Write a comment

 

הסקפטיים אומרים שזה לא הטאי-צ'י שעושה אנשים יותר בריאים, אלא העובדה שאנשים שמתרגלים טאי-צ'י הם מלכתחילה יותר בריאים. אבל, המדע לא ממש מסכים עם הסקפטיים האלה, ובמעבדות ההוכחות נערמות ומצטברות.

המחקר האחרון מראה שתרגול טאי-צ'י, אמנות הלחימה הסינית, מחזק את מערכת החיסון, אפילו בקרב מבוגרים, קבוצת הגיל עם הסיכון הגבוה ביותר.

25 שבועות, 112 משתתפים, מערכת חיסון אחת
טאי-צ'י היא אומנות לחימה, אבל מי שמתרגל אותה לא באמת מתכונן לצאת לשדה הקרב, אלא רוצה את כל היתרונות הבריאותיים שלה, כולל התמודדות עם סטרס ומתח.

את אומנויות הלחימה מקובל לחלק לשני סוגים: אומנויות לחימה "קשות" (כמו קראטה, או קונג פו) ואומנויות לחימה "רכות" (כמו טאי-צ'י וצ'י קונג). הדגש בתרגול טאי-צ'י הוא רגיעה מלאה, ולמעשה, טאי-צ'י היא צורה של מדיטציה בתנועה. בשונה מאומנויות הלחימה הקשות, טאי-צ'י מתאפיינת בתנועה רכה ואיטית, שמדגישה עוצמה ולא כוח.

ולמרות שהיא עדינה, איטית וזורמת, היתרונות הבריאותיים של התרגול לאורך זמן הם ברורים וחד משמעיים. החדשות האחרונות מגיעות מאוניברסיטת קליפורניה (UCLA). במחקר עצמו, שנמשך ששה חודשים, השתתפו 112 מבוגרים בריאים, בגילאים 59-86 (הגיל הממוצע היה 70).

בתור התחלה, החוקרים חילקו את המשתתפים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה תרגלה טאי-צ'י שלוש פעמים בשבוע, במשך 16 שבועות. כל תרגול נמשך 40 דקות וכלל סדרה של 20 תרגילים.

הקבוצה השניה קיבלה שיעורי העשרה בחינוך בריאותי, ללא תרגול טאי צ'י בכלל, לאותו משך זמן בדיוק.

16 שבועות מאוחר יותר החוקרים נפגשו שוב עם שתי הקבוצות. המטרה היתה לבחון האם מערכת חיסון שלהם התחזקה בעקבות התרגול, ואיך אפשר לבחון את התגובה החיסונית אם לא דרך התמודדות עם מחלה? כל אחד מהמשתתפים, בכל אחת מהקבוצות, קיבל זריקה יחידה, שעוררה לחיים סוג מסוים של חיידקים.

בתשעת השבועות הבאים, המשתתפים עברו בדיקות דם תקופתיות, כדי לראות איך מערכת החיסון שלהם מתכוננת לקראת הווירוס והאם היא כבר שלפה את הנשק הסודי (נוגדנים).

בקבוצה הראשונה, בה המשתתפים תרגלו טאי-צ'י, תגובת מערכת החיסון היתה חזקה ומרשימה בהשוואה למשתתפים בקבוצה השניה ובכלל. בתום 25 השבועות של המחקר, תגובת מערכת החיסון של קבוצת הטאי-צ'י היתה כמעט כפולה בהשוואה לקבוצה השניה.

החוקרים אומרים שאלה ממצאים מרגשים, בעיקר בגלל שלגיל יש נטייה להחליש מערכות שונות בגוף, ביניהן מערכת החיסון והתגובה החיסונית. המחקר בעצם מראה שתרגול טאי-צ'י יכול להשלים את היעילות של חיסונים, כמו למשל חיסון נגד שפעת.

המחקר הזה מצטרף לסדרת מחקרים שהראתה שיפור בתגובה החיסונית בעקבות תרגול טאי-צ'י.  אבל השפעת התרגול מול מדדים אמיתיים (כמו למשל התגובה החיסונית לאחר חיסון) מעולם לא נמדדה.

מהמחקר לא עולה בצורה ברורה למי מהמאפיינים של טאי-צ'י היה את היתרון המשמעותי ביותר: לתנועה, למדיטציה, לנשימה, לרגיעה הכללית. כנראה שזה השילוב ביניהן. בטוח שבסין מתישהו בסביבות המאה ה-12 ידעו מה הם עושים.

מה צריכים
חלל פנוי, נקי מחפצים, לא מאוד גדול. טאי-צ'י אפשר לתרגל יחפים, או עם נעליים שטוחות וגמישות. בגדים נוחים ומשוחררים הם אידיאלים. את סדרת התרגילים מומלץ לתרגל בין שלוש לשבע פעמים בשבוע. מתנוחת המוצא ועד לתנועה שמסיימת את הרצף, צריכות לעבור בערך 20 דקות. בהתחלה, אפשר לנסות כל תנועה בנפרד, ואז לחבר אותן יחד לרצף תנועות, כמו ריקוד איטי. ולא לדאוג אם בהתחלה תנועות הרגליים או הידיים לא הכי מדויקות. טאי צ'י הכי יעילה כשעושים אותה רגועים.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.