Write a comment

האדם המודרני מבלה כשליש מחייו בעבודה. הודות לקדמה הטכנולוגית ליותר ויותר אנשים יש אפשרות להתפרנס "באמצעות הראש" במקום לבזבז את בריאותינו בעמל פיזי מפרך. מרכזי המשרדים המודרניים יוצרים רושם של מקום עבודה אידיאלי: יש בהם מזגן מרכזי, מנקים אותם מספר פעמים ביום, ברוב המקומות יש קולר עם מים קרים, לכל אחד שולחן ומחשב משלו, וכל הבעיות נפתרות באמצעות הטלפון ודואר אלקטרוני.

אז מה חסר לכאורה?

הסינדרום המשרדי

ניסיון החיים מראה שלכל דבר יש גם צדדים שליליים. הרופאים מודאגים מבריאות העובדים במשרדים ובעתיד הקרוב אף מתכננים להכניס לספר המחלות מושג חדש – "הסינדרום המשרדי". מהו, אם כן, הסינדרום הזה וכיצד ניתן להימנע ממנו?

בהגדרה כללית, "הסינדרום המשרדי" הוא קומפלקס סימפטומים מורכב המופיע אצל האנשים העובדים במשרד וקשור לסביבת העבודה שלהם. גורמי הסיכון העיקריים הם: צפיפות גדולה של אנשים, לחצים, תזונה לא נכונה, שעות עבודה בלתי סדירות, כמות נרחבת של אלרגנים, והיעדר תנועה. כמה מהסימפטומים אופייניים במיוחד לנשים. להלן הרשימה החלקית.

כאבים בגב, בצוואר ובידיים

מחקרים רבים שנעשו באחרונה מוכיחים שהסיבה לכאבי שרירים נעוצה במקרים רבים בישיבה ארוכה בתנוחה לא נכונה ליד המחשב. מחקר שבוצע בקרב 264 עובדים משרדיים הראה כי 54 אחוז מהם סובלים מכאבים בצוואר ובגב העליון. התלונות הנפוצות ביותר – 33 אחוז נסבו על כאבים בצוואר, ו-31 אחוז – על כאבים בכתפיים. נתון נוסף – כ-70 אחוז מהפונים למרפאות בתלונות על כאבי הגב הם אנשים בגילאי 35 עד 50 העובדים במשרד.

כאבי ראש

רבים פונים לרופאים בתלונות על מיגרנה. לכך יש הרבה סיבות: לחצים, עבודה ממושכת ליד המחשב, מחנק במשרדים, מחסור בשינה. אך הסיבה העיקרית לכאבים היא לרוב התכווצויות שרירים באזור הצוואר. כמובן, תפקיד חשוב בהופעת המיגרנה משחקת גם צורת החיים – אלכוהול, עישון, יחסים בעייתיים עם הקולגות בעבודה, משקל עודף – כל אלה גורמים להחרפת המצב.

סינדרום העכבר

רובנו מחזיקים בעבודה ביד ימין את עכבר המקלדת. התנוחה הלא נוחה של כף היד, מספר גדול של תנועות קטנות ומונוטוניות גורמים למתח בשרירים ולהפרעות בזרימת הדם, ולפיכך גם במערכת העצבים. במחקרים נמצא כי כל עובד שישי במשרד סובל מתופעות האלה. הסימפטומים הם – כאבים, התאבנות וחולשה ביד ובכף היד. בהתחלה הם מופיעים בזמן העבודה ליד המחשב, לאחר מכן גם בזמן הרגיעה.

סינדרום העין היבשה

הסימפטומים של התופעה הזו: העיניים מאדימות, מתעייפות, ונוצרת בהן תחושה של יובש. הגורמים לכך הם העבודה הממושכת ליד המחשב, האוויר הדחוס במשרדים והאלרגנים מסביב. סינדרום העין היבשה הוא אחד הסיבות העיקריות לפניות לרופא העיניים. הקרום הלח המכסה בשכבה עבה את החלק החיצוני של העין מהווה מעין משחה בין העין לבין העפעפיים, אך בהשפעת גורמים חיצוניים השכבה הזו עלולה להפוך לדקה יותר, והדבר גורם לתחושות לא נוחות ולעייפות העיניים.

