Write a comment

 

כשזה מגיע להשמנה בזמן ההריון, יש שתי אסכולות. יש את אלה שממשיכות לשמור על אותם הרגלים תזונתיים, ומצד שני את אלה שאוכלות הכל מהכל ( ואחר כך גם את הלב). אז נכון שאת צריכה לאכול בשביל שניים, אבל זה לא אומר שאת צריכה לאכול כפול. לפי הספרות המקצועית, כל הסיפור צריך להסתכם בתוספת של גג 300 קלוריות ביום. 

השמנה בזמן הריון. כל המספרים, כל העובדות.

לאם ולתינוק

עלייה במשקל בזמן הריון, שהיא תוצאה של תזונה בריאה ומאוזנת, אומרת שהעובר מקבל את כל מה שהיא או הוא צריכים בשביל להתפתח כמו שצריך. זה שאנחנו נותנות לזה פרשנות משלנו, זה  כבר סיפור אחר. זה נכון שצריך יותר קלוריות ותזונה יותר עשירה ומזינה, אבל ההבדל בין התזונה שלפני לבין התזונה שבזמן, הוא הבדל של 100 עד- 300 קלוריות ביום.

אשה בריאה במשקל ממוצע לפני הכניסה להריון, צריכה להעלות בזמן ההריון בין 12-15 קילוגרם. נשים שנמצאות בתת משקל יכולות להצטייד בשקט ב- 18 קילוגרם נוספים, ונשים שסובלות מעודף משקל צריכות להעלות בזמן ההריון לא יותר מ- 12 קילוגרם.

אם לדבר בשלישים, באופן כללי בשליש הראשון של ההריון עלייה תקינה במשקל היא בגבולות הקילוגרם אחד עד שניים, חלק מזה הם נוזלים שהעובר צריך בשביל לגדול. ותתפלאו, לא כולן אפילו מצליחות לעשות את זה בגלל הבחילות.

אבל זה גם לא ממש אומר שאפשר לעשות השלמות אחר כך. בשני השלישים האחרונים של ההריון, העלייה במשקל מתחלקת פחות או יותר בצורה שווה. בשליש השני מוסיפים בסביבות הקילו בחודש, ובסך הכל כשלושה קילוגרמים. בשליש האחרון, העלייה במשקל צוברת מעט תאוצה ואם הוא נגמר בששה קילוגרמים חדשים זה  בסדר. בחלק מהמקרים אפשר לראות ירידה קלה במשקל לקראת סוף ההריון, או אפילו איזה שהיא עצירה קלה.

איך זה מתחלק? העובר שוקל בין שלושה לארבעה קילוגרמים, השלייה עד קילו וחצי, מי השפיר יכולים להגיע עד ל- 2 ק"ג, רקמת שד (בלוטות הנקה) לקילוגרם עד קילוגרם וחצי, וכמעט 2 ק"ג נוספים לדם. זאת אומרת שמה שלא תעשי, תוסיפי בין 9 ל- 11 קילוגרמים. השאר, בידיים שלך.

קילוגרמים לנצח?

מה שלא יהיה, תקופת ההריון היא לא תקופה שעושים בה דיאטה. שניכם צריכים יותר מתמיד תזונה בריאה ומאוזנת.

ויש לזה השלכות. עליה קטנה מדי במשקל קשורה למשקל לידה נמוך בעובר. תזונה דלה מדי עשויה בנוסף לעודד פירוק חומרים שלא ממש טובים לעובר. לעומת זאת, עליה גדולה במשקל תהפוך את כל התופעות של ההריון להרבה יותר מכבידות. הבצקת, הורידים, הצרבות, העייפות, העומס על המפרקים, כאבי הגב. חוץ מזה, אחרי תנאים כאלה, תראו לי תינוק אחד שיצא משם מיוזמתו. רוב הסיכויים שהלידה תתארך, ובגלל שכנראה שהעובר בעצמו יהיה גדול, קיימת אפשרות שרק ניתוח קיסרי יצליח להוציא אותו משם.

אז מה שחשוב יותר מהכל, הוא להיות בטוחה שאת אוכלת כמה שצריך, מכל מה שצריך כדי לאפשר התפתחות תקינה של העובר. אם הוספת קצת יותר ממה שצריך, אפשר לאזן את זה בפעילות גופנית (לא מוגזמת) ותזונה שכוללת יותר ירקות, פירות, חלבון רזה ודגנים מלאים, וקצת פחות שטויות (פיצוחים, דברי מתיקה ומטוגנים).

חוץ מזה, אם את מתכוונת להניק, הסטטיסטיקה איתך. מחקרים מראים שבזמן הנקה מפחיתים בממוצע קילוגרם אחד בחודש. מצד שני, אותם מחקרים גם יודעים לספר שהנקה מגבירה את התיאבון, אז כנראה שתצטרכי לעשות עוד כמה דברים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.