Write a comment

 

תהליך ההזדקנות הוא חלק מהחיים, וכנראה שבכל זאת אנחנו עושים משהו נכון, כי בהשוואה לעשורים קודמים, תוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה. אבל בדיוק כשהתרגלנו לרעיון ששינויים פיסיים ומנטאליים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך הזה, אומרים לנו שגם לתזונה יש חלק חשוב בתהליך, ומזונות מסוימים שאנחנו אוכלים (או יותר נכון לא אוכלים) יכולים להאיץ את התהליכים האלה ולגרום להזדקנות מוקדמת.

הסיבה היא פשוטה: אנחנו אוכלים מזון מעובד מדי, שברוב המקרים עתיר בקלוריות ודל בחומרים מזינים. וככה יוצא שאנחנו גומרים עם איים של חוסרים, במקום עם אוקיינוסים של עודפים. התוצאה הרבה פעמים יכולה להיות בסימפטומים כמו ירידה באנרגיה, כאבים ובעיות זיכרון, שאנחנו נוטים לייחס לתהליך ההזדקנות.

הבעיה: ירידה באנרגיה.

הפתרון: ויטמין B12

לויטמין B12 יש המון יתרונות. אחד מהם הוא שהגוף מסתדר מעולה עם כמות ממש מזערית ממנו. הוויטמין המזין עוזר לווסת את חילוף החומרים ומשק האנרגיה בגוף, והוא מפתח חשוב בשמירה על תפקוד קוגניטיבי תקין, שזה אומר המוח ומערכת העצבים. עייפות היא סימן קלאסי לחוסר בוויטמין B12 שבדרך כלל רואים אצל אנשים שלא אוכלים מספיק חלבון מהחי (המקור הטוב ביותר לוויטמין). אבל חוסר בוויטמין הוא כל כך שכיח, שגם אנשים שלא אוכלים תזונה צמחונית סובלים ממנו. אם אתם לא אוכלים מוצרי בשר וחלב, ישנים בין 7 ל-8 שעות בלילה ורוב הזמן פעילים, יש סיכוי טוב שהירידה באנרגיה שאתם מרגישים היא תוצאה של חוסר בוויטמין B12. מקורות טובים לוויטמין (חוץ מעוף ודגים) הם מוצרי חלב. תוסף תזונה שווה ערך צריך להכיל בין 500 עד 1,000 מיקרוגרם של הוויטמין ביום.

הבעיה: כאבי מפרקים

הפתרון: המינרלים מנגן ונחושת

שני המינרלים החיוניים האלה, חיוניים לשמירה על הסחוס במפרקים ועל הגמישות שלהם. כל מה שקשור לעצמות, שרירים, סחוסים, זיכרון ומערכת עצבים הוא בתחום האחריות של מנגן, וכל מה שקשור לעצמות, ללב, לכולסטרול ולתאי דם (אדומים ולבנים) שייך לנחושת. ואולי בניגוד למה שחשבתם, הגוף יכול לתקן כמות משמעותית של נזק, אם רק נותנים לו את התמיכה המתאימה. ברוב המקרים, תוספת של שני המינרלים תעצור את תהליך השחיקה של המפרק ותעלים את הכאב. בדיקת דם פשוטה יכולה לקבוע בקלות אם כאבי הפרקים שלכם הם תוצאה של שחיקה, או מצב חמור יותר כמו דלקת. אם התוצאה בטווח התקין, אתם יכולים להיות רגועים. הכאבים לא נגרמים בגלל מחלת רצינית. אם אתם באמת רוצים להגדיל ראש, אגוזים למיניהם, כבד, בשר, תרד, אבוקדו ודגנים מלאים הם מקורות טובים לשני המינרלים החשובים. במקרה של תוספים, 2 מיליגרם מנגן ו-5 מיליגרם נחושת ביום יעשו את העבודה.  

הבעיה: הזיכרון

הפתרון: אומגה-3

חומצת השומן החיונית אומגה 3 היא חלק מאבני הבניין של המוח. אם לא מקבלים מספיק ממנה דרך התזונה, הארכיטקטורה של המוח הופכת רעועה ותפקוד המוח, כולל הזיכרון, נפגע. אבל זאת לא רק הכמות של אומגה-3 שחשובה. האיזון בין חומצת השומן אומגה-3 לחומצת השומן אומגה-6 חשוב כמעט באותה מידה, אם לא יותר. הסיפור הוא כזה: התזונה שלנו מוצפת באומגה-6, שמגיעה בעיקר ממזונות מעובדים. ככל שאוכלים יותר אומגה-6, ככה צריך יותר אומגה-3 כדי לשמור על האיזון. רובנו לא אוכלים מספיק אומגה-3 ואוכלים יותר מדי אומגה-6. איך תדעו אם אתם צורכים מספיק, או יותר מדי? כל התשובות נמצאות בתזונה. אם אין שם דגים, אגוזים, או פשתן והשומן בתזונה מגיע בעיקר מבשר, אתם לא מקבלים מספיק אומגה-3. התיקון הוא להפחית כמה שאפשר צריכה של מזון מעובד, ולהחליף אותו בדגים כמו סלמון, טונה, או סרדינים, פשתן, דגנים מלאים ואגוזים כמו שקדים ( כמות מומלצת 9-12 שקדים, עד 4 פעמים בשבוע).

הבעיה: יתר לחץ דם

הפתרון: המינרל אשלגן

לחץ דם הוא גם גנטיקה. אבל שלא תחשבו שזה כל הסיפור. יתר לחץ דם היא בעיה מורכבת שמושפעת מגורמים רבים, כולל התזונה. לדוגמא המינרל אשלגן. לאשלגן יש מערכת יחסים מורכבת עם מלח. מעט מדי אשלגן בתזונה מגביר את ההשפעה השלילית של עודף מלח. ברוב המזונות המעובדים יש תוספת של מלח ולא של אשלגן, ככה שאם הארוחות שלכם בדרך כלל מגיעות בקופסא, או עוברות במיקרו לפני שהן מגיעות לצלחת, אתם בסיכון. לאורך זמן, חוסר האיזון בין מלח לאשלגן פוגם בכלי הדם, וכתוצאה מכך רואים עלייה בלחץ הדם. גם במקרה הזה, התשובה היא תזונה. תזונה בריאה יותר יכולה לתקן את חוסר האיזון. בשביל לעשות את זה, צריך לצמצם את צריכת המלח, ולאכול בין 7-9 מנות של פירות וירקות ביום. עד כדי כך פשוט.    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.