Write a comment

 

אם אתם יושבים, תמשיכו לשבת. אם אתם עומדים, כדאי שתשבו. לאנשים שמעדיפים להתחרדן בערסל, לישון לפחות 9 שעות בלילה (לא כולל מנוחת צהריים), ולהימנע מעבודה קשה ופעילות פיסית, יש סיכוי הרבה יותר גדול להגיע לחיים ארוכים, בריאים ומאושרים. אפשר להגיד שזה נשמע יותר מדי טוב בשביל להיות אמיתי, הבעיה היחידה שלמרשם הזה לאריכות ימים אחראים שני רופאים.

אתם יכולים להרים גבה, אתם יכולים להרים אפילו שתיים. רק אל תרימו משקולות. מהיום, המוטו שלנו הוא 'למה לעשות היום את מה שאפשר לדחות למחר'. ויש לנו על זה אישור מרופא.

אל תלך אל הנמלה עצל

לד"ר פיטר אקסט (Peter Ext) ולבת שלו, ד"ר מיכאלה אקסט (Michaela Ext), נמאס לשמוע שבחיים מגיעים להישגים רק בדרך אחת (עבודה קשה). שניהם רופאים, שניהם מדליסטים בתחום האתלטיקה הקלה ושניהם כתבו ביחד את הספר 'ההנאה שבעצלות' (The Joy of Laziness).  

התיאוריה של הרופאים לבית אקסט טוענת שכולנו נולדים עם כמות מוגבלת של אנרגית חיים. אם תבזבזו את התקציב מהר מדי (בעיקר על סטרס ופעילות גופנית), תצאו מהמשחק הרבה יותר מוקדם. לעומת זאת, אם תנהלו את תקציב האנרגיה שלכם בחוכמה (תעשו ממש מעט, וגם את מה שתעשו, תעשו בקצב של צב) אתם עוד תקברו את כולנו. קחו לדוגמא חיות שגדלות בטבע ועסוקות בהישרדות ובחיפוש אחר מזון, בהשוואה לחיות שגדלות בגן חיות בסבבה. המסקנה הבלתי נמנעת היא - עצלנות היא בריאות.

הם לא מתנגדים לרעיון שתזונה מאוזנת ופעילות גופנית יהיו חלק מאורח חיים בריא. הם פשוט טוענים ששעה של פעילות גופנית, בכל יום, במשך כל השבוע, לא מאפשרת לגוף הזדמנות לנוח, מחלישה את בלוטת האדרנל ואת מערכת החיסון.

בספר שלהם, הם מציגים עדות מחקרית שמציעה שיותר מדי פעילות גופנית יכולה להיות הרסנית בדיוק כמו סטרס. היא יכולה לעשות אותנו חולים וברוב המקרים, היא גם מקצרת את תוחלת החיים. לפי המחקרים שהם מציגים בספר, פעילות גופנית מאיצה את הייצור של רדיקלים חופשיים, שגורמים להתנוונות תאים בגוף ומאיצים את תהליך ההזדקנות. נכון, במידה מסוימת אפשר לנטרל את ההשפעה הזאת עם נוגדי חימצון שנמצאים בפירות וירקות. אבל פיטר ומיכאלה משוכנעים שעצלנות היא תחליף שווה ערך לתזונה.

עצלנות לטענתם, מבריאה את תאי המוח ומאריכה את תוחלת החיים. ולכן, בכל פעם שאתם מרגישים שאתם צריכם מנוחה, תעשו את זה. זאת תרופה מאוד טובה לגוף ובעיקר למוח. רגע של מנוחה עוזר למוח לנטרל קורטיזול, אותו הורמון שהגוף האנושי מייצר במצבי סטרס. הורמון שיכול לפגוע בתאי מוח ולגרום לאובדן זיכרון והזדקנות.

עקב בצד אגודל
בספר, שני הרופאים נותנים צרור עצות מעשיות לחיות את החיים האיטיים. כמו שאתם בטח מתארים לעצמכם, עבודה קשה לא תמצאו שם. רק כמה המלצות לשינויים פשוטים באורך החיים.

אז מה בעצם עושה עצלן? הוא לא נלחץ משום דבר, לא מתבייש לקחת הפסקות בזמן העבודה (במיוחד אם הבוס לא נמצא בסביבה), לא עובר את הארבע שעות פעילות גופנית בשבוע (צעידה, גינון, או כל פעילות לא מאומצת), צוחק הרבה (צחוק משחרר סרוטונין), ונמצא הרבה בשמש ובחום (שהם מעיין הנעורים האמיתי).  

עצלן אמיתי מקפיד בעיקר על שלושה כללים. הוא רגוע, הוא ישן מספיק, והוא אוכל פחות, או לחילופין צם פעמיים בחודש. אז אתם בטח אומרים רגע, רגע, רגע. לצום זה קשה וקשה זה לא חלק מהעסקה. אבל לטענתם, צום היא הדרך היחידה גם להימנע ממחלות, גם לדחות תהליכי הזדקנות וגם לחיות יותר. חוץ מזה, חוק מספר אחד שצריך להישאר רגועים. ככה הגוף לא מייצר הורמוני סטרס שמאיצים את תהליך ההזדקנות. וכשאנחנו רגועים, לטענתם, אנחנו גם נהיים אינטליגנטים יותר מדקה לדקה.

למרות האטרקטיביות של ההצעות שלהם, באופן לא מפתיע לד"ר אקסט ולבת שלו אין יותר מדי חברים בקהילה הרפואית. רוב המומחים שקראו את הספר, או החליפו איתם כמה מילים, מסכימים שלא יזיק לנו להירגע. הם אפילו מוכנים להודות שצום זה אולי לא רעיון כל כך גרוע. אבל כאן זה נגמר. הפסקת פעילות גופנית, טוענים המתנגדים, יכולה להוביל להשמנת יתר, בעיות לב וכלי דם, איבוד מסת שריר ומחלות אחרות. האיברים שלנו בנויים על זה שנשתמש בהם, כדי לשמור עליהם במצב טוב. ועדויות לטובתה של פעילות גופנית לא חסרות. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.