Write a comment

 

איך זה בשביל  קשר גוף-נפש: לפי ההערכה, למעלה מ-2/3 מהמטופלים שסובלים מפסוריאזיס מדווחים שהבעיה מחמירה כשהעניינים הופכים לחוצים, ו-35% אומרים שהבעיה נעלמה אבל חזרה בזמנים של מתח ודאגה.

כן, יש אנשים שבשבילם סטרס הוא טריגר ברור להתפרצות פסוריאזיס, אבל  למרבה המזל זה עובד גם בכיוון ההפוך. מטופלים רבים מוכנים להישבע שרק ההתמודדות עם סטרס שינתה להם את החיים.

מעגל קסמים

סטרס יכול לגרות, להנציח, ולהחמיר פסוריאזיס. בתגובה, פסוריאזיס יכול לגרום למתח גבוה במטופל. בשביל אנשים שסובלים מפסוריאזיס זאת קללה, אבל בשביל חוקרים, מערכת היחסים בין המצב הרגשי למצב הפיסי היא מרתקת.

הקשר בין הגוף לנפש מתחיל עוד הרבה לפני פסוריאזיס. ברחם, העור והמוח ניזונים מאותו מקור. העור מכיל מיליוני קצות עצבים, שקשורים באופן ישיר למערכת העצבים המרכזית. גם העור וגם המוח מושפעים מתהליכים נוספים בגוף, כמו הפרשות הורמונאליות של הבלוטות השונות, וככה מתקבלת מערכת שלמה שכוללת תהליכים פיסיולוגים, כימים, נוירולוגים, הורמונאליים ומערכת החיסון של הגוף. תגובת הסטרס מושפעת מהפעילות הזאת. וזה רק טבעי שהעור, שבמקרים רבים הוא התחנה האחרונה של כל התהליכים האלה, יושפע מתגובת הסטרס ביותר מדרך אחת.

חוקרים לא בדיוק יודעים להסביר למה, אבל פסוריאזיס נחשבת לבעיה רגישה יותר לסטרס, אפילו יותר מבעיות עור כרוניות אחרות. היא תהיה שונה אצל כל מטופל. אבל הביטויים היותר שכיחים שלה הם דיכאון, חרדה, כעס והתפרצויות. במקרה שפסוריאזיס גורמת להתפתחות דיכאון, זה עלול להחמיר אפילו יותר את הבעיה.

אבל כמו שכבר אמרנו, תגובת הסטרס משפיעה על מערכות שונות בגוף. מערכת החיסון, המערכת הנוירולוגית והמערכת האנדוקרינית. תגובה כזאת, משחררת חומרים מסוימים, שאחראים לשינויים על גבי העור שרואים בפסוריאזיס.

כשחיי היום-יום (ימים עמוסים, משבר אישי) נפגשים עם פסוריאזיס, הם לא לוקחים שבויים. התוצאה יכולה להיות צרות צרורות. אבל, קיימות מספר דרכים דרכים להקל על סטרס.

מדיטציה

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת מסצ'וסטס (Massachusetts), המשתתפים שסבלו מפסוריאזיס ותרגלו מדיטציה, או האזינו לקלטות הדרכה של מדיטציה בזמן טיפולי פוטותרפיה, חוו ירידה משמעותית בפצעים החיצוניים ובצורה מהירה יותר בהשוואה למטופלים שלא תרגלו. ההמלצה היא להתחיל במדיטציה של 15-20 דקות, בכל יום. לא חסרים מקומות להתחיל בהם. השטיח בסלון, מרכזים שמתרגלים יוגה, ואפילו הדרכות שאפשר למצוא באינטרנט.

עיסוי

בלי קשר לפסוריאזיס, עיסוי היא דרך טובה להפחתת מתח. עם קשר לפסוריאזיס, מעבר להשפעה המרגיעה, לעיסוי יש יתרונות פיסיים לגמרי שיכולים להיטיב עם הבעיה. עיסוי מעודד זרימת דם ותורם להמרצת חילוף החומרים בגוף, כך שיותר דם חמצן טריים מגיעים לכל האיברים והתחושה הכללית היא טובה יותר. וכשהתחושה הכללית היא נוחה ורגועה יותר, זה יכול לעזור גם לפסוריאזיס.

פעילות גופנית

בין אם זאת רכיבה על אופנים, ריצה, שחייה, יוגה, או צעידה רגילה ואפילו לא במיוחד מהירה, פעילות גופנית היא טובה במיוחד להפחתת סטרס. וכל מה שטוב להתמודדות עם סטרס, טוב גם להתמודדות עם פסוריאזיס. פעילות גופנית טובה (ומומלצת) באופן כללי. לא סתם אומרים נפש בריאה בגוף בריא.


לדבר על זה

השכיחות של דיכאון בקרב חולי פסוריאזיס לא נמוכה. מתוך 265 המשתתפים במחקר שנערך בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ון הופקינס (John Hopkins) , 32% סבלו גם מפסוריאזיס וגם מדיכאון. איך בדיוק לדבר על זה יכול לעזור? דרמטולוג יכול לעזור לטפל בבעיה החיצונית, אבל טיפול פסיכותרפי עוזר להתמודד עם התחושות הפנימיות. עם הסטרס, החרדה, הדיכאון שאולי גורמים לבעיה, ועם התחושות הקשות שאולי נלוות אליה. פסיכותרפיה יכולה גם ללמד לפתח כישורי התמודדות עם הבעיה, ועם מעגל הקסמים המרושע של פסוריאזיס-דיכאון-פסוריאזיס.

ללמוד להגיד לא

זה אולי נשמע ברור מאליו, אבל אם רשימת המטלות שלכם ארוכה מדי בשביל 24 שעות ביממה, יכול להיות שיש מקום לעשות הערכה מחודשת של סדרי עדיפויות. אם מחליטים שהפוקוס הוא הבריאות, חשוב אפילו יותר לסדר מחדש את סדרי העדיפויות בהתאמה. ובין לבין, תמצאו גם זמן רק בשביל עצמכם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.