חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

 

אם ההבטחה למותניים צרות יותר לא הצליחה לנטרל את החשק שלכם למתוקים, אולי התשוקה לעור חלק תצליח. אנחנו יודעים, זאת גלולה מרה, אבל מומחים מאמינים שכמעט כל מערכת יחסים עם סוכר נגמרת בבכי. או לפחות בעור מקומט ועייף.

הסיפור המתוק-מר של סוכר, ואיך אפשר לשנות את הסוף שלו.

קשר חלבון-סוכר

תתפלאו, אבל האשמה כולה מתחילה ונגמרת בתהליך טבעי שנקרא גליקציה (Glycation). בתהליך הזה, הסוכר שבזרם הדם מתחבר לחלבונים, ויוצר מולקולה חדשה ומזיקה שנקראת AGEs (תוצרי קצה של מטבוליזם הסוכר). ככל שהתזונה עשירה יותר בסוכר, כך הגוף מייצר יותר מהמולקולה הזאת. וככל שיותר ממנה מצטבר בגוף, מתחיל אפקט דומינו. הקשר בין חלבון לסוכר רגיש במיוחד לתהליכי חימצון. הרגישים ביותר והראשונים להיפגע הם קולגן ואלסטין, אותם סיבים ששומרים על העור מוצק ואלסטי. ברגע ששניהם (הקולגן הקפיצי והאלסטין העמיד) נפגעים, הם הופכים יבשים ושבירים, מה שמוביל להיווצרות קמטים ולצניחה חופשית של העור. ההשפעה הזאת מתחילה בסביבות גיל 35, אבל לפי מחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Dermatology, היא מתגברת בצורה מהירה מיד לאחר מכן.  

חוץ מלפגוע בקולגן, תזונה עתירה בסוכר משפיעה גם על סוג הקולגן שיש לנו, גורם נוסף שמשפיע על יכולת  העמידות של העור בפני היווצרות קמטים. קולגן הוא החלבון המצוי ביותר בגוף. יש בערך  20 סוגים שונים שלו. הסוגים הנפוצים ביותר הם סוג 1, 2 ו- 3, כאשר הסוג השלישי נחשב ליציב מביניהם, ובעל חיי מדף הארוכים ביותר. הגליקציה בעצם לוקחת קולגן מסוג 3 והופכת אותו לקולגן מסוג 1, שהוא הרבה יותר שבירי. וכשזה קורה, העור נראה ומרגיש פחות רך. אקורד הסיום של התהליך הזה מנטרל את נוגדי החימצון הטבעיים שנמצאים בגוף, ומשאיר אותנו רגישים יותר לנזקי שמש (הגורם המשמעותי ביותר בהזדקנות העור) ונזקים בכלל.

קבוצה אחת שמכירה קצת יותר מדי טוב את ההשפעה ההרסנית של סוכר הם סוכרתיים, שבגלל שנים של רמות גבוהות של סוכר לא מאובחנות, הרבה פעמים מראים מוקדם יותר מאחרים סימנים של הזדקנות העור. לפי ההערכה, לסוכרתיים יש עד 50 פעמים יותר מולקולות כאלה, בהשוואה לאנשים שאינם סובלים מהמחלה.

מבפנים החוצה

זה לא פשוט להימנע מסוכר לחלוטין. אפילו דגנים מלאים, פירות וירקות הופכים לגלוקוז, סוג של סוכר שמתדלק את תהליך הגליקציה. אבל אם מקפידים על כמה כללי ברזל (מגבילים את צריכת הסוכר ללא יותר מ-10% מסך כל הקלוריות, ונזהרים מסוכר סמוי, כמו במולסה, מיצי פירות או סירופים למינהם) זה אפשרי.

תזונה בריאה, ביחד עם הימנעות מעישון ושימוש במקדם הגנה נחשביםלשלושת הדברים שאתם חייבים לעור שלכם. לפי מחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Dermatology, חשיפה לא מוגנת לשמש מייצרת יותר (באופן משמעותי) מולקולות AGEs.

אז עדיין לא המציאו את הכדור שיכול למחוק 20 שנים של תזונה לא נכונה, עישון או חשיפה לשמש. אבל, החדשות הטובות הן שכמעט אף פעם לא מאוחר מדי לעזור לעור להרגיש יותר טוב. דרך אחת היא למלא מחדש את המאגרים של קולגן ואלסטין בעזרת קוסמטיקה. מוצרי קוסמטיקה שטובים לעור מכילים ויטמינים כמו A, B, C ו-E. אבל יש איתם בעיה אחת. הם מכילים אותם בריכוזים די נמוכים וחלק מהם מאבדים את כל הכוונות הטובות שלהם, ברגע שהם נחשפים לאור ולאוויר.

הדרך השניה היא לקבל את אותם ויטמינים באופן טבעי מתזונה. נוגדי חימצון מונעים או מאטים את הנזק שנגרם לתאי העור על ידי רדיקלים חופשיים, אבל אולי יותר חשוב, הם מונעים מסוכר להתחבר לחלבונים. הויטמינים שנחשבים לויטמינים של העור הם ויטמין A (תפוז, גזר, מלון, ביצים, ירקות ירוקים ועליים)  שמעניק לחות לשכבות הפנימיות ביותר של העור, ויטמין B (עוף, ביצים, כבד, דגנים מועשרים, חלב ואגוזים) שחוסר בו יכול לגרום ליובש בעור, ויטמין C (פלפל אדום, פירות הדר, פפאיה, קיווי, ברוקולי) אבן הבניין של קולגן, ו-ויטמין E (שמנים צמחיים, אגוזים וגרעינים, זיתים, תרד, אספרגוס וירקות ירוקים ועליים) שעוזר לטשטש את כל השעות שאנחנו מבלים בים בלי הגנה. כולם ביחד מאיצים את מנגנון התיקון העצמי של העור ומונעים נזק נוסף.

שני דברים טובים נוספים שאפשר לעשות בשביל העור הם המינרל סלניום וקו-אנזים Q10. סלניום (אגוזי ברזיל, פטריות, דגים כמו טונה, סרדינים וסלמון, ובשר הודו) הוא גלגל ההצלה של תאי העור מפני הרדיקלים החופשיים. קו אנזים Q10 (דגים כמו טונה וסלמון, כבד, דגנים מלאים) נוצר באופן טבעי בגוף ומאמינים כי הירידה הטבעית שלו עם הגיל תורמת להזדקנות העור. דגים (כמו סלמון) עשירים גם בחומצת השומן החיונית אומגה 3, שחוץ מזה שהיא מקור טוב לחלבון, היא גם עוזרת לשמור על שכבת ההגנה הטבעית של העור. אומגה-3 אפשר למצוא גם בפשתן, אגוזי מלך.

מעט מאוד דברים שומרים על עור הפנים בכושר כמו מים. מים שומרים על כמות מספיקה של לחות, הם מפחיתים את הבולטות של קמטי הבעה וקמטים, הם עוזרים לתאים לספוג חומרים מזינים ולהיפטר מחומרים לא מזינים, והם משפרים את זרימת הדם הכללית בגוף, ולכן שומרים גם על מראה העור. אם לא מים, אז לפחות תה ירוק, שאומרים שהוא הדבר הכי קרוב למעיין הנעורים. תה ירוק יכול להאט פגיעה ב-DNA ולמנוע מהשמש לשים את הידיים שלה על העור שלנו. גם אותו אפשר למצוא במוצרים קוסמטיים, אבל עדיף ללכת למקור. קנקן התה שלכם.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.