Write a comment

 

רוצים בריאות מושלמת? מחקרים מראים שאנחנו לא ממש רחוקים ובסך הכל, ההרגלים שלנו אפילו די בסדר.

המרשם לבריאות מושלמת - בין קפה, שינה ותזונה

קפה
ההמלצה היומית: עד 400 מ"ג קפאין (כוס אחת מכילה בסביבות 80 מ"ג קפאין)
קפה הוא כנראה הדבר הנכון ביותר בבוקר, אבל נכון עדיין לא מבטיח לנו בריא. למרבה המזל, גוף די רציני של מחקרים השווה בין האוכלוסייה שפותחת את הבוקר עם קפה, לאוכלוסייה שהקשר בינה לבין קפה מקרי. התוצאות מראות שעד מינון מסוים, קפאין מעורר את מערכת החיסון, עוזר לקשב ולריכוז,  קשור לסיכון מופחת להתפתחות סוכרת מסוג 2, פרקינסון ודמנציה, ולשכיחות נמוכה יותר של סרטן, בעיות לב ושבץ.  ממינון מסוים (למעלה מ-500 מ"ג של קפאין ביום) עודף קפאין יכול לגרום לנדודי שינה, חרדה והתכווצויות שרירים. בסך הכל, יש יותר חדשות טובות מחדשות לא טובות. אבל (ותמיד יש אבל) אלה עדיין לא מחקרים שמראים על סיבה ותוצאה, וזה עדיין לא אומר שקפאין הוא תרופה שמונעת את כל אותם מצבים. החוקרים לא ביקשו מהנבדקים לשתות יותר קפה, או לוותר עליו. הם פשוט שאלו אותם להרגלי צריכת הקפה שלהם. יכול להיות שביחד עם הקפה יש עוד הרגלים, בריאים יותר (פעילות גופנית) או פחות (סיגריה).

שינה
ההמלצה היומית: 8 שעות ושלא יגידו לכם אחרת
בעבר התעלמו ממנה והתייחסו אליה קצת כמו אל לחנות את האוטו בחנית לילה, ולאסוף אותו בבוקר. אבל היום, אם אתם מחשיבים את עצמכם כפריקים אמיתיים של בריאות ואורח חיים בריא, אתם בטח גם מקפידים על שמונה השעות שלכם. שמונה שעות שינה מלאות בלילה, מאפשרות לגוף לייצר הורמוני גדילה, לשרירים להתאושש, לתפקוד המוח להתרענן, לפעולות כמו זיכרון וקשב להתחדד, ליצירתיות ולהישגים להשתפר. שינה טובה מונעת תהליכים דלקתיים בגוף, מסייעת לשמור על משקל גוף תקין, היא מפחיתה סטרס והיא חלק מתוכנית למניעת דיכאון, ובאופן כללי תורמת לתוחלת חיים ארוכה יותר. מעבר לשמונה שעות, לפי מחקרים, משבש את תהליכי חילוף החומרים בגוף ומעלה ב-40% את הסיכון להתפתחות מחלות לב.

חלבונים
ההמלצה היומית: כ- 0.75 גרם לכל קילוגרם ממשקל הגוף
תוכניות תזונה עשירות בחלבון וקמצניות בפחמימות צצות כל הזמן. והאמת? קל להבין את ההתרגשות. חלבון הוא מרכיב חשוב של כל תא ותא בגוף. השיער והציפורניים עשויים רובם חלבון, הגוף משתמש בחלבון כדי לתקן ולבנות רקמות, הוא גם צריך חלבון בשביל אנזימים, הורמונים, עצמות, שרירים, סחוסים, עור, ואפילו בשביל מערכת הדם. האם זה אומר שאנחנו צריכים לאכול חלבון מבוקר עד ערב? לא כל כך מהר. בסביבות 5 ג' בכל ארוחה (או כ- 0.75 גרם לכל קילוגרם ממשקל הגוף) יעזרו לבנות מסת שריר ולווסת את חילוף החומרים. בסך הכל, החלק של חלבונים בכל התזונה היומית צריך להיות 15%-20%. יותר מזה (בערך כפול מהמינון המומלץ) יכול ליצור עומס רב מדי על הכליות ומערכת השתן ואפילו לגרום לאבנים בכליות.

מים
ההמלצה היומית: חמש כוסות ומעלה
בהתחשב בגורמים כמו משקל וגובה, מים מהווים כ- 55%-75% מהגוף, שצריך אספקה קבועה מהם. רק הריאות גומעות בין 2 ל-4 כוסות ביום בתהליך נשימה רגיל (ואפילו יותר מזה בימים קרים), כל הליכה לשירותים שוות ערך בערך לעוד כוס מים אחת, אם מזיעים (במזג אוויר חם ולח) מאבדים בערך 2 כוסות מים נוספות, וזה לא כולל פעילות גופנית, או זיעה מכפות הרגליים והידיים, ששווה לפחות לעוד כוס אחת. כל מערכת בגוף תלויה במים. ואפילו איבוד של 1% ממאגר המים בגוף יכול לגרום לירידה באנרגיה ולסוג של התייבשות. לפי מחקר שפורסם בכתב העת
American Journal of Epidemiology גברים ששותים חמש כוסות ביום נמצאים גם בסיכון נמוך ב- 54% לסבול ממחלות לב.

סקס
ההמלצה היומית: יום כן, יום לא
קיום יחסי מין בתדירות של שלוש פעמים בשבוע, מפחית במחצית את הסיכון להתפתחות בעיות לב.
וזה לא הכל. לפי מחקרים, סקס עוזר להיראות צעירים יותר ולהרגיש צעירים יותר. מבחינת הגוף, המשמעות של קיום יחסי מין היא יותר חמצן ולב בריא יותר. סקס שומר על בריאות המערכת הקרדיווסקולארית ומפחית את הסיכון לשבץ והתקף לב, הוא מסייע לשינה, משפר את האינטימיות וההערכה העצמית (למי שנמצא במערכת יחסים), הוא מפחית תחושת כאב, מפחית את הסיכון להתפתחות סוגים שונים של סרטן, מפחית סטרס, מחזק את מערכת החיסון, שורף קלוריות ומאריך את תוחלת החיים. תדירות נמוכה מזה נמצאה קשורה בחלק מהמחקרים להתפתחות בעיות בתפקוד המיני. יותר מזה, נמצא קשור לשכיחות גבוהה יותר של מחלות מועברות במגע מיני (
STD) ולפי חלק מהמחקרים, אם השתוללתם בשנות ה-20, הסיכון שלכם להתפתחות סרטן הערמונית בגיל 50 קצת יותר גבוה בהשוואה לשאר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.