Write a comment

 

מחכים לפנסיה בשביל להתחיל לחיות? מסתבר שדווקא הפינוקים הגדולים של החיים, מגיעים עם יתרונות בריאותיים גדולים שעושים אותנו רזים, שמחים ובריאים. ככה שבאופן רשמי אפשר להפסיק לחכות או להרגיש אשמים ולהתחיל ליהנות כבר מעכשיו.

חטאים קטנים? יתרונות גדולים.

שוקולד

בשנים האחרונות רוב המומחים מסכימים שלא רק שאפשר לחיות עם כמות מסוימת של שוקולד ביום, אלא אפילו אפשר לחיות יותר טוב. אבל זה בתנאי שמקפידים על כלל אחד- קוביה או שתיים מהסוג המריר, כדי לקבל כמה שיותר יתרונות וכמה שפחות חסרונות (כמו סוכר או שומן מיותרים). שוקולד מריר, או אפילו יותר טוב- קקאו אמיתי, יכול להרגיע לחץ דם שיצא משליטה, והורמוני סטרס משתוללים וכתוצאה מכך להפחית את הסיכון לשבץ ולספק יתרונות קרדיווסקולאריים נוספים. איך בדיוק? שוקולד מריר מכיל נוגדי חימצון מסוג פלבנואידים (flavonoids), שלפי מחקרים אחראים לשיפור בגמישות של כלי הדם.

שומן

כל מי שחי על גרסאות דלות או נטולות שומן, יודע שיש דברים שפשוט אי אפשר לזייף. שומן אמיתי לא רק יותר טעים, כל עוד אוכלים את הכמויות הנכונות, מהסוג הנכון, יש לו כמה יתרונות חשובים. תשאלו כל מי שמבין קצת בתזונה, והוא יגיד לכם שהשאיפה היא שלפחות 10% מהתזונה ביום (לא יותר מ-30% מסך כל הקלוריות), יגיעו משומן חד בלתי רווי. בכמויות נכונות, סוג כזה של שומן יכול להפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב ושבץ, להפחית תסמינים של דיכאון (במיוחד חומצת השומן אומגה-3), דלקות מפרקים ובעיות כרוניות אחרות. וחוץ מזה, לאורך זמן שומן אמיתי גם יותר משביע.

שינה

כשהיא איכותית, שינה נותנת לנו אנרגיה, מחזקת את מערכת החיסון, מחדדת את הזיכרון ואפילו עוזרת לנו לשמור על הגזרה. תחרגו מהכללים, ותקבלו שכיחות גבוהה יותר של כל התחלואים של העולם המודרני: חרדה, דיכאון, יתר לחץ דם, שיבוש במנגנונים שמטפלים בסוכר, השמנת יתר, ובסך הכל הרבה יותר גורמי סיכון להתפתחות מחלות לב. המינון האידיאלי לפי מחקרים הוא איפשהו בין שבע עד שמונה שעות בלילה. אם משך השינה שלכם קצר וזמן היקיצה שלכם מוקדם באופן טבעי, אין מה להתרגש. אצל חלק מהאנשים זה פשוט ככה. אבל אם הכבשים שאתם סופרים נרדמות לפניכם, חשוב לברר מה הסיבה.

חופש

לא סתם קוראים לזה בריאות הנפש. בין אם זאת חופשה ארוכה, או פסק זמן קצר, עצירה בצד להתרעננות קשורה להקלה בסטרס, הפחתת לחץ דם, הפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב. יתרונות נוספים הם קידום חשיבה יצירתית ושכיחות נמוכה יותר של דיכאון. לא מצליחים לגרד יותר מכמה ימים פה ושם? גם טוב. לפי מחקרים, אורך החופשה לא קשור למידת האושר או הסיפוק שהיא גרמה לאנשים. יותר מזה, הריגושים הגדולים באמת הם הרגעים לפני החופשה.

סקס

פעילות מינית קבועה בריאה כמו פעילות גופנית ובטח יותר מהנה ממנה. פעילות מינית קבועה משחררת אנדורפינים שמעודדים הרגשה פיסית ונפשית טובה, ואוקסיטוצין, שמוכר גם בשם השני שלו הורמון האהבה. לא ברור אם זאת ההנאה הגופנית, או החיבור עם אדם אחר שאחראים לכל היתרונות, אבל מחקרים קושרים בין פעמיים בשבוע לפחות, לריכוז גבוה יותר של נוגדנים מסוימים (immunoglobulin A) ששומרים עלינו מפני התקררות ובעיות אחרות. אז למה בכל זאת סקס לא הגיע למקום הראשון ברשימה? כי אם לא נזהרים, עלולים לסבול מתופעות לוואי כמו למשל מחלות שמועברות במגע מיני (STD).

ביחד
כל המחקרים האחרונים בקו התפר שבין פסיכולוגיה לפיסיולוגיה מדגישים את ההשפעה העצומה שיש לחברים ומשפחה על ההתנהגות שלנו. מהרגלי תזונה ואורח חיים (מה אנחנו אוכלים ושותים) ועד לאיך שאנחנו מרגישים, נראים ואפילו שוקלים. ההשפעה הזאת עובדת בשני הכיוונים, והיא יכולה להיות חיובית או שלילית. ברור שאנחנו מעדיפים שהיא תהיה חיובית, אבל כך או כך, לקשרים חברתיים חזקים יש לא מעט יתרונות: בריאות פיסית טובה יותר, בריאות קוגניטיבית טובה יותר, וחיים ארוכים יותר. בשביל זה יש חברים? לגמרי.

שמש

גם למי שלא סובל מדיכאון חורף, ימים בהירים תמיד מצליחים להעלות חיוך גדול על הפנים. שמש היא כנראה התרופה נוגדת הדיכאון הטבעית ביותר, והיא מעודדת את הגוף לייצר עוד מהורמון השינה מלטונין, ככה שאנחנו ערניים, אנרגטיים ומוכנים לכל מה שיביא איתו היום. חשיפה לשמש מעודדת גם את הייצור של ויטמין D, שקשור לשכיחות נמוכה יותר של סרטן, מחלות לב, עצמות שבירות ובעיות כרוניות אחרות. ועדיין, רוב המומחים מדגישים ומזהירים ששום כמות של שמש לא בטוחה, אם נחשפים אליה בצורה לא מוגנת. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.