצטרכו להתאמץ בשביל זה קצת יותר.

דיאטות בזק. מתכון בטוח לירידה במשקל, או מתכון בטוח לסכנה?

ירידה לצורך עלייה?

לפי מחקר שפורסם השנה בכתב העת Obesity, אחת מכל 20 נשים תעדיף לוותר על איבר, מאשר לסבול מהשמנת יתר. אם זה באמת ככה, לא קשה להבין את אותו הגיון שמאמין בכוח של דיאטת ניקוי. הדיאטות מהסוג הזה הפכו כל כך פופולאריות, בעיקר בגלל שאנשים מאמינים שהן באמת תיקון מהיר לירידה במשקל.

כמה שזה נחמד להשתעשע ברעיון שאפשר פשוט לשטוף החוצה קילוגרמים עודפים על ידי שתייה של נוזלים, המציאות היא שחלק מהדיאטות האלה לא רק קשות לבליעה, הן גם רעות לבליעה.

הבסיס של הרעיון של צמצום דרסטי בצריכה הקלורית כדרך מהירה להפחתה במשקל, הוא לא חדש. הוא קיים לפחות מתחילת המאה ה-20, כאשר נולדה דיאטת האשכולית הראשונה.

היום, הרעיון הזה עבר גלגולים ושינויים רבים, ורוב הדיאטות המסחריות לניקוי, מורכבות משילוב לא בריא של מינימום קלוריות, מינימום חומרים מזינים, ביחד עם חומרים שטוענים שיש להם יכולת להמיס שומן ולחטב את הגוף.

אבל אף מדע לא תומך ברעיון שהתמדה בדיאטה ספציפית לשבוע, או אכילה של סוג אחד של קבוצת מזון עוזרים להיפטר מרעלים. להיפך. אנחנו לא צריכים חומרים משתנים, או אחרים. לגוף שלנו יש את היכולת לעשות את זה בכוחות עצמו : בשביל זה יש לנו כבד, כליות, ומערכת עיכול. ותאמינו או לא, הם יודעים לעשות את זה בלי להיפטר מחומרים חיוניים לגוף (כמו ויטמינים ומינרלים) על הדרך.

עם הסיכונים שכרוכים בדיאטות האלה, התועלת היא מאוד קטנה, אם בכלל. מרבית ממה שמאבדים בסוג כזה של דיאטות קיצוניות הם מים. נכון, המחוג יראה על ירידה במשקל. אבל זה יחזיק מעמד בערך עד הפעם הבאה שתשתו. אם רואים ירידה קבועה יותר במשקל, רוב הסיכויים שזה שרירים, ולא השומן שאתם מנסים להיפטר ממנו. בלי צריכה מספקת של חלבון בתזונה (ובדיאטת נוזלים אין הרבה ממנו) הגוף משאיל חלבון מהמקור הכי זמין שלו: רקמת השריר שלנו.

ונחשו מה?. זה לא טוב. אם יש לנו מנגנון מובנה בגוף ששורף קלוריות, אלה הם השרירים שלנו. והם עושים את זה אפילו כשאנחנו לא נמצאים בתנועה. ככל שיש יותר שרירים, שורפים יותר קלוריות. זאת רק סיבה אחת שבגללה קיצוץ דרמטי בצריכת הקלוריות יכול להאט את חילוף החומרים בתוך כמה ימים בלבד.

רוצים עוד אחת?. הנה הסיבה האמיתית שבגללה רוב הדיאטות נגמרות בעלייה במשקל, אפילו שבהתחלה הן עושות סימנים שהן מצליחות. כשאנחנו לא מכניסים לגוף מספיק דלק, הוא נכנס לפאניקה. הוא מאט את קצב חילוף החומרים כדי לשמור על מסת השריר ותפקודי גוף בסיסיים. כשחוזרים לאכול בצורה רגילה, התוצאה היא שמעלים במשקל מהר יותר, ומפחות קלוריות.

לשמור לשעת הצורך

מחקרים מראים שאחרי ימים ספורים בלבד של חיסכון בקלוריות, הגוף מפסיק לייצר הורמונים מסוימים, כמו למשל הורמון גדילה חיוני (IGF1) שמשבש את הפעילות של בלוטת התריס, ואפילו אינסולין והורמונים אחרים. לאורך זמן, זה יכול להוביל להתפתחות בעיות בריאותיות משמעותיות, כמו אובדן מסת עצם.

גם דיאטת יום כן, יום לא, לא ממש באה בחשבון. לפי מחקר שפורסם בשנת 2009 בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition, השיטה הזאת יכולה אולי לעזור לנשים או גברים שסובלים מהשמנת יתר, אבל היא לא הראתה תוצאות מבטיחות לאורך זמן, במיוחד לא לאנשים שמחפשים להיפטר מכמה קילוגרמים בודדים.

ואז יש גם את העניין עם איכות חיים. כאשר אוכלים מעט, מרגישים עייפים, חסרי אנרגיה, רעבים, ואפילו החשק המיני נעלם. ומה יעזור לנו גוף של דוגמנית, אם אין לנו את האנרגיה להשתמש בו?.

זה כמובן לא אומר שכל ניקוי גוף הוא גרוע. כאשר עושים את זה בדרך שפויה, ניקוי יכול להרגיש כמו התחלה חדשה. ניקוי בריא יכול לתת מנוחה למערכת העיכול, והימנעות מסוכר, שומן רווי, אלכוהול לא הזיקה לאף אחד.

הדגש הוא על דרך שפויה. כזאת שמספקת לגוף מספיק קלוריות וחומרים חיוניים כדי להמשיך כרגיל בתפקודים בסיסיים, ומותאמת לגיל, לגובה, למשקל, למצב הבריאותי הכללי, למידת הפעילות הגופנית. כזאת שאם עושים אותה פעם בכמה זמן, היא יכולה לתת תנופה לירידה במשקל. כזאת שאפשר לחזור אליה לפעמים, בשעת משבר, והיא גם מספיק בטוחה שכאשר נחזור לתזונה רגילה, לא נצטרך להתחיל את הכל מהתחלה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.