Write a comment

 

קוראים לו C-reactive protein, או  בקיצור CRP. נשמע כמו שם של להקת רוק, אבל בעצם מדובר במילה האחרונה בתחום בריאות המערכת הקרדיווסקולארית. CRP הוא בעצם חלבון שנקרא החלבון המגיב, ואם פעם רופאים דיברו על לחץ-דם וכולסטרול, היום הם יודעים להגיד שהחלבון הזה הוא מדד כל-כך חשוב, עד כדי כך שככל שהרמות שלו גבוהות, הסיכון להתפתחות מחלות לב עולה, אפילו אם שאר המדדים האחרים תקינים.

למרבה המזל, בדיוק כמו עם כולסטרול גבוה, צעדים פשוטים יכולים להפחית את רמות ה-CRP. ומסתבר ששינויים באורח החיים הם הדרך הישנה והטובה ביותר.

ככה זה מתחיל

התקף לב מתרחש כאשר מצטברת שכבה של פלאק בדפנות של העורקים. אבל זה לא תלוי רק בכמה פלאק מצטבר, אלא גם בתהליכים דלקתיים שונים שמתרחשים במקביל. רמות ה-CRP (שנמדדות באמצעות בדיקת דם פשוטה) עוזרות לזהות את המצב הזה, בנוסף למצב הכללי של העורקים, כך שאפשר באמצעותו להעריך האם נמצאים בסיכון להתפתחות מחלות לב ושבץ.

ויטמינצ'יק

ויטמין C הוא לא רק להצטננות ולא רק בחורף. לפי מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי American Journal of Medicine, המשתתפים שנטלו ויטמינים בכל בוקר, במשך ששה חודשים, הפחיתו את רמות ה-CRP ב-0.7 מיליגרם לכל ליטר של דם. לפי מחקר נוסף, שנערך באוניברסיטת ברקלי (Berkley) בקליפורניה, משתתפים שנטלו 500 מ"ג של ויטמין C ביום, הצליחו להפחית ב-24% את רמות ה-CRP אחרי חודשיים בלבד. החוקרים מעריכים ש-CRP קשור גם לרמות הדחק החימצוני שנגרמות על ידי רדיקלים שמסתובבים חופשיים בגוף. ומי יכול על רדיקלים חופשיים אם לא ויטמין C?.

תסמכו על היוונים

כשזה מגיע לעורקים, השמן הנכון, בכמות הנכונה, יכול לעזור לעניינים לזרום בצורה חלקה. והמקום הכי טוב להוכיח את זה, הוא יוון. במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת אתונה (Athens), מצאו כי המשתתפים שנהנו מתזונה ים תיכונית, שאחד מהמאפיינים העיקריים שלה הוא שמן זית, נהנו גם מציוני CRP נמוכים ב-20%, בהשוואה למשתתפים אחרים. החוקרים מאמינים ששמנים טובים עוזרים לנטרל את הגנים שמייצרים את המולקולות הטרום-דלקתיות, אלה שכל-כך אוהבות להיצמד לעורקים ולהישאר שם. אם תשאלו תזונאים, הם ימליצו לכם לשמור על יחס של 25% קלוריות משומן מסך הקלוריות היומיות, עם דגש על שמנים בריאים כמו שמן זית. תתחילו בקטן. במקום רוטב משמין לסלט, במקום החמאה שמטגנת את הביצה.

פה מלוכלך

לפי מחקר שפורסם בכתב-העתJournal of Periodontology, דלקת חניכיים לא נשארת רק בחניכיים, ומצליחה להגיע גם לעורקים. היגיינת החניכיים הפכה בשנים האחרונות למדד חשוב, עד כדי כך שסימנים למחלה יכולים להעיד על סיכון גבוה ב-14% להתפתחות מחלות לב. איך זה קורה?. החוקרים מאמינים שאותם חיידקים שגורמים לבעיות בחניכיים, מציתים גם את התגובה החיסונית של הגוף, והיא שתוקפת את העורקים. מסקנה?. חוט דנטאלי זה משהו שעושים כל יום. פגישות עם רופא השיניים זה משהו שעושים כל חצי שנה. אם אתם לא יכולים לסבול את הרעיון של חוט, מחקרים מראים ששטיפת-פה יעילה באותה מידה בשמירה על בריאות החניכיים.

לדוג

הנה נקודת זכות נוספת לדגים: הם מפחיתים את מדד ה- CRP. במחקר שנערך באוניברסיטת הארווארד (Harvard), בקרב במשתתפים שהתזונה שלהם כללה לפחות 1.6 גרם ביום של חומצת השומן אומגה 3, מדד ה- CRP היה נמוך ב-29% בהשוואה למשתתפים אחרים. מקורות טובים לחומצת השומן החיונית הזאת הם אגוזים, פשתן, דגים כמו סרדינים, טונה, וכמובן סלמון, שהוא המלך הבלתי מעורער של אומגה-3.

ערב בנים

לא בשביל הבירות ובטח שלא בשביל הפיצוחים, כי אם בשביל החברה הטובה, שעוזרת לחסל גורם סיכון נוסף שמעלה את רמת ה- CRP: דיכאון. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ון הופקינס (Johns Hopkins) בקרב גברים שסבלו מדיכאון, נמצאו רמות גבוהות של CRP, אצל חלקם אפילו ב- 64%. לפי מחקר אחר, שנערך באוניברסיטת דיוק (Duke), בקרב המשתתפים שסבלו מתסמינים קלים עד מתונים של דיכאון, נמצאו רמות CRP גבוהות פי 2 בהשוואה למשתתפים אחרים. האמת?. הסיבות לא לגמרי ברורות לחוקרים, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן.

לצמצם דלק

אנחנו כבר יודעים בדיוק איזה סוג של נזק עודף שומן יכול לעשות. להיפטר ממנו (וכמה שיותר מהר) היא דרך חשובה לצמצם גם את מדד ה-CRP. איך עושים את זה?. באמצעות צמצום קלוריות. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת וייק-פורסט (Wake Forest), משתתפים שצמצמו את הצריכה הקלורית והפחיתו במשקל, הפחיתו גם את מדד ה-CRP ב-6% בתקופה של שנה וחצי. ואם אתם ממש רוצים לעזור לקלוריות להישרף ולהגביר את קצב חילוף החומרים של הגוף, אפשר לעשות את זה עם פעילות גופנית. באנגלית זה נשמע יותר טוב: Run For your life.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.