Write a comment

 

אומרים שאחרי חופשה, צריך חופשה נוספת כדי להתאושש ממנה. המעבר מחופשה לשגרה יכול להיות קשה, ובדיוק במקום הזה תזונה נכנסת לתמונה. אבל לא כל תזונה תעשה את העבודה.

לא מצליחים להתאושש מהחגים?. הגיע הזמן להכניס לתזונה קצת סיבים תזונתיים, ויטמינים וחומצות אמינו, כדי להפוך כל קלוריה לאנרגיה.

שקדים

אם חשבתם שלשקדים בפרט ואגוזים בכלל אין מקום בדירוג המזונות המומלצים לדיאטה, תחשבו שוב. שקדים ואגוזים מומלצים תמיד בהקשר של תזונה בריאה, אפילו לאנשים שמחפשים לרדת במשקל. מכל סוגי האגוזים, שקדים מומלצים במיוחד כי הם כוללים קומבינציה ייחודית של חומרים שתורמים לרמת האנרגיה, כולל המינרלים מנגן ומגנזיום, ויטמין E, ויטמין B12 וחומצת האמינו טריפטופן. למגנזיום קוראים בחבר'ה מינרל הקסם, בגלל שבערך 3,000 תהליכים ביולוגיים תלויים בו. מגנזיום גם עוזר לייצור של אנרגיה, ובנוסף מחזק את מערכת החיסון, משפר את איכות השינה, מקל על סטרס וחרדה, ומשפר את מצב הרוח ביחד עם חומצת האמינו טריפטופן. התפקיד של החלבון והסיבים התזונתיים בשקדים, הוא לייצב את רמות הסוכר בדם, מה שעוזר לווסת אנרגיה ולשמור על רזרבות לאורך זמן. ואל תדאגו מתכולת השומן. שומנים בריאים, כמו הסוג שנמצא בשקדים, תורמים לתחושת שובע ממושכת ולכן טובים גם לירידה במשקל.

יוגורט

יוגורט ידוע בשל תכולת החלבון הגבוהה, שמבטיחה שהאנרגיה שהוא מספק (והוא מספק) תשאר שם הרבה זמן. יוגורט גם עשיר בסידן מקיר לקיר, וקצת פחות מזה באבץ, ויטמינים מקבוצת B וחומצת האמינו טריפטופן. המרקם שלו מבטיח שכל החומרים המזינים האלה יספגו מהר ובקלות, והגוף יקבל זריקה מיידית של אנרגיה. מזונות עשירים בחלבון, כמו יוגורט למשל, יכולים אפילו להתניע תהליך של ירידה במשקל. בגלל שלגוף לוקח זמן לעכל חלבון, תחושת השובע היא ממושכת. יוגורט הוא גם מקור לחומצת האמינו טירוזין (tyrosine), שאחראית להגביר את הזמינות של מוליכים עצביים דופאמין. ביחד עם הוויטמינים מקבוצת B, זה אומר פחות עייפות ויותר מצב רוח טוב.

חיטה מלאה

לא סתם קוראים לדגנים מלאים דגנים מלאים. דגנים מלאים, במיוחד חיטה, מלאים בחומרים מזינים שמספקים לגוף ולמוח אנרגיה. הרשימה ארוכה והיא כוללת פחמימות, חלבון, סיבים תזונתיים, מינרלים כמו מנגן, מגנזיום וברזל וויטמינים מקבוצת B, כמו B1, B2 ו- B3. ויטמינים מקבוצת B נחשבים לוויטמינים של האנרגיה ושל תפקודים קוגניטיביים. הם שומרים על רמות אנרגיה גבוהות, מייצבים את רמות הסוכר בדם, משפרים את מצב הרוח ומגבירים תפקודים כמו ריכוז, ערנות וזיכרון. וכן, רק המלאים עושים את העבודה. פחמימות פשוטות, כמו לחם לבן ומאפים, אמנם מספקים עלייה מהירה באנרגיה, אבל התוצאות זמניות בלבד. יותר מזה, האנרגיה מגיעה בצורה של סוכר ישירות לזרם הדם, וברגע שזה עובר אפילו הסרט הכי טוב בטלוויזיה לא יצליח להשאיר אותנו ערים. עם דגנים מלאים זה עובד בדיוק להיפך. פחמימות מורכבות נספגות לאט יותר בגוף. במושגים של הגוף, זה אומר רמות יציבות של סוכר בדם ואנרגיה ממושכת.

אדממה

אדממה (פולי סויה) עשירה בחומרים מזינים שתורמים באופן ישיר לעלייה ברמות האנרגיה ומצב הרוח. כוס אחת מכסה 116% מהצריכה היומית המומלצת של חומצת האמינו טריפטופן, שאחראית על שלושה גורמים חשובים שמשחקים תפקיד חשוב ברמות האנרגיה: תיאבון, שינה ומצב רוח. באותו כסף תקבלו גם 57% מהצריכה היומית המומלצת של חלבון, 43% מהצריכה היומית המומלצת של חומצת השומן החיונית אומגה-3, 41% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, ו- 49% מהצריכה היומית המומלצת של ברזל. כל אחד לחוד וכולם ביחד חשובים בשימור רמות האנרגיה בגוף. סויה גם סופר עשירה במינרל מוליבדנום (molybdenum) שמסייע לחילוף החומרים של פחמימות וחלבונים, משפר את תפקוד התאים, ועוזר לגוף להשתמש בברזל. כל התפקידים האלה קשורים בקשר ברור לאנרגיה ממושכת לאורך זמן.

אננס

בזכות רמות גבוהות של סוכר טבעי, סיבים תזונתיים, מים, מינרלים וויטמינים, אננס הוא תחנת הדלק של הטבע. הוא מקור עשיר למנגן, ויטמין C, ויטמינים מקבוצת B וסיבים תזונתיים. השילוב בין סוכר טבעי וסיבים תזונתיים, הוא שילוב שרק הטבע היה יכול לחשוב עליו. הסוכר מתפרק מהר לאנרגיה זמינה, והסיבים התזונתיים אחראים לשים את הרגל על הברקס ולהאט את העיכול, כדי שהתוצאה תהיה ארוכת טווח. אבל היכולת של אננס לשפר את רמות האנרגיה לא עוצרת כאן. המינרל מנגן ביחד עם ויטמין B3 מייצרים אנרגיה בזמן שוויטמין B6 לוקח את חומצת האמינו טריפטופן והופך אותה לסרוטונין, והמינרל ברומלין (bromelain) מסייע לתהליך העיכול, שהוא אחד מהתהליכים שיותר מבזבזים אנרגיה בגוף. בקיצור, אננס מחזיר את ההשקעה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.