חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

וויטמין K (או הוויטמין הנשכח) הוא הוויטמין שאנחנו לא מכירים, וחבל. הוא חיוני לבניית העצמות, למניעת מחלות לב, לטיפול נגד אלצהיימר, הוא משפר את מראה העור ונלחם ביעילות בסוגים שונים של סרטן, כמו סרטן הכבד, המעי, סרטן הדם, אבל במיוחד סרטן הערמונית.

למעלה מ 500,000 גברים ברחבי העולם מאובחנים כחולים בסרטן הערמונית מדי שנה, 200,000 מתוכם הוא מנצח. הטיפול הקונבנציונאלי כולל ניתוח להסרת הערמונית עם או בלי טיפולים כימותרפיים. הבעיה, שמחקרים רבים מראים שהטיפולים האלה הם לא בבחינת הכרח המציאות עבור רוב הגברים שסובלים מהמחלה ברמה נמוכה.

לפי מחקר שנערך לאחרונה במחלקה לחקר הסרטן באוניברסיטת היידלברג (Heidelberg) בגרמניה , צריכה גבוהה של ויטמין K עשויה להפחית את הסיכוי לסרטן הערמונית ב 35%. הנתונים מתבססים על למעלה מ – 11,000 גברים שהשתתפו במחקר, והם מצטרפים לגוף מצומצם, אבל הולך וגדל, של מחקרים שתומכים ביתרונות של ויטמין K לבריאות הערמונית. היתרונות היו בולטים במיוחד במקרים של סרטן ערמונית מתקדם. בסוגים אחרים של סרטן, נמצא כי ויטמין K הצליח להאט את התפתחות התאים הסרטניים.

בנוסף, מחקרים מראים כי ויטמין K עוזר למנוע הסתיידות עורקים, גורם חשוב בהתפתחות של מחלות לב. ויטמיןK משמש גם כמעיין דבק ביולוגי שעוזר לחבר בין הסידן ובין העצמות ומשפר את צפיפות העצם ולכן חשוב גם לטיפול באוסטיאופורוזיס. בנוסף, הוא בעל תכונות נוגדות חימצון ועוזר להילחם באלצהיימר. חוסר בוויטמין K לעומת זאת, עלול להתערב בתהליך שחרור האינסולין בגוף וויסות רמות הסוכר בדם, באופן שמזכיר סוכרת.

ויטמין K הוא כל כך חשוב, שאפילו אלה שלא מתלהבים לתת תוספי מזון, מתייחסים אליו כאל אחד הוויטמינים החשובים שכדאי לשקול ברצינות. קיימים שלושה סוגים של ויטמין K. ויטמין K1 שנמצא בצומח, ויטמין K2 שנוצר על ידי חיידקים שנמצאים במעיים, וויטמין K3, הצורה הסינתטית שבדרך כלל פחות מומלצת. מבין שלושתם, ויטמין K1 הוא המומלץ ביותר כתוסף מזון. ההמלצה היא 3,000 מיקרוגרם ליום.

ויטמין K מומלץ גם לאנשים עם היסטוריה משפחתית של אוסטיאופורוזיס או מחלות לב, למי שלא אוכל הרבה ירקות או ניזון מתזונה דלה באופן כללי, למי שסובל מקרוהן, צליאק או בעיות עיכול אחרות שמפריעות לספיגה של חומרים, למי שסובל מבעיה בכבד שמפריעה לאחסון של ויטמין K בגוף, למי שנוטל אנטיביוטיקה ואספירין לאורך זמן. לנשים בהיריון או אמהות מניקות מומלץ להתייעץ לפני עם רופא.

רוב האנשים לא מקבלים מספיק ויטמין K דרך תזונה. מי שמתעקש, יכול לחפש בירקות ירוקים כמו כרוב ( 145 מ"ג לכל 100 גרם), תרד (380 מ"ג לכל 100 גרם), ברוקולי (180 מ"ג לכל 100 גרם), שמן זית (55 מ"ג לכל 100 גרם), אספרגוס (60 מ"ג לכל 100 גרם), שעועית ירוקה (33 מ"ג לכל 100 גרם) ועדשים ( 22 מ"ג לכל 100 גרם). ברוקולי, או נבטי ברוקולי, יעזרו בנוסף לווסת את רמות האסטרוגן, שהוא האויב האמיתי של הערמונית.

עוד עובדה חשובה שכדאי לדעת, ויטמין K מסיס בשומן. מה שאומר ששומן חיוני לספיגה שלו, והכוונה היא כמובן לשומן מהסוג הבריא, כמו זה שנמצא בדגים למשל. זה יכול לעזור למלאי חומצות השומן מסוג אומגה 3, שחוסר בהן הוא הסיבה העיקרית לדלקות ומחלות.

הוויטמין הנשכח השני, שנמצא יעיל נגד סרטן הערמונית הוא ויטמין D. לפי מחקר, גברים עם רמות גבוהות של ויטמין D פיתחו צורות פחות אגרסיביות של סרטן הערמונית, בהשוואה לגברים עם רמות נמוכות ממנו. מחקר נוסף וחדשני מגלה כי תיקון של החוסר בוויטמין D דרך חשיפה מבוקרת לשמש, יכול למנוע 600,000 מקרים של סרטן המעי והשד בכל שנה ברחבי העולם. ההמלצה היא מינימום 15 דקות ביום כשלפחות 40% מהגוף חשוף. 

חוץ מתוספת של ויטמין K לתזונה וחשיפה לשמש, חשוב להימנע ככל הניתן מרעלים כדי לא להעמיס על הערמונית. הטבע בנה אותה כדי לסנן רעלים דרך הזרע. מומלץ להימנע מפחמימות עם ערך גליקמי גבוה כמו פסטה, תפוחי אדמה, רוב סוגי הדגנים ודגים עם ריכוז גבוה של כספית. וכדי להיות מכוסים מכל הכיוונים, כדאי לשלב מזונות שמכילים ליקופן כמו עגבניות, חמוציות, ואבטיח.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.