Write a comment

 

העובדה כי אמון גופני משפר את הבריאות של כולנו ידועה ברבים. אך מחקר חדש שנערך בבריטניה מגלה כי הוא משפיע לטובה גם על היכולת המנטאלית.

מאמץ פיזי אינטנסיבי משפר את הישגי התלמידים – כך מתברר ממחקר מקיף שנערך באחרונה באוניברסיטאות סטרטקלייד ודנדי בבריטניה.

נפש בריאה בגוף בריא

מסקנות המדענים מבוססות על מחקר שבוצע בקרב 5.000 נערים ונערות מתנדבים שהתאמנו במהלכו בענפי הספורט השונים – והצליחו מאוד במבחנים בלשון (האנגלית כמובן), במתמטיקה ובמדעי הטבע. כך מסר השבוע הבי.בי.סי.

החוקרים מצאו כי כל 17 דקות נוספות של אימון גופני מעלות את התפוקה המנטאלית של הנערים, וכל 12 דקות נוספות מעלות את זו של הנערות. תועלת מיוחדת מביא אמון גופני לנערות, שמצליחות להגיע בעקבותיו להישגים גדולים יותר במדעי הטבע. את ההבדל הזה מסבירים החוקרים בכך שהמאמץ הפיזי משפיע בצורה שונה על מוחם של נציגי שני המינים.

לפחות שעה ביום

המחקר מראה כי פעילות גופנית סדירה משפרת את תוצאות הבחינות במיוחד בגילאי 11, 13 ו-16. אך תוצאה זו נצפתה רק אצל אלה שהתאמנו, לפי המלצת המומחים, לא פחות משעה ביום. אפילו יום אחד ללא האימון השפיע לרעה על ההישגים בלימודים.

"הפעילות הגופנית חשובה לא רק למען בריאותנו", מדגישה אחת מעורכי המחקר, ג'וזי בוט, "יש לה גם יתרונות נוספים, והם צריכים להיות בעלי חשיבות לא רק עבור ההורים אלא גם עבור גורמים במערכת החינוך".

לדברי המדענים, התוצאות שיתקבלו עם המשך המחקר, עשויות להשפיע על מדיניות הממשלה בתחומי החינוך והבריאות.

חשיבות המנוחה

אגב, מחקר אחר, שנערך במקביל באוניברסיטת מסצ'וסטס בארה"ב, גילה ששעה של שינה בצהריים מגבירה את הפוטנציאל האינטלקטואלי ומקלה על היכולת ללמוד דברים חדשים אצל ילדים בגיל טרום בית ספר.

מסקנות אלה מבוססות על מחקר שבוצע בקרב 40 ילדים. התועלת שבמנוחת הצהריים משפיעה לטווח ארוך. לדברי החוקרים, לשעת שינה בצהריים יש תפקיד חשוב בחיזוק הזיכרון. במהלך הניסוי ביקשו החוקרים מהילדים לנוח לאחר ארוחת הצהריים, ולאחר מכן ביקשו מהם להשתתף במבחן שבדק את יכולת הזיכרון הוויזואלי-מרחבי שלהם.

המבחן מצא כי הישגי התלמידים, לאחר שנחו אחר הצהריים, היו גבוהים הרבה יותר (הילדים זכרו ב-10 אחוז יותר מידע מאשר בדרך כלל) מאשר ביום למחרת, כאשר לא נחו אחר הצהריים.

פעילות ערה במוח

בדיקה מדוקדקת במוניטור של 14 ילדים אשר נחו אחר הצהריים במעבדה, גילתה את התהליכים המתרחשים במוחם במהלך השינה. החוקרים גילו שבפרק זמן זה חלה באזורי המוח פעילות ערה יותר הקשורה ללימוד ולזיכרון של מידע.

"לראשונה הצלחנו לגלות את ההוכחות לכך ששנת צהריים חשובה עבור הילדים בגיל טרום בית ספר, לכן על ההורים ללמד את הילדים לישון אחר הצהריים", קובעת אחת מעורכות המחקר, רבקה ספנסר.

גם ביום וגם בלילה

"ידוע זה זמן רב ששינה קצרה בצהריים מעלה את היכולת היצירתית במוחם של מבוגרים, אך עד עתה לא נבחנה סוגיית ההשפעה של מנוחת הצהריים על הילדים – והדבר חשוב ביותר, מכיוון שבכל גני הילדים הגננות מקפידות על כך שהילדים ינוחו בצהריים", אמר בראיון לבי.בי.סי רוברט סקוט-ג'אפ מהקולג' המלכותי לבריאות הילדים בלונדון.

"הילדים בגיל טרום בית ספר סופגים מדי יום מידע רב, הם מצטיינים בסקרנותם ושואפים לעצמאות. האידיאל בגיל הזה הוא שינה של 11-13 שעות ביום. הדבר יאפשר לשמור על פעילות הערה של המוח במשך כל היום. שנת צהריים חשובה לא פחות משנת לילה. בלעדיה הילדים ירגישו עייפות, יהיו עצבניים יותר ושכחנים יותר".

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.