הרחבת הוורידים בגפיים התחתונות

התופעה הזו מאיימת בעיקר על הנשים. העבודה במשרד יוצרת תנאים "משופרים" להיווצרותה. מחסור בתנועה, תנוחה לא נכונה של הרגליים בעת הישיבה ליד השולחן, עישון – כל אלה מהווים איום על בריאותן ויופיין של הרגליים.

שינוי לשם ריפוי

מה, אם כן, ניתן לעשות כדי להילחם בסינדרומים האלה? לשם כך מספיק לבצע שינויים קטנים בסדרי החיים.

למשל, מדי שלוש שעות עשו הפסקה של כ-15 דקות. את הזמן הזה כדאי להקדיש לעיסוק מהנה כלשהו שלא קשור לעבודה. למשל, לעשות טיול קטן בחוץ או במסדרון, לשוחח עם הקולגות על נושאים שאינם קשורים לעבודה – משפחה, תחביבים וכו'. העיקר – לשנות את התנוחה בפרק הזמן הזה. זה עשוי להוריד את המתח הפסיכולוגי ולשחרר את הראש מהמחשבות השונות.

כמה תרגילים גופניים קטנים שלוש פעמים ביום. העיקר שהתנועות האלה תהיינה איטיות. לאחר שהייה ממושכת בתנוחה סטאטית תנועות חדות עלולות לגרום למיני-טראומה. כמה סיבובי ראש והחלק העליון של הגוף יכולות לעזור לזרימת הדם הסדירה ולהוריד את הלחץ בשרירים. מספיק לעשות את התרגילים האלה במשך חמש דקות על מנת להתגבר על התופעות האופייניות של הסינדרום המשרדי.

ויטמינים הם צורה נוספת של עזרה לאורגניזם – תפוח, אגס, אגוזים. פעמיים ביום עשו הפסקה קטנה על מנת להיטען באנרגיה. זה גם ישחרר אתכם מהצורך התכוף בשתיית קפה ובגירויים אחרים שנועדו להחזיק את האורגניזם במצב ערות ודריכות. ההפסקה "הטעימה" תעורר את הוצאת הדופאמין, והמוח יקבל זאת כעידוד על העבודה שנעשתה. התרגיל הזה מסייע להורדת הלחץ ולהשלמת כמות הוויטמינים.

התעמלות לעיניים – גם היא חלק חשוב בתהליך. מדי 20 דקות נסו להעביר את המבט מצג המחשב לחפץ מרוחק כלשהו. כמו כן אם האוויר במשרד יבש ניתן להשתמש בטיפות עיניים. אם יש חלון במשרד, הביטו דרכו מדי פעם בפעם.

האוויר הנקי. נסו לשמור במשרד על טמפרטורה של 20 מעלות ולאוורר את החדר באופן סדיר. זה יעזור במניעה של כאבי הראש. הדליקו את המזגן רק כשאין ברירה, כי הוא גורם ליובש באוויר והדבר עלול להביא הן לאלרגיה והן ליובש בעיניים.

ניתן להימנע גם מסינדרום העכבר. ראשית, ניתן לרכוש עכבר ארגונומי. פרט לכך, בעבודה עם העכבר היד צריכה להיות ישרה. גם משטח מיוחד לעכבר עם תמיכה על גלגלים עשוי לעזור. בנוסף על כל אלה ניתן לעשות תרגילי התעמלות מיוחדים לידיים.

גם אם כל הסימפטומים שמנינו כבר מופיעים אצלכם, הכללים הפשוטים האלה יכולים לעזור לאורגניזם שלנו ולמנוע התפתחות של מחלות שונות.

לעדכונים נוספים בקרו אותנו גם בדף הפייסבוק שלנו

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.