Write a comment

 

יש דברים ששווה לזכור. הנשיקה הראשונה, המכונית הראשונה, הבירה הראשונה, איפה השארנו את הארנק. הבנתם את הרעיון... אבל הזיכרון שלנו, כמה שהוא מורכב וחיוני, ככה הוא רגיש.

מה הורג את הזיכרון שלנו, ומה אפשר לעשות עם זה

עישון

רוב האנשים לא מודעים לעובדה הזאת, אבל סיגריות הורגות את הזיכרון שלנו, לפני שהן הורגות אותנו. מספר מחקרים הראו שמעשנים, במיוחד באמצע החיים, סבלו מירידה גם בזיכרון וגם ביכולת הקוגניטיבית באופן כללי, בהשוואה לאנשים שלא מעשנים. למרות שלפעמים קשה להפריד בין גורמים אחרים באורח החיים של מעשנים שיכולים להשפיע, כמו חוסר בפעילות גופנית למשל, הראיות נגד עישון הן די מוצקות. אז אתם יכולים להגיד- רגע, לא אמרו שניקוטין משפר את הזיכרון? זה נכון, אבל רק חלקית. ההשפעה המיידית של ניקוטין באמת משפרת אזורים מסוימים בזיכרון לטווח קצר, אבל רק באופן זמני. להשפעות של עישון בטווח הארוך קוראים בשפה המקצועית התדרדרות מנטאלית. בשורה תחתונה, תפסיקו. גם עם המגולגלות.

תזונה

הגוף שלנו צריך דלק. וכשאנחנו קצרים בדלק, יש לנו קצרים במוח. ואנחנו בטוחים שלא הצלחנו להפתיע אתכם. חוץ מתזונה לקויה באופן כללי, יש הפרעות יותר רציניות וספציפיות, כמו תסמונת קורסאקוף (Korsakoff's syndrome), שנגרמת בדרך כלל בגלל הרבה מאוד אלכוהול ופחות מדי אוכל מזין ובעיקר חוסר רציני בוויטמין B1. תסמונת קורסאקוף יכולה להוביל לאמנזיה חמורה כולל קונפבולציה (confabulation), מצב שבו בגלל פערים בזיכרון, מתחילים להמציא דברים וגם מתחילים להאמין בהם.

הרפס

הרפס הוא רק אחד מהמצבים הבריאותיים, כמו אלצהיימר, שבץ או דיכאון, שיכול לפגוע בזיכרון. רוב המקרים של הרפס לא יגרמו לכם לשכוח את השם של המזכירה שלכם, אבל צורה רצינית יותר של הזיהום, הרפס סימפלקס אנצפליטיס (herpes simplex encephalitis), יכולה לגרום לאובדן זיכרון חמור, לפעמים כתמרור אזהרה ראשון לסימפטומים קטלניים אחרים. היא נחשבת לדלקת של המוח ואחד מהזיהומים החמורים של מערכת העצבים המרכזית שלנו ולמרבה המזל, היא נדירה.

אלכוהול

ביותר ממובן אחד, ימי האוניברסיטה העליזים חזרו. והפעם, הם רוצים את הזיכרון שלנו. זה לא סוד גדול שלילה אחד של דרינק אחד יותר מדי גורם לאובדן זיכרון. אבל יש לו גם השפעה בשלב מאוחר יותר בחיים. למרות שצריכים עוד מחקרים בנושא, המסר הוא די ברור. יש הבדל גדול בין לשתות לבין להתהולל.

לחץ

כל תורת הפסיכואנליזה בנויה על הרעיון זה. ברגע שקורה משהו שלא ממש תכננו אותו, המוח שלנו תופס בעלות על הזיכרון ומכניס אותו לפינה שאף אחד לא יכול להיכנס אליה. לזיכרונות מודחקים יש השלכות עצומות, אבל הרעיון הוא שגם אירועי חיים מלחיצים יכולים להוביל לירידה בזיכרון.

מה עושים?

הרבה פעמים, שינה טובה תחזיר את המצב לקדמותו. אבל גם המזונות שאנחנו בוחרים או לא לשלב בתזונה שלנו, משחקים תפקיד בתפקוד של המוח.

סלמון

את החזית של החלבונים מוביל הסלמון, אחד מהמקורות הטובים ביותר לחלבון ולחומצת השומן מסוג אומגה 3, שלפי מחקרים שניהם חיוניים לתפקוד המוח, להתפתחות שלו ולשמירה על ביצועים. גם פשתן, אגוזים, סויה וטופו לא רעים בכלל.

זרעי חמניה

אנחנו יודעים שאגוזים הם ה-דרך לשלב בתזונה שומנים מהסוג הבריא, אבל לפעמים אנחנו שוכחים שגם זרעים נכנסים בקטגוריה הזאת. זרעי חמניה הם מקור עשיר לוויטמין E, אחד מנוגדי החימצון העיקריים שעוזרים למנוע ירידה בזיכרון שקשורה לגיל. מקורות אחרים ולא פחות טובים יכולים להיות תרד, ברוקולי, קיווי ומנגו.

אוכמניות

לכל פירות היער לא חסרים יתרונות בריאותיים, אבל מתוכם אוכמניות מובילות בכל מה שקשור לזיכרון. הן טובות במיוחד למי שמתקשה בזיכרון מרחבי, למי שסובל מירידה בזיכרון הקשורה לגיל, ולמי שצריך במקביל לשמור גם על איזון רמות הסוכר בדם.

בשר רזה

באמירה גסה, ברזל זה לא הבעיה שלנו. אבל צמחוניים, או כאלה שהחלבון שלהם הוא בעיקר ביצים, עוף או דגים, עלולים לסבול מפיגור בברזל. המוח לוקח מאוד קשה חוסר בברזל, ובסופו של דבר זה יכול אפילו לשים אותנו במקום די בטוח בתור לאלצהיימר. בגלל זה, חשוב שהתזונה תכלול מנות הגיוניות, של נתחי בשר רזים. המוח יודה לכם על זה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.