Write a comment

 

טכניקת אלכסנדר הינה שיטה חינוכית התפתחותית אשר רואה את האדם כשלמות.

היא עוסקת בחינוך מחדש לצורה שבה אנו נוטים להשתמש בעצמנו (הצורה שבה אנו נעים, יושבים וכד') וזאת כדך לשיפור מצבינו הגופני והנפשי.

במהלך השיעורים בטכניקת אלכסנדר אנו לומדים להגיב לגירויים שונים, פנימיים וחיצוניים, במתח הגופני והנפשי המתאים ביותר עבורנו לאותו רגע. (למשל האם כשהטלפון מצלצל אנחנו "קופצים" לענות באופן אוטומטי תוך כדי התקצרות הקומה ופגיעה בעצמנו או אולי אנחנו משהים את תגובתנו ההרגלית ושוקלים האם אנו מעוניינים לענות כרגע לטלפון ואם כן כיצד לעשות זאת).

כתוצאה משינוי התגובה שלנו לגירוים השונים אנו לומדים להכיר את ההרגלים הפסיכופיזים (גופנים נפשיים) השגויים שעל פיהם אנחנו פועלים ביום יום ולומדים לשנותם.

הרגלים שגויים אלה עשויים להיות הצורה שבה אנו נעים, הולכים, מדברים, נחים, חושבים מרגישים ומגיבים.

הטכניקה הינה שיטת לימוד ולא שיטת טיפול. היא מתבצעת בשיעורים אישיים, אחד על אחד.

טכניקת אלכסנדר איננה שום סוג של פיזיותרפיה, מסג' שיטות הרפיה למיניהם או יוגה, יחד עם זאת היא הוכחה כאפקטיבית בעזרה להרבה בעיות רפואיות, פיזיות ונפשיות.

מי יכול להיעזר בטכניקת אלכסנדר?

טכניקת אלכסנדר מתאימה לגברים ונשים בכל הגילאים בעלי נתונים פיזיים שונים אשר מעונינים לשפר את השימוש שלהם בעצמם.

אנשים פונים לשיטה בגלל מספר סיבות עיקריות:

  • בעיות יציבה: אנשים אשר הולכים כפוף וסובלים מליקוי יציבה כגון סקוליוזיס, קיפוזיס וכד'.
  • כאבים הנחשבים כפיזיים: כאבים כגון כאבי גב, צוואר בירכיים וכד'.
  • מחלות פסיכוסומטיות: בעיות כגון אסטמה מיגרנות, דיכאון, עייפות כרונית, וכד'.
  • שיקום לאחר תאונות: תפקוד עם נכות וקשיים אחרי תאונות שלא נפתרו במסגרות קונבנציונליות.
  • בעיות הנגרמות מישיבה ממושכת: כאבי כתפיים, כאבי גב תחתון, כאבים במפרקי כף היד (אנשים היושבים מול מחשב) וכד'.
  • פיתוח אומנויות הבמה: שחקנים, רקדנים, זמרים ונגנים אשר סובלים מקשיים שונים אשר מונעים מבעדם לממש את עצמם כאומנים מופיעים.
  • ספורטאים ברמות שונות: ספורטאים אשר מעונינים לשכלל את יכולת התנועה שלהם ולשפר את השגיהם.
  • מודעות: אנשים אשר מעונינים להרחיב את מודעותם ולתרום להתפתחותם הגופנית, נפשית ורוחנית.

 

כמה שיעורים לוקחים ובאיזו תדירות?

מספר השיעורים שתלמידים לומדים את הטכניקה ותדירותם משתנה מתלמיד לתלמיד והוא נקבע לפי רמת השימוש של התלמיד בעצמו, רצונותיו ומטרותיו.

אלכסנדר, מגלה השיטה, לימד קורס בסיסי בן 30 שיעורים, להכרה ראשונית של הטכניקה, בתדירות של 4 פעמים בשבוע ואת השיעורים הנוספים לימד בתדירות נמוכה יותר.

