Write a comment

 

חדשות טובות לכל מי שלא מצליח לפתוח את העיניים בלי כוס קפה טובה על הבוקר. מחקרים חדשים מראים שלמרות כל מה שאמרו לנו עד היום, קפה הוא בעצם מקור עשיר לנוגדי חימצון לוחמי מחלות, יכול להפחית היווצרות עששת, לשפר מצב רוח ולמנוע כאבי ראש. וזה עוד בלי שאמרנו מילה על להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2, סרטן המעי, סרטן הכבד, אבנים בכליות, שחמת הכבד ופרקינסון.

קפה. הרגל מגונה, או הרגל שכדאי לסגל?

נס או בוץ?

לא פחות מ- 19,000 מחקרים בחנו במהלך השנים את ההשפעה של שתיית קפה על הבריאות. אל תתפסו אותנו במחקר, אבל בסך הכל רובם מראים שקפה הוא הרבה יותר בריא מאשר מזיק, ולרוב האנשים הוא יכול לעשות הרבה מאוד טוב, ורק מעט מאוד רע.

ואנחנו אפילו לא צריכים לעשות משהו מיוחד בשביל זה. לפי אותם מחקרים, צרכני קפה רגילים לחלוטין יכולים להפחית ב-80% את הסיכון לחלות בפרקינסון ובשחמת הכבד, ב-25% את הסיכון לחלות בסרטן המעי ולפחות במחצית את הסיכון לסבול מאבנים בכליות. במחקר נוסף, 2 כוסות קפה נטול קפאין ביום נמצאו קשורות להפחתת הסיכון לסרטן פי הטבעת בחצי, בהשוואה למשקאות אחרים שמכילים קפאין, כמו תה.

אמנם כמות הקפה ששתו השתנתה ממחקר למחקר, אבל לפחות במחקר שנוגע לסוכרת מסוג 2 וסרטן הכבד, השורה התחתונה היתה שכמה ששותים יותר, ככה הסיכון יורד.

רכיבים פעילים

אז איך זה שפתאום קפה הפך פחות או יותר לדבר הכי בריא בעולם?. פולי קפה מכילים נוגדי חימצון שנקראים כינין (Quinines), שהופכים אפילו יותר פעילים ברגע שקולים אותם. הסוג הזה של נוגדי חימצון, בתוספת המגנזיום שנמצא באופן טבעי בקפה, משפיעים ביחד על רמות הסוכר בדם. זה גם ההסבר לקשר בין קפה וסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2.

קפה מכיל גם טריגונלין (Trigonelline), רכיב אנטי בקטריאלי שנותן לו את הארומה הנפלאה, וכנראה שהוא גם גורם לא מבוטל במניעת עששת.

אפילו לקפאין עצמו יש יתרונות בריאותיים. קפאין מעורר את המוח ואת מערכת העצבים ולכן גם אותנו. זאת הסיבה שאנחנו שותים אותו בבוקר. זאת גם הסיבה שספורטאים שותים אותו לפני אימונים.

קפאין גם עוזר להקל על כאבי ראש, ואם תסתכלו טוב תראו שרוב התרופות שמשככות כאבים מכילות קפאין. אבל אולי הכי חשוב, תוצאות מחקרים על הקשר בין פרקינסון לקפאין, מראות שקפאין הוא הגורם שמעכב את התפתחות המחלה.

אני בעד הנגד ונגד הבעד

אבל זה עדיין לא אומר שקפה יכול להחליף שנת לילה טובה, תזונה נכונה, או טיפול תרופתי. בואו לא נשכח שבסך הכל מדובר בסם, ושאם אנחנו לא מקבלים את המנה שלנו על הבוקר, במקרה הטוב זה יגמר רק בכאב ראש.

כוס קפה רגילה מכילה 85 מ"ג קפאין (תרופות משככות כאבים מכילות 120 מ"ג), אבל תכולת הקפאין משתנה בהתאם לסוג הפולים בהם משתמשים, צורת הקלייה שלהם וגודל הכוס. רוב האנשים יכולים להסתדר עם 2 כוסות קפה ביום. עבור השאר, כוס קפה אחת יותר מדי עשויה לגרום לעצבנות, עליה בקצב הלב, הפרעה בשינה ועוד. בהמשך, בעיות כאלה יכולות להתפתח לבעיות בריאותיות כמו אוסטיאופורוזיס ולחץ דם גבוה.

הוט ווטר סמול גלאס? כן, אבל לא יותר מזה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.