Write a comment

 

אם איכשהו פספסתם את הקשר בין תזונה לבריאות ואריכות ימים, המחקר הזה בשבילכם:
מחקר חדש מראה שחוץ ממניעת מחלות מסוימות, תזונה עשויה להשפיע על תוחלת החיים ולהאריך אותה.


מה התזונה האופטימאלית? בשביל לדעת את התשובה תצטרכו להמשיך לקרוא.

אף פעם לא מאוחר מדי

כתב העת Journal of the American Dietetic Association פותח את השנה החדשה עם כותרות גדולות. בגיליון הראשון לשנת 2011  אפשר למצוא את המחקר שכולם מדברים עליו עוד לפני שפורסם.

נכון שמדענים חוקרים את הקשר בין הרגלי תזונה לתוחלת החיים לא מהיום, אבל המחקר הנוכחי כלל 2,500 משתתפים ונמשך 10 שנים והוא מצטרף לרשימה ארוכה של מחקרים שמוכיחים שהתזונה שאנחנו אוכלים, משפיעה גם על תוחלת ואיכות החיים. החידוש של המחקר הזה, הוא שאף פעם לא מאוחר מדי. אפילו בגיל מבוגר, הרגלי אכילה יכולים להשפיע בצורה משמעותית על תוחלת החיים.

חוקרים מהמחלקה למדעי המזון והתזונה באוניברסיטת מרילנד (Maryland), ניתחו נתונים אמפיריים על הרגלי האכילה של 2,500 משתתפים בגילאים 70-79 כדי להדגיש את הקשר בין תזונה לתמותה. במשך 10 שנים הם תיעדו כל ביס וביס של המשתתפים.

בתחילת המחקר, כל המשתתפים מילאו שאלונים מפורטים על הרגלי התזונה שלהם. מה הם אוכלים, מתי הם אוכלים, מה מצב הבריאות הכללי ועוד. בנוסף, הם התבקשו לדרג מתוך רשימה של 108סוגים שונים של מזון, את העשירייה הפותחת שלהם.

בהתבסס על העדפות התזונה שלהם, המשתתפים חולקו לשש קבוצות: המשתתפים שהתזונה שלהם כללה בעיקר חסה ונבטים נכנסו לקבוצה של ה'בריאים' (347 משתתפים), משתתפים שכנראה אוהבים ערבי גבינה ויין נכנסו לקבוצה 'גבינות שמנות' (332), המשתתפים שחייבים צ'יפס ליד הבירה שלהם, נכנסו לקבוצת 'בשר, מטוגן ואלכוהול' (693 משתתפים), אלה שכנראה לא במיוחד אוהבים לבשל נכנסו לקבוצה של 'דגני בוקר' (386 משתתפים), משתתפים שהתזונה שלהם כוללת בעיקר פחמימות מכל הסוגים והצורות נכנסו לקבוצה 'דגנים מעובדים' (458 משתתפים), ואלה שחייבים מתוק לפני, תוך כדי ובסוף כל ארוחה, נכנסו לקבוצה של 'מתוקים וקינוחים' (339 משתתפים).

דיון ומסקנות
אחרי שהחוקרים עשו כל מה שהם יודעים כדי לנטרל השפעות של מגדר, גיל, מידת פעילות גופנית, עישון ומשתנים אחרים, המסקנה הכללית שלהם היתה שבקרב משתתפים שהתזונה שלהם מבוססת בעיקר על מזונות בריאים, רואים שכיחות נמוכה יותר של מחלות ותמותה, בהשוואה למשתתפים שהתזונה שלהם היתה מבוססת על מזונות פחות בריאים.

באופן יותר ספציפי, תוצאות המחקר הראו כי המשתתפים מקבוצת 'גבינות שמנות' היו בסיכון גבוה פי 40% לתמותה בהשוואה לקבוצת הבריאים. בקבוצת 'המתוקים והקינוחים' הסיכון לתמותה היה גבוה ב-37% לתמותה בהשוואה לקבוצת הבריאים. מצד שני, לא נמצא הבדל מאוד גדול בסיכון לתמותה בין קבוצת הבריאים לקבוצת מזון בריא דגני בוקר או דגנים מעובדים.

אז זה רק לגיטימי לשאול- אם ההבדל הוא לא משמעותי, למה בכל זאת שנקפיד על תזונה? אז ככה: עם העניין הגובר בתהליך ההזדקנות מספר מחקרים חקרו ועדיין חוקרים את ההשפעה של תזונה נכונה על תוחלת החיים. ממצאים מראים ששינויים בהרגלי החיים יכולים להאט את תהליך ההזדקנות, אבל לא בכל מחיר אלא רק בתוך הגבולות של הגנטיקה של כל אחד.

בגלל שמחלות כרוניות הן גורם עיקרי לתמותה אפשר לחיות חיים בריאים וארוכים יותר על ידי תזונה בריאה יותר, כמו בקבוצה של ה'בריאים': שהתאפיינה בצריכה גבוה של פירות וירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, עוף ודגים וצריכה נמוכה של מזון מטוגן מתוק, או משקאות עתירים בקלוריות.

עם תזונה אופטימאלית חוקרים מעריכים כי תוחלת החיים עשויה להגיע ל- 130 שנים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.