Write a comment

 

מי  שסובל מדלקת מפרקים, בטח יודע שלפעמים הדרך היחידה והטובה ביותר להתמודד היא טיפול תרופתי. ועדיין, יעילות ככל שיהיו, לא תמיד תרופות יכולות לעשות הכל.

לעיתים, דווקא טיפולים לא תרופתיים ולא קונבנציונאליים יכולים לעזור במקום שתרופות לא יכולות.

פעילות גופנית
למרות שעצם הרעיון של פעילות גופנית נשמע כואב, פעילות גופנית נמצאת בראש הרשימה. פעילות גופנית היא אפילו הכרחית לכל מי שסובל מדלקת מפרקים. דלקת מפרקים לא רק גורמת לכאב. בגלל הכאב וכדי להימנע ממנו היא גורמת לסובלים ממנה להשתמש במפרקים בדרך שמעמיסה על מפרקים אחרים. לכן, חשוב במיוחד לשמור על גמישות וכוח. הדרך היחידה לעשות את זה היא פעילות גופנית. מחקרים מראים כי פעילות מהסוג הנכון, יכולה לעזור למנוע כאבים הקשורים לדלקת מפרקים ומוגבלות. זה לא אומר שזה יהיה קל. לכן ההמלצה היא לבחור משהו שבאמת נהנים ממנו, ולא להגזים. האפשרויות כוללות צעידות (לא מאוד מהירות), פעילות גופנית במים, יוגה וטאי צ'י. לפעילות גופנית יש יתרון נוסף במקרה של דלקת מפרקים. דלקת מפרקים מגבירה את הסיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס, ופעילות גופנית באופן כללי, במיוחד כזאת שכוללת משקולות, עוזרת לחזק את העצמות. בנוסף, מטופלים רבים שסובלים מדלקת מפרקים מדווחים גם על תסמינים של דיכאון. גם כאן, פעילות גופנית יכולה לעזור.

פיסיותרפיה
במקביל לטיפול תרופתי, רופאים רבים ממליצים על סדרת טיפולי פיסיותרפיה, כדי להקל על הכאב, לסייע לתהליך ההחלמה, ובעיקר כדי לחזק את האזורים בגוף שעושים בעיות. טיפולי פיסיותרפיה הם מגוונים. הם כוללים שימוש בחום ובקור, גירוי האזור בעזרת פולסים חשמליים עדינים, סדרות של תרגילי תנועה עדינים כדי לחזק, לסייע להפחית את הנפיחות והדלקת, ולא פחות חשוב- כדי לשמור על מידה של כושר גופני. פיסיותרפיה נחשבת לטיפול לטווח קצר, עד שמרגישים בהקלה. היא גם יכולה לשמש מקפצה לפעילות גופנית, ואפשר לבנות עם המטפל תוכנית שמתאימה בדיוק לצרכים האישיים. טווינא היא המקבילה הסינית לפיסיותרפיה, ומשמשת בסין לפתרון בעיות אורתופדיות. טיפול בטווינא מתאים במיוחד לטיפול בבעיות אורתופדיות ולכאבים בשלד ובמערכת השרירים.  הטיפול מתבצע בלבוש מלא ובדרך כלל בשכיבה, וסדרת טיפולים יכולים לסייע להקלה על כאב, להגדלת טווחי התנועה, לשיפור היציבה, איכות השינה ומצב הרוח.

טיפולי גוף נפש
טיפולי גוף נפש הם מונח כללי שמתאר את כל הגישות שמלמדות איך להשתמש במחשבה בצורה נכונה ולתרגם אותה לתחושות טובות יותר בגוף. טכניקות שנמצאות בקטגוריה של גוף נפש כוללות מדיטציה, ביו-פידבק, פסיכותרפיה הוליסטית, תרגילי נשימה, ודמיון מודרך. בנוסף, גם טכניקות שונות של פעילות גופנית (כמו יוגה, צ'י קונג וטאי-צ'י) מעודדות התמקדות במחשבה (או בתודעה) בדרך שיכולה לעזור להתמודד עם כאב, ובאותו זמן הן גם עובדות על שיפור הכוח והגמישות. מחקרים מראים שתרגול מדיטציה וטאי-צ'י יכול לשפר את מצב הרוח ואיכות החיים, ומחקרים אחרים מראים שבאופן כללי טיפולי גוף-נפש יעילים במקרים של כאבים כרוניים וסוגים שונים של דלקת מפרקים.

דיקור סיני
בדומה לטווינא, גם דיקור סיני הוא אחד הכלים של הרפואה הסינית להתמודדות וטיפול בכאב.  דיקור סיני הוא למעשה טכניקת טיפול מסורתית, שעובדת על העיקרון של גירוי נקודות מסוימות בגוף באמצעות החדרת מחטים זעירות לאותן נקודות. את המחטים משאירים בנקודה בערך ל-20 דקות. המגע של המחט, בדיוק בנקודה הנכונה, בדיוק למשך הזמן הנכון, מעודדת זרימה של אנרגיית החיים (צ'י) לאורך הגוף. התומכים בדיקור מעידים כי דיקור מעודד שחרור של אנדורפינים, הורמונים שמעודדים הרגשה טובה ומפחיתים כאב. מעבר לכאב, מחקרים מראים שטיפול בדיקור יכול לעזור להפחית תסמינים נוספים של דלקת מפרקים.

עיסוי
במקרה של דלקת מפרקים, עיסוי הוא עניין סובייקטיבי מאוד. הוא יכול להיות נעים ומרגיע (ואפילו יכול להקל באופן משמעותי על הכאב), אבל אם המפרקים כואבים והשרירים רגישים מדי, עיסוי יכול להיות מאוד לא נעים. לאורך זמן, עיסוי יכול להקל בצורה משמעותית על כאב, מתח בשרירים ועומס על מפרקים ובמקביל הוא גם יכול לעזור להירגע ופשוט להרגיש קצת טוב יותר. לפני שהולכים לעיסוי, חשוב לוודא שהמטפל יודע שאתם סובלים מבעיה, ויודע איך להתמודד איתה.

בבית
חלק מהמטופלים מוצאים שהתרופות הביתיות הפשוטות ביותר, הן גם התרופות הטובות ביותר, למשל כמו שימוש בקור וחום. אמבטיה חמה של רבע שעה יכולה לעזור להרגיע מפרקים ושרירים כואבים. להרגעה מקומית, אפשר להיעזר בכרית חימום. לחלק מהטופלים דווקא קור (קוביות קרח) מרגיע את הכאב, וחלק מהטופלים מוצאים הקלה דווקא בקומפרסים חמים וקרים לסירוגין. אבל בדיוק כמו פעילות גופנית, גם כאן חשוב לא להגזים.

מנוחה
במקרה של דלקת מפרקים, אולי אפילו יותר מכל מקום אחר, אחד הדברים החשובים ביותר הוא לאפשר לגוף מנוחה אם הוא צריך אותה. לא להגזים, לא לדחוף, לא להיות חכמים גדולים. זה רק יכול לעשות את הכאב גרוע יותר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.