Write a comment

 

אחרי 19 שנים בתור האייקון המוביל לתזונה נכונה, הבינו שפירמידת המזון אמנם לא ותיקה כמו הפירמידות במצרים, אבל לא יזיק לה מייק-אובר. המחליפה שלה הוצגה בתחילת חודש יוני 2011.

פירמידת מזון אאוט, הצלחת שלי (My plate) אין

היסטוריה של פירמידה

ההנחיות התזונתיות החדשות הן לא הראשונות וכנראה שגם לא האחרונות שנראה. החוקים בארצות הברית מחייבים שינוי ורענון של ההנחיות בכל חמש שנים.

אבל אפילו בלי המגבלה הזאת, כמעט תמיד אמריקה התעסקה במה לאכול ומה לא לאכול. סט ההנחיות הראשון יצא כבר בשנת 1894 כאשר כימאי בשם וילבור אולין (Wilbur Olin Atwater)  רמז שאמריקה צריכה לאכול פחות סוכר ושומן ולהתעמל יותר.

בשנות ה-50 של המאה הקודמת יצאו מודלים נוספים, שהדגישו את החשיבות של מזון בריא כבסיס לתזונה בריאה. ואם בתקופה מסוימת מחסור במזון היווה בעיה, בערך בשנות ה-70 יותר מדי מזון הפך לבעיה החדשה.

המודלים התזונתיים של שנות ה-70 הדגישו את החשיבות שבהימנעות מסוגי מזון כמו בשר שמן ומלח, שנמצאו קשורים להתפתחות מחלות כרוניות. לקראת סוף שנות ה-70 גם אלכוהול הצטרף לרשימה. הנחיות חדשות יצאו גם בשנות ה-80 וגם בתחילת שנות ה-90, אבל אלה הדגישו יותר את החשיבות של מה כן לאכול (תזונה בריאה ומגוונת) ופחות מה לא לאכול.

בשנת 1992, בהתבסס על מודל קיים שהיה בשימוש בשבדיה, הציגו את פירמידת המזון הראשונה. הבסיס של הפירמידה הציע שקבוצת המזון עליה צריכה להתבסס מרבית התזונה היא פחמימות: לחם, דגנים, אורז ופסטה. בשנת 2005 'הפירמידה שלי' (My Pyramid) שינתה מעט את התמונה, אבל לא לחלוטין, בגלל שרבים חשבו שהיא מורכבת מדי בשביל להשתמש בה בחיי היום יום.

האייקון של הדור החדש

בפירמידה של 1992 כל קבוצות המזון היו מיוצגות, הבשורה של 'הפירמידה שלי' היתה פעילות גופנית. הרעיון של האייקון החדש, 'הצלחת שלי' (My plate), הוא שתזונה בריאה לא חייבת להיות עבודה קשה, אלא יכולה להיות קלה ופשוטה. הצלחת מוגדרת ככלי פרקטי וידידותי למשפחות עסוקות, אייקון ויזואלי שהתמונה שלו תהיה לנגד עינינו גם כשאנחנו עושים קניות בסופר, גם כשאנחנו אורזים ארוחת צהריים בקופסא, או מעמיסים מנה שניה על הצלחת. אייקון התזונה של הדור החדש.

'הצלחת שלי' מחולקת לארבעה חלקים: אדום לפירות, ירוק לירקות, כתום לדגנים וסגול לחלבונים. עם אזור כחול נפרד למוצרי חלב בצד.

'הצלחת שלי' מדגימה בצורה ברורה שפירות וירקות צריכים להיות מחצית מהתזונה, בעוד שחלבונים הם החלק הקטן ביותר בצלחת. החלק של הדגנים קצת יותר גדול, ועדיין מדגיש שכדאי שלפחות מחצית מהדגנים יהיו מלאים. לפי חלק מהתזונאים, זה עדיין משאיר יותר מדי מקום לדגנים פחות בריאים, כמו אורז לבן, או לחם לבן.

ההמלצות האחרות שמגיעות עם המודל התזונתי החדש פחות שנויות במחלוקת: להימנע ממנות מאוד גדולות, לאכול קצת פחות, לאכול יותר מזון טוב, פחות מזון לא טוב, ולשתות הרבה מים.

ולמרות שהצלחת היא מודל שאמור להתאים לכולם, לכל אחד יש צרכים תזונתיים שונים שמבוססים על גיל, מצב הבריאות הכללי, מידת הפעילות הגופנית וגורמים נוספים אחרים. הצלחת נותנת מסגרת, המלצה כללית שכל עוד לא חורגים ממנה, זה בסדר. אפשר לגוון, להוסיף דברים שאוהבים, להחליף דברים שלא אוהבים, כל עוד מקפידים על גודל ומגוון.

אבל 'הצלחת שלי' היא הרבה יותר מהמלצות תזונה. היא חלק משינוי כולל. הפירמידה סיפקה בעיקר אינפורמציה. המטרה בתוכנית החדשה היא לשנות בצורה פעילה את הרגלי האכילה. ואכילה היא רק חלק מהתמונה. החלק השני הוא לשכנע אותנו לצאת החוצה ולעשות יותר ספורט. מומחים אומרים שזה עובד.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.