Write a comment

 

חושבים ששינה היא מותרות? תחשבו שוב. כי למרות שתהליך השינה וכל מה שקורה בו עדיין לא לגמרי מובן, בשנים האחרונות מחקרים מתחילים להבין ששינה חיונית לבריאות לא פחות מתזונה ופעילות גופנית.

שינה- כל היתרונות. כל הבעיות.

זיכרון ולמידה

במהלך היום, בזמן ערות, למוח שלנו אין רגע דל. הוא חושב, מעבד, שומר וברוב המקרים גם זוכר. ונכון שבלילה אין לו גירויים חיצוניים שמעסיקים אותו, אבל גם בלילה הוא לא בדיוק עוצם עיניים ונח רגל על רגל. תהליכים רבים מתרחשים במוח במהלך השינה. אחד מהם, קשור לתהליכי למידה. נכון שאנחנו לומדים גם במהלך היום, אבל חוקרים מאמינים שזה מגיע רק עד נקודה מסוימת, בעוד שבמהלך השינה אפשר לשפר את הזיכרון, או לתרגל מיומנויות שרכשנו בזמן ערות. במילים אחרות: אם אתם מנסים ללמוד משהו, תשנו על זה. בנוסף לשיפור תהליכי זיכרון, לפי מחקר שנערך באוניברסיטת הארווארד (Harvard) שינה טובה מעודדת גם יצירתיות, ולפי מחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד (Stanford) סטודנטים שישנים טוב בלילה, מוציאים ציונים טובים ביום. 

תוחלת חיים

8 שעות בלילה היא לא סתם סיסמא. מעט מדי או יותר מדי שינה, קשורה לתוחלת חיים קצרה יותר. מחקרים מראים ששיעורי התמותה גבוהים יותר בקרב אנשים שישנו פחות מחמש שעות בלילה, או יותר משש וחצי שעות בלילה. כמובן שזה קשור למצב הבריאות הכללי, לתהליכים נוספים שמתרחשים בגוף, שעדיין לא מבינים את כולם, אבל מה שבטוח הוא שאם ישנים יותר טוב, חיים יותר טוב. אל תקחו את זה כמובן מאליו.

דלקת

אומרים שדלקת היא הביטוי הרפואי החם של שנת 2011, ולא שזאת מחמאה גדולה. תהליכים דלקתיים בגוף קשורים בשכיחות גבוהה יותר להתפתחות מחלות לב, שבץ, סוכרת, דלקת מפרקים והזדקנות מוקדמת. מחקרים מראים שחוץ מקיצור תוחלת החיים, לאנשים שלא ישנים מספיק, או ישנים יותר מדי, יש ריכוז גבוה יותר של סמנים לדלקת בדם, כמו סוג מסוים של חלבון. שינה לא רק מפחיתה את הסיכון לדלקת. היא גם משפרת מדדים של גורמי סיכון אחרים, כמו יתר לחץ דם.

משקל

מתכננים לרדת בגדול? בין ארוחה בריאה לחדר כושר, תמצאו גם מספיק זמן לשינה. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת שיקאגו (Chicago), המשתתפים שהיו במשטר דיאטה, וגם הקפידו לתת לגוף שלהם לנוח, איבדו יותר משקל גוף, בהשוואה למשתתפים שסבלו מחסך בשינה, ואיבדו יותר מסת שריר. בנוסף, שינה וחילוף החומרים מגיעים מאותו אזור במוח. כאשר ישנים פחות, הורמונים מסוימים מופרשים לזרם הדם ומגבירים את תחושת התיאבון.

סטרס ודיכאון

במקרה של המצב הרגשי שלנו, זה די ברור איך זה עובד. כשאנחנו לא ישנים מספיק אנחנו עצבניים. וכשאנחנו עצבניים, אנחנו נוטים להיות יותר לחוצים ויותר מדוכאים. שינה חשובה לא רק להתמודדות עם סטרס, חרדה, או דיכאון. אמנם השינה עצמה יכולה להפחית את הרמות של סטרס ובעקבותיו גם את לחץ הדם והכולסטרול. אבל זה עובד גם הפוך. סטרס, חרדה, או דיכאון- כולם יכולים להשפיע על בריאות המערכת הקרדיווסקולארית.

הפרעות שינה- בחן את עצמך
אינסומניה (נדודי שינה) היא הגדרה כללית להפרעות שינה. אבל הפרעות שינה יכולות להתבטא במספר דרכים, לאו דווקא בצורה הקלאסית של לשכב במיטה בעיניים פקוחות בזמן שכולם חולמים חלומות. 

הלחוצה

להפרעת השינה הזאת קוראים לפעמים אינסומניה קצרת טווח. וזה בדיוק מה שהיא: מפריעה לתהליכי השינה, ברוב המקרים נובעת מסטרס או לחץ, ונפתרת כאשר הסטרס נעלם, או במצב הגרוע יותר- הוא כל כך ממושך שהתרגלנו אליו. ושלא יהיו אי הבנות- המקור לסטרס לא חייב להיות חוויה שלילית. גם דברים חיובים יכולים לגרום לנו להתרגש.  

פסיכו-פיסיולוגית

כמו בסוג הקודם, גם במקרה הזה מה שמפריד בינינו לבין שינה הן דאגות. אבל בסוג הזה, הדאגה העיקרית נוגעת לדאגות שקשורות לשינה. מפלס המתח, החרדה, הדאגה עולה ככל שזמן השינה מתקרב ומרחיק את השינה אפילו יותר. סוג כזה של הפרעת שינה יכול להתחיל באופן פתאומי, או להתפתח בצורה הדרגתית, שקטה ואיטית לאורך שנים.

המסתורית

הסוג הזה של הפרעת שינה מתחיל בגיל מאוד צעיר, נמשך לתוך הבגרות, ונשאר לכל החיים. הוא לא תוצאה של בעיה רפואית, רגשית, אירוע מלחיץ, או תופעת לוואי של שימוש תרופתי. את הסוג הזה של הפרעת שינה אי אפשר להסביר על ידי גורמים אחרים, אבל מניחים שהוא נובע מחוסר איזון בגוף, כמו למשל מערכת עוררות היפר אקטיבית, או תת פעילות של מערכת השינה.

ההתמכרותית

בניגוד להפרעת השינה הקודמת, הסוג הזה של הפרעת שינה הוא מאוד ברור, והוא קשור באופן ישיר לשימוש בכל אחד מהחומרים הבאים: קפאין, אלכוהול, סוגים מסוימים של מזון, ואפילו טיפול תרופתי. הסוג הזה אולי מובן, אבל הוא גם טריקי. כי בעיית השינה יכולה להתעורר גם כאשר מפסיקים להשתמש בכל אחד מאותם חומרים.

לא מובחנת

בסוג הזה של הפרעת שינה משתמשים בעיקר על בסיס זמני, כאשר כל הגורמים הידועים לנדודי שינה נשללו, או כאשר המטופל שסובל ממנה לא עונה על אף אחד מהקריטריונים האחרים. אבל זה לא גרוע כמו שזה נשמע. בגדול, המשמעות היא שצריך להמשיך ולבדוק.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.