Write a comment
קבלו שתי עובדות מדאיגות. האחת, ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע כי כ-10% מהאוכלוסייה בעולם סובלת מכאבי גב. השנייה – למערכת הבריאות אין פתרון אמיתי לעובדה מס' 1.

שנים עשר הסימנים המתריעים מפני כאב גב

12 מי יודע

מחקר חדש שפורסם במגזין "מחקר וטיפול בדלקת פרקים" (Arthritis Care & Research) התקרב קצת לפתרון הבעיה אשר מציקה למיליונים רבים בעולם, גורמת סבל ומגבילה אותם. במחקר, שנערך בסידני שבאוסטרליה, נמצאו מספר פעילויות אשר מעלות את הסיכון ללקות בכאבי גב. החוקרים בדקו 999 אנשים שהגיעו למרפאות בתלונות על כאבי גב, וביררו מה עשו בארבעה הימים שקדמו לתחילת הכאבים. מן התוצאות עלו 12 פעילויות מרכזיות שגרמו לכאבי הגב. הכירו אותן. ואלה שמות:

פעולות ידניות

1.       נשיאת משאות כבדים

2.       תנועה מסורבלת ומגושמת, שאינה קלילה

3.       החזקת משאות הרחק מהגוף

4.       הרמת ונשיאת ילדים על הידיים

5.       הרמת בעלי חיים

6.       הרמת ונשיאת משא בלתי יציב

פעילויות גופניות

7.       פעילות גופנית בעצימות גבוהה

8.       יחסי מין

9.       מעידות, החלקות ונפילות

סיבות פסיכולוגיות / חברתיות

10.   צריכת אלכוהול

11.   הסחות דעת

12.   עייפות

רוב הסבל בגב התחתון

רבים מהמשתתפים במחקר דיווחו על כאב בגב התחתון. מבין הנשאלים במחקר, אלה שדיווחו על ביצוע פעילות גופנית בעצימות גבוהה (7) נמצאו בסיכון גבוה פי 2.7 ללקות בכאבים בגב התחתון. אלה שדיווחו על הסחת דעת (11) היו בסיכון גבוה פי 2.5 לכאבים בגב התחתון.

החוקרים גם הצליבו תוצאות, ומצאו כי שילוב של נשיאת משאות כבדים (1) עם תנועה מסורבלת (2) הגביר את הסיכון לכאבי גב פי 6.2. כש"פעולות ידניות" (הקבוצה הראשונה) הוצלבה עם עייפות, עלה הסיכון לכאבי גב פי 5.3. פעילות גופנית בשילוב עייפות נמצאה כמעלה את הסיכון לכאבי גב פי 7.7.

נתון מעניין ואף מפתיע הוא שרוב המשתתפים במחקר דיווחו כי הזמן ביממה בו החלו לסבול מכאבי גב היה בין 7 בבוקר לצהריים. החוקרים משערים כי הסיבה לכך היא כי כמעט כל הפעילויות הידניות (למעט אולי הרמת בעלי חיים) מתבצעות בשעות הבוקר – נשיאת ילדים, הרמת משא כבד וכו'.

כמו כן נמצא מתאם בין גיל לכאבי גב – כשצעירים נמצאו בסיכון גבוה פי כמה לסבול מכאבי גב מאשר אנשים מבוגרים. יחד עם זאת, ניתן אולי להסביר נקודה זאת בכך שאנשים צעירים פעילים יותר מבחינה גופנית מאשר מבוגרים, ועל כן נוטים יותר ללקות בכאבי גב.

דרכי מניעה לכאבי גב

למרות שכאמור, למדע הרפואה אין כלים מדעיים מוכחים לטיפול בכאבי גב, יש עדיין הרבה מה לעשות, ומייקל ג'ונסקו, בעל תואר DO ( Doctor of Osteopathic Medicine) ורופא ספורט באוניברסיטת אוהיו, מסביר מה חשוב לעשות כדי למנוע את כאבי הגב.

חימום

לא רק לפני פעילות ספורטיבית. גם אם אתם עומדים להחליף גלגל במכונית, להזיז רהיט בבית או כל דבר שמצריך הנעת הגוף, חשוב לבצע חימום קצר קודם לכן. "זה לא חייב להיות מתיחות או משהו מסובך", מסביר ג'ונסקו. "מספיק לרוץ במקום או לקפוץ קפיצות קלות".

בלי חזרות

הסיבה המרכזית לכך ש"תנועה מסורבלת, לא קלילה (סעיף 2) נחשבת כמקור לכאבי גב היא החזרה המוגזמת על תנועות מסוימות, מסביר ג'ונסקו. "חזרה על תנועות מגבירה את הלחץ על השרירים, וכשהם מתעייפים עובר המתח לרצועות ולגידים שלא אמורים לבצע פעולות כאלו. זה חושף את הגוף לפציעות שלוקח זמן רב להחלים מהן.

הדבר הנכון לעשות הוא ראשית למצוא את תנוחת המוצא הנכונה, ואז לבצע את הפעילות הנדרשת עם הפסקות, בלי "להינעל" על תנוחת הפעולה, שעלולה לגרום לגוף נזק. "אם אתה צריך לתקן את הכיור שלך, למשל", מסביר ג'ונסקו, "אל תתחיל מיד בעבודה. קודם תשכב, אז תחפש את התנוחה הנוחה, היעזר בכריות אם צריך, ורק אז בצע את הפעולות הנדרשות".

הקשיבו לגוף שלכם

על פי רוב, אנחנו נדע לזהות את הנקודה בה עלינו להרפות ולהרגיע. העניין הוא שזה לא יקרה אם דעתנו תהיה מוסחת (סעיף 11) או שנהיה עייפים (12). "בכל רגע מעביר הגוף למוח מידע באשר למצבו, אך המוח מסנן ושומר רק את מה שחשוב. כשאנו מרוכזים בעבודתנו או במשימה אותה אנו מבצעים, איננו שמים לב לאיתותים של הגוף. לכן כואב לנו הגוף אחרי ישיבה ממושכת, למשל. הקשיבו לגוף ושימו לב לאותות שהוא משגר. שנו תנוחת ישיבה או עבודה לעתים קרובות ותחסכו לעצמכם כאבים, כמו למשל כאבי גב".

ושורה תחתונה – "תבלעו את הכבוד העצמי שלכם", ממליץ ג'ונסקו. "אם אתם מחליפים גלגל, מתקנים כיור, מזיזים רהיט ושוב חשים את כאב הגב הארור הזה, הניחו. עזבו את מה שאתם עושים. תנו את העבודה למישהו אחר, או בצעו אותה מאוחר יותר. תחסכו מעצמכם סבל מיותר".

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.