Write a comment

 

התהליך שנקרא דלקת הוא תהליך ביוכימי שמתרחש בכל גוף, והוא לא קשור רק להתפתחות מחלות, אלא גם לבריאות והחלמה. ועדיין, אם לא לומדים את הסוד של הדלקת, בסופו של דבר היא תכניע אותנו.

החדשות הטובות הן, שלאט ובטוח המדע מתחיל להבין איך תגובת הדלקת עובדת, ואיך אנחנו יכולים להשפיע עליה לטובתנו.

דלקת היא החברה הכי טובה של הגוף, אבל גם האויבת הגרועה ביותר שלו
דלקת היא מה שקורה עם עקיצת דבורה, חתך מסכין, או וירוס שמכל המקומות בגוף מחליט להתיישב לנו דווקא באף. זאת תגובה של הגוף. באופן יותר ספציפי, זאת תגובה ממוקדת של תאי הדם הלבנים, כדי להגן על הגוף מפני תקיפה ולעזור לו לאסוף כוחות ולהחלים. עד עכשיו, לא משהו שלא שמענו עליו קודם. אבל, למרבה הצער, לפעמים התהליך הזה מתרחש לא בצורה הקלאסית שלו. טריגרים מסוימים יוצרים דלקת, ובתגובה תאי מערכת החיסון לא יודעים מתי להגיד סטופ, וגורמים נזק למערכות בגוף, ובאופן אירוני, הופכים את הגוף להרבה יותר רגיש למתקפות. למה אנחנו בכלל מספרים לכם את זה? כי לפני שדלקת היא גורם למחלות, היא מנגנון בסיסי ששומר על בריאות התאים. באופן כללי, כמעט כל מחלה קשורה לאותו מנגנון. למזל (טוב או רע) יש חלק גדול בזה. חלק מהאנשים יותר מועדים גנטית להתפתחות של תהליכים דלקתיים. אבל אפילו בתוך הטווח של הגנים שלנו יש לנו הרבה שליטה. המפתח הוא לדעת לווסת את התהליך הזה, שיתחיל כאשר צריכים אותו ויפסיק כאשר העבודה שלו הסתיימה. מבחינה מעשית, זה אומר צריכה של שומנים בריאים. שומנים שאנחנו אוכלים הם אבני הבניין גם של הורמונים פרו-דלקתיים וגם של הורמונים אנטי-דלקתיים. הדרך הטובה ביותר להגיע לאיזון ולשמור על הגוף, היא לצרוך כמה שפחות שומנים מעוררי דלקת בתזונה (אומגה-6, שומן מן החי, ומוצרי חלב) ולאכול כמה שיותר שומנים נוגדי דלקת (כמו אומגה 3 בדגים, פשתן).

דלקת כרונית היא גורם עיקרי כמעט בכל המחלות הגדולות

מחלות אוטואימוניות הן מחלות בהן הגוף תוקף את עצמו, כלומר מנגנון התגובה יוצא משליטה. דוגמאות טובות יכולות להיות אלרגיה, דלקת מפרקים, קוליטיס. אפשר להוסיף לרשימה הזאת גם אלצהיימר, סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם, מחלות לב, פרקינסון, אוסטיאופורוזיס, ואפילו דיכאון. אמנם האחרונות לא נחשבות למחלות אוטואימונית, אבל אחד הדברים המשותפים לכולן היא דלקת. לא לגמרי ברור אם דלקת היא הגורם לבעיה, או שדלקת מחריפה את הבעיה ואת כל התסמינים, אבל דלקת היא כמעט תמיד משתנה במשוואה הזאת. חוקרים מאמינים כי המפתח בשמירה על אורח חיים ותוחלת חיים הוא עד כמה אפשר לצמצם תהליכים של דלקת כרונית. כל אחת מהמחלות ברשימה מוצאת לעצמה דרך ביטוי שונה בגוף. אבל ברמת התא, יש ביניהן הרבה דמיון. בגלל שהתאים שלנו חשופים ליותר פגיעה מאשר הגוף מסוגל להתמודד (מה שנקרא סטרס חימצוני), תזונה נוגדת דלקת היא המפתח. והיא גם הדרך הקלה ביותר. לא צריך להיות מומחים גדולים בשביל לדעת איזה מזון הכי טוב. אם לסכם את זה בשלוש מילים, הכלל הוא צבע, טעם וארומה. שלושת התכונות מאותתות על ריכוז גבוה של נוגדי חימצון. דוגמאות? לא חסרות. בטטה, ירקות ירוקים ועליים, פירות יער, ענבים אדומים (וגם יין אדום), ברוקולי, עגבניות, שום ובצל, כורכום, ג'ינג'ר, קינמון, תה ירוק ושוקולד מריר.

בהשמנת יתר הבעיה היא לא איך שזה נראה או מרגיש, אלא מה שקורה בפנים

השמנת יתר קשורה לכל כך הרבה מחלות מזיקות, מסוכרת ועד לאלצהיימר. אבל רק בשנים האחרונות חוקרים גילו שהשמנת יתר קשורה גם לדלקת. אנחנו נוטים להתייחס לשומן כאל תורשתי, או תוצאה מעצבנת של יותר מדי אוכל ומעט מדי פעילות. אבל אנחנו צריכים לחשוב עליו כמו שהוא באמת- רקמות פעילות, מקור לרכיבים שמעוררים תהליכי דלקת. עודף של תאי שומן, פחות או יותר מתדלק את תהליך הדלקת. זה בגלל שתאי שומן הם יצרנים של הורמונים כמו אסטרוגן ולפטין ומולקולות אחרות שמאותתות למערכת החיסון. שומן באזור הבטן יכול להיות מסוכן במיוחד, בהשוואה לשומן באזורים אחרים, בגלל ששומן באזור האמצעי נוטה לייצר יותר אסטרוגן וחלבונים דלקתיים קטנים שנקראים ציטוקינים (cytokines) . הצעד הכי חכם שאתם יכולים לעשות הוא לשמור על משקל גוף תקין ופעילות גופנית, מאתמול. בנוסף לשריפת שומן והעלמת תאי שומן לא בריאים, פעילות גופנית מאמנת את מערכת החיסון להתמודד.

אי אפשר לשלוט על כל מה שקשור לדלקת, אבל אולי תרצו לשלוט בסטרס

האוויר שאנחנו נושמים, קרני השמש שאנחנו סופגים, חומרי הניקוי שאנחנו משתמשים בהם, התזונה שלנו. אנחנו פחות או יותר חיים בסביבה דלקתית שמקשה לשמור על מנגנון הדלקת באיזון. אבל, יש גורם משמעותי נוסף בהתפתחות דלקת כרונית. כולנו מכירים אותו, כולנו שמענו עליו וכולנו יודעים שבמינונים מסוימים, סטרס הוא לא ביג דיל. אבל כאשר הסטרס הופך קבוע וממושך, הוא מעורר תגובה דלקתית קבועה. ככל שאנחנו מתבגרים, שינויים במערכת החיסון עצמה הופכים את המשימה להגן על הגוף מפני פולשים זרים לקשה יותר. אבל בזכות תזונה נכונה ופעילות גופנית התחום הרגשי הוא תחום שרוב האנשים יכולים לשלוט בו. וכשזה מגיע לדלקת, הגוף צריך את כל העזרה שהוא יכול לקבל. אז מה היה לנו? תזונה נכונה, פעילות גופנית, מקדם הגנה בשמש, לא לוותר על שעות שינה, ולהתחיל לתרגל מדיטציה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.