Write a comment

 

לפי העקרונות של הרפואה הסינית, אנשים צריכים לחיות בהרמוניה עם הסביבה החיצונית. הקשר בין הטבע והאופי של כל עונה, מספק הזדמנויות להתפתחות, שינוי, ריפוי וצמיחה. מה שאומר שעכשיו, אחרי שההתרגשות מחגיגות השנה החדשה נרגעה, אנחנו יכולים להתמקד בשקט של עונת החורף - הזמן המושלם להתבוננות פנימית, להצבת מטרות חדשות, להזנה מתאימה של הגוף.

ואם נזרע את הזרעים עכשיו, הרפואה הסינית מבטיחה שהזרעים והכוונות יצליחו להתפתח ולהיות מוכנים לפרוח בדיוק באביב.

נפש
אתם בטח חושבים למי בכלל יש זמן לעשות מדיטציה. והאמת? אנחנו כל כך עסוקים, שאנחנו אפילו לא מודעים לכל המחשבות ולכל הפעולות שלנו. כאשר אנחנו מאטים באמצעות מדיטציה, טכניקות רגיעה, או פשוט פסק זמן, אנחנו עשויים להיות המומים מההכרה עד כמה באמת עמוסים ומהירים החיים שלנו. הרפואה הסינית טוענת שעונת החורף היא הזמן המושלם להתבוננות פנימית, מדיטציה וחקירה של נושאים אישיים עמוקים. אבל בשביל לעשות את זה כמו שצריך, צריך לפנות זמן. אם אנחנו יכולים לאפשר לעצמנו לקחת את הזמן, להאט, ובאמת להירגע, עונת החורף יכולה לספק הזדמנות טובה להתבוננות פנימה ואפילו להארה. באופן טבעי, תהליך של התבוננות פנימית עשוי להעלות עניינים לא פשוטים שנמצאים מתחת לפני השטח, כמו מחשבות ותבניות שהעדפנו להתעלם מהן. הרעיון הוא פשוט לתת לנושאים הללו לעלות באמצעות מדיטציה וטכניקות נשימה. התוצאה הסופית יכולה לשנות את איכות החיים.

גוף
לפי עקרונות הרפואה הסינית המסורתית, עונת החורף קשורה לאלמנט המים, שבעצמו משפיע על הלב, הכליות, העצמות, בלוטות האדרנל, שלפוחית השתן והשיניים. לפי הרפואה הסינית, הכליות הן המקור העיקרי לחיוניות שלנו, לאנרגיה שלנו, למהות שלנו. כאשר אנחנו נמצאים בסטרס וחרדה, או כאשר אנחנו מחלימים, או כאשר קר לנו הגוף שואב אנרגיה מהמקור הזה ומכלה את הרזרבות. לכן, זה קריטי לשמור על בריאות וחוסן הכליות באמצעות תזונה מתאימה ומספיק נוזלים. גם פעילות גופנית כמו יוגה, או טאי צ'י עוזרת לשמור על חוסן וחזק הכליות ברמה האנרגטית ובכלל.

רגשות
הימים הקרים, הגשומים והאפורים עושים חשק בעיקר להישאר במיטה. אם התחושה הזאת נמשכת לאורך זמן, הרפואה המערבית קוראת לזה הפרעה עונתית אפקטיבית (SAD), צורה ספציפית של דיכאון, שמתרחשת בזמן החורף, בין היתר בגלל חוסר בחשיפה לשמש.  לפי הרפואה הסינית, חורף מטבעו הוא זמן של חוסר פעילות, ורגשות כמו פחד ודיכאון (שמופיעים בעוצמה גבוהה יותר ונמשכים לאורך יותר זמן בחורף) קשורים גם לאלמנט המים ולרגש המאפיין אותם (פחד). איך שלא מסבירים את התופעה, דיכאון חורף הוא מצב שמופיע בשכיחות גבוהה יותר אצל נשים, והתוצאה שלו היא מצב רוח ירוד, עלייה במשקל, חוסר סבלנות ועייפות. בנוסף לתוספת של ויטמין D, ההמלצה היא לפתוח את הוילונות בשעות היום, כדי לאפשר לאור השמש להיכנס ולאוויר חדש לזרום. אם השמש זורחת, תנצלו אותה וצאו לצעידה קצרה. זה ישפר את חילוף החומרים, זרימת הדם ומצב הרוח.

חימום מרכזי
במהלך חודשי החורף הקפואים הנטייה היא להישאר יותר בבית, לעסוק פחות בפעילות גופנית, ולחלום על מזונות עתירים בקלוריות. בתור התחלה, חשוב להקדיש תשומת לב לכמות וסוג המזון שאנחנו אוכלים, על מנת להימנע מעלייה במשקל. לפי הרפואה הסינית, חשוב להימנע ממזון נא (כמו למשל סלט) במהלך החורף, בגלל שהוא נוטה לקרר את הגוף, ויכול לחסל את אש העיכול שלנו, שזאת בעצם היכולת של הגוף לספוג ביעילות חומרים מזינים מהתזונה. ההמלצה היא לאכול מזונות מבושלים שבושלו בישול ממושך, על טמפרטורה בינונית עם פחות מים. צורת בישול כזאת שומרת על רוב ההרכב התזונתי של המזון. הרפואה הסינית ממליצה במיוחד על מרק ותבשילי ירקות, עם הרבה ירקות שורש, ירקות ירוקים, שעועית (במיוחד שחורה), אגוזים ודגנים מלאים. מזונות מהסוג הזה עוזרים לחזק ולהזין את הכליות, שומרים על טמפרטורת הגוף ומרוממים את מצב הרוח.

בריאות
בחורף אנשים רגישים יותר לשפעת והתקררות. אין ספק שמזג אוויר קר מאתגר את מערכת החיסון. אבל חורף רצוף מחלות הוא לא חובה. הרפואה הסינית מציגה מודלים שונים של טיפול, אשר העיקרי ביניהם הוא דיקור סיני, ואליו מצטרפים תזונה, צמחי מרפא ופעילות כמו צ'י קונג וטאי-צ'י. לכל התרפיות האלה יחד יש ערך מוסף במהלך החורף. חוסר בפעילות ומזג אוויר קר גורמים לתקיעות של אנרגיה ותקיעות של אנרגיה גורמת להתפתחות כאבים ומחלות. כל אחד מסוגי הטיפול האלה עוזר להניע אנרגיה תקועה. וכן, אתם יכולים בשקט לנוח שנת צהריים. תתפלאו, אבל לפי הרפואה הסינית זה עוזר להזין את הכליות ולשמור על אנרגיה וחיונית.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.