Write a comment


תתפלאו, אבל שוקולד ומסטיקים דווקא עוזרים לשמור על בריאות השן. כמובן רק אם מדובר בשוקולד מריר ומסטיק ללא סוכר... הכירו את המאכלים שיעשו לכם טוב בחלל הפה

לימדו אותנו שאוכל הוא המזיק הגדול ביותר לשיניים, ושאריות המצטברות ממנו פוגעות בבריאות השן ובחניכיים. ולכן חשוב לצחצח שיניים ולסלק את שאריות המזון שנשארו בפה לאחר האכילה. אין מישהו שלא מכיר את האמת הזו. אבל מעטים מכירים את האותיות הקטנות, ובעיקר את המאכלים שדווקא מגנים על השיניים ותורמים לבריאותם.

למען הסר ספק – אין הכוונה היא להימנע מצחצוח שיניים לאחר אכילת מאכלים אלה. המאכלים שיפורטו להלן מועילים וטובים לבריאות השיניים, אך חובת צחצוח השיניים (וחוט דנטאלי, כמובן) שרירה וקיימת, על מנת להסיר את השיירים שמאכלים אלה מותירים.

1. סידן
השיניים הם בעצם עצם – חלק משלד העצמות של גוף האדם. ומה שטוב לעצמות, טוב לשיניים. סידן הוא המינרל הנפוץ בגוף, ומשקלו בגוף האדם עשוי להגיע  ל 1.5 קילו. הוא משמש כאבן הבנייה לעצמות, לצד חשיבות רבה בתפקוד השרירים ומערכת העצבים.

סידן נמצא כמובן בחלב ומוצריו, וכן בירקות ירוקים כמו כרוב, תרד, חסה, ברוקולי, עלים ירוקים, וכן בעגבניות, פפאיה, תפוזים, קטניות, אגוזים, שקדים, שומשום ומוצריו (טחינה, חלבה).


2. ויטמין D
כמו הסידן, ויטמין D חיוני לבניית העצמות בכלל ולחיזוק השיניים בפרט. מחקרים מצאו קשר מובהק בין רמה נמוכה של ויטמין D לבעיות שונות בשיניים.

ויטמין D נמצא בכתבה זו סמוך לסידן, ולא בכדי. נוכחות שלו מסייעת לספיגה יעילה וטובה יותר של הסידן בגוף, ושילוב של שניהם הכרחי על מנת למצות את הפוטנציאל הבריאותי שלהם. סידן וויטמין D אחראיים גם לחיזוק החיבור בין השיניים לעצמות הלסת, ומחסור בהם נקשר בתופעות לא סימפטיות כמו נשירת שיניים או התרופפותן.

ויטמין D נמצא בקרני השמש, אך אין פירוש הדבר כי מעתה נשתה חלב בשמש כדי לצרוך סידן ווויטמין D זה לצד זה. מקורות טובים ויטמין D הם חלב, גבינות, דגים ופירות ים וחלמון ביצה.

3. ויטמין C
חשיבות ויטמין זה הוא ביצירת החלבון קולגן, שהוא בעל חשיבות מכרעת בבניית רקמות, כולל חניכיים. חוסר בוויטמין C מתבטא בדרך כלל בין היתר בבעיות חניכיים ובהיחלשות של השיניים. בנוסף, ויטמין C מתפקד כנוגד דלקות וכנוגד חמצון, ונוכחות שלו מסייעת בשמירה על היגיינת הפה.

4. ליקוריץ
שורש הליקוריץ משמש לעתים כבסיס למשחות שיניים, בשל שני רכיבים – ליקוריקידין וליקוריסופלבן A, יעילים במניעת התפתחות רובד חיידקי השן (פלאק) ומניעת חורים בשיניים. הנקודה היא שהממתק ליקוריץ, או ליקריץ, הוא גירסה מעובדת של הדבר האמיתי, ואינו מכיל את החומרים הפעילים. את שורש הליקוריץ הטבעי ניתן למצוא בחנויות הטבע.

5. קקאו
הפתעה-הפתעה – שוקולד יכול להיות בריא לשיניים. אגוז הקקאו נחשב לאחד ממזונות העל (Super foods) הודות לערכים התזונתיים המופלאים שבו, והטאנינים ונוגדי החמצון שבו מעניקים הגנה אנטי-בקטריאלית מפני הצטברות רובד חיידקי השן בחניכיים ובשיניים, ובכך מגנים עליהן. אין זה אומר כי מעתה ניתן לאכול שוקולד חופשי, והכוונה היא לצרוך שוקולד מריר עם אחוז מוצקי קקאו גבוה. יצרני שוקולד כבר מייצרים מוצרי קקאו הטובים לבריאות השיניים, ובכל מקרה את השוקולד חלב עתיר הסוכר תמשיכו להשאיר בחוץ. טעים ככל שיהיה, הוא לא יעזור בכלום.

6. מסטיק
כן, כמו עם השוקולד, גם פה מדובר במוצר שעל פניו הוא סוג של ממתק, אך יש לברור את הסוג הספציפי. ובמקרה של מסטיק הכוונה היא לנטול סוכר.

פעולת הלעיסה מייצרת רוק אשר מסלק שאריות מזון, שוטף ומחטא את חלל הפה.

7. יין אדום
יין אדום טוב להורדת לחץ הדם, מעלה את רמת הכולסטרול ה"טוב" (HDL) ומוריד את זו של ה"רע" (LDL), וידוע כנוגד קרישה, מה שהופך אותו לנשק טוב נגד טרשת, הסתיידות עורקים ועוד מחלות לב וכלי דם. כעת, מתברר כי היין האדום טוב נגד עששת.

חוקרים מצאו כי חומר אנטי בקטראילי הנמצא בענבים וביין פוגע בחיידקים ובבקטריות אשר גורמים לעששת. אפקט נוסף של חומר זה הוא בניטרול החומצה אותה מפרישים החיידקים הללו, והיא אשר פוגעת בשיניים בעת המחלה.

אז מתחילים לצחצח שיניים עם יין? עדיין לא. יין עדיין מכיל כמות נכבדה של סוכר, אשר עלול לפגוע בשיניים מכיוון אחר. אבל כוסית אחת או שתיים מדי יום לא תזיק, עוד לפני שמצחצחים את השיניים.

8. מים.
כמה פשוט ככה חשוב. מים שוטפים את חלל הפה, מסלקים שאריות מזון ומסייעים בייצור רוק. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.