Write a comment

 

הרבה תה ימזג עד שיגיעו הניצנים הראשונים של האביב. ומכל הדיבורים של חוקרים וגורואים של בריאות, אפשר לחשוב שמדובר בלא פחות משיקויי קסם. אין כמעט יתרון בריאותי שתה לא קיבל עליו קרדיט. מחקרים קושרים בין שתיית תה לבריאות קרדיווסקולארית, לסיכון נמוך להתפתחות סרטן, דמנציה, סוכרת ועוד.

אז לשים מים לתה? נכון שהנתונים נראים מבטיחים, השאלה היא האם הם מבטיחים יותר ממה שהם יכולים לתת.

למה תה כל כך חם במחקרים?
לפני הכל- הגדרה. כאשר מדברים על מחקרים שבחנו את היתרונות הבריאותיים של תה, מתכוונים לתה שחור, ירוק, או לבן, שהמשותף לשלושת הסוגים הוא הצמח קמיליה סיננסיס (Camellia Sinensis). מבחינה טכנית, חליטות צמחים כמו קמומיל ואחרים לא נחשבות לתה, אלא לשילוב של צמחים שונים, עם תכונות אופי שונות וערכים תזונתיים שונים.

מה שהופך את התה השחור, הירוק או הלבן לשונים אחד מהשני ומהאחרים, היא הדרך בה מכינים את העלים ועד כמה העלים בוגרים (מה שמשפיע גם על הטעם וגם על הערכים התזונתיים). תה שחור עשוי מעלים שיובשו ואת המגע הסופי קיבלו בחשיפה לאוויר. עלים של תה ירוק מיובשים, אבל לא נחשפים לאוויר. עלים של תה לבן לא מיובשים ולא נחשפים.

בכל שלושת הסוגים יש ריכוז גבוה של פוליפנולים, סוג של נוגדי חימצון שככל הנראה מגן על התאים מפני פגיעה ב-DNA שעשויה להתפתח לסרטן ומחלות כרוניות אחרות. למעשה, אלה הפוליפנולים שהפכו את התה לכוכב הגדול של מחקרים, כשחוקרים מנסים להבין האם כל הפוטנציאל הזה מתרגם את עצמו בסופו של דבר ליכולות נוגדות מחלות.

רוב המחקרים התמקדו בתה שחור, אשר לפי ההערכה הוא הדבר הראשון ש- 75% מהאוכלוסייה עושה דבר ראשון בבוקר. אבל מרגע שחוקרים גילו שהתה הירוק מכיל ריכוז גבוה במיוחד של נוגדי חימצון, במיוחד סוג מסוים של פוליפנולים שנקרא קטצ'ינים (Catechin), תה ירוק נחקר פי 5 בהשוואה לתה שחור.

הבטחות, הבטחות?
אבל מחקרים יש לכאן ולכאן. למשל, לפי מחקר שנערך בבית הספר לרפואה אינטגרטיבית באוניברסיטת וויטן-הרדקה (Witten-Herdecke University) בגרמניה, שתיה של שלוש עד חמש כוסות תה ביום יכולה להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן השחלות, הריאות והערמונית, אבל לא נמצאה משמעותית לגבי סרטן השד, או סוגים אחרים של סרטן. בנוגע לתה שחור המחקר זהיר יותר וקובע שהוא ככל הנראה יעיל בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן השחלות, וככל הנראה לא יעיל בהפחתת הסיכון להתפתחות סרטן הקיבה.

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת טוהוקו (Tohoku) ביפן, לשתיית תה יש יתרונות לבריאות המערכת הקרדיווסקולארית והיא יכולה להיות יעילה במניעה, או עיכוב של חלק מגורמי הסיכון למחלות לב, כמו כולסטרול רע וטריגליצרידים. במחקר נמדדה ירידה של 26% בגורמי הסיכון בקרב המשתתפים ששתו תה ירוק חמש (או יותר) פעמים ביום, בהשוואה למשתתפים ששתו כוס אחת או פחות.

בנוסף, קיימים מחקרים שמראים ששתיית תה (בין כוס לארבע ביום) מפחיתה את הסיכון להתפתחות פרקינסון, או מחקרים שמראים שהקטצ'ינים בתה הירוק יכולים לתת דחיפה קטנה לדיאטה. יש גם תיק יחסית דק על היכולת של תה ירוק להפחית את הסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס, ועל כך שנוגדי החימצון בתה ירוק מכפילים את מספר תאי ה- T, שהם התאים החשובים באמת של מערכת החיסון.

לשתות חכם
כל היתרונות האלה נשמעים טוב. אז למה אנחנו עדיין לא שותים תה כמו משוגעים? מי שמגיע מהתחום מסכים שיש כאן הבטחה אמיתית, אבל באותה נשימה אומר שבשביל לדבר ברצינות על היתרונות של שתיית תה, צריך עוד מחקרים ומחקרים יותר משכנעים.

הרוב המכריע של מחקרים שנערכו הם מחקרים תצפיתיים, מה שאומר שהחוקרים לא באמת יכולים לבודד את המשתנים, כדי לקבוע האם היתרונות הבריאותיים שנצפו אצל שתייני תה הם תוצאה רק של שתיית תה, או גם של הרגלי אורח חיים בריאים אחרים.

בנוסף, לא מעט מחקרים בחנו את ההשפעה של הרכיבים בתה על בעלי חיים, ולא על בני אדם. אותם רכיבים עושים פעולה דומה לפעולה של נוגדי חימצון, אבל בכלל לא בטוח שתהיה להם את אותה ההשפעה על הגוף.

שורה תחתונה- חוקרים מסכימים שתה הוא כנראה הרבה יותר טוב ממשקאות אחרים ושתייה יומית של כוס תה אחת, או אפילו חמש, בטח לא תזיק ויכולה לעזור להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות. רק לפני שאתם מרתיחים מים, תהיו בטוחים שיש לכם עוד כמה הרגלים בריאים אחרים ולא רק תה, כי ככל הנראה, שתיית רק כוס תה לא תוציא אותנו מדיכאון, תרפא לנו את האלרגיה, או תפתור בעיות פוריות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.