כיום נלמדת השיטה בתדירות של פעם עד פעמים בשבוע ובמיקרים קשים כ 3-4 פעמים בשבוע.

ישנם כאלה הזוכים לפתרון המשביע את רצונם לאחר 25-30 שיעורים ויש מי שזקוקים לתקופה ארוכה בהרבה.

מספר לא מבוטל של תלמידים אשר לומדים את השיטה מוצאים שהשינויים החיוביים אשר מתרחשים בתוכם כוללים תחומי חיים נוספים השונים מהסיבה המקורית שבגללה פנו לשיטה. תלמידים אילו בוחרים להמשיך ולהעמיק את הבנתם והופכים את הטכניקה לדרך חייהם.

כיצד מגיעים לשיעורים בטכניקת אלכסנדר?

השיעורים מתנהלים בביגוד מלא. אפשר לבוא לשיעור עם כל ביגוד שנוח לכם, פרט לשמלה או חצאית, עדיף שהביגוד לא יהיה לוחץ מידיי.

אפשר לאכול לפני השיעור אך עדיף שלא לאכול ארוחה גדולה מדיי על מנת שיתאפשר לכם להיות ערניים בזמן השיעור.

מה מצפה לי בשיעורי אלכסנדר?

בשיעור הראשון ישאל אתכם המורה מדוע החלטתם לקבל שיעורים בטכניקת אלכסנדר. בדרך כלל לא תישאלו על בעיות נוספות מהם אתם סובלים אך אם יש קשיים ספציפיים, בריאותיים או אחרים, שאתם סובלים מהם כדאי שתספרו לו.

במהלך השיעור ינחה אתכם המורה לשימוש נכון יותר שלכם בעצמכם, בעזרת ידיו וכן על ידי הנחיות מילוליות.

אתם תתבקשו לשכב על שולחן מרופד קלות, לקום ולשבת על כיסא, ללכת או לעמוד ולעתים תתבקשו לנוע למצבים אחרים כגון עמידה על קצות האצבעות, עמידה בכיפוף בירכיים וכד'.

מדוע טכניקת אלכסנדר נלמדת בשיעורים אישיים ולא בקבוצה?

החוויה העדינה של שיפור השימוש שלנו בעצמנו הנלמדת בטכניקת אלכסנדר מצריכה את ההתערבות הפיזית של המורה (בעזרת ידיו) ולא יכולה להימסר רק על ידי הסברים מילוליים.

בנוסף, בכדי ששינויים בסיסים יתרחשו, אנו זקוקים, כמעט תמיד, לפרטיותם של השיעורים האישיים ולהנחיה המתאימה לנו באופן ספציפי.

שלושה רעיונות בסיסים של טכניקת אלכסנדר על קצה המזלג

  1. תיאוריה והתנסות

אלכסנדר פיתח את שיטתו מתוך הניסיון כאשר בשום שלב הוא לא נתן לרעיונותיו התיאורטיים להקדים את העובדות המעשיות.

למרות העובדה ששיטת אלכסנדר היא שיטה מדעית הרי הרעיונות התיאורטיים נלמדים במהלך השיעורים. כל ניסיון להבין רעיונות אלה באופן אינטלקטואלי, כתיאוריה המנותקת מהמעשה, הינם כמעט בלתי אפשריים ומהווים פספוס של העניין.

  1. אחדות הגוף והנפש

אלכסנדר טוען שהנפש והגוף פועלים כיחידה אחת: התהליך שהפעלתו מביאה להרמת יד, להליכה, ללימוד, להחלטה, לסיפוק צורך פתאומי אינו תהליך רק גופני או רק נפשי אלה תהליך משולב.

מפה ברור שאי אפשר לסווג את מחלות האדם לגופניות ונפשיות ולא כדאי לטפל בהם בנפרד.

  1. שימוש ותפקוד

הצורה שבה אנחנו משתמשים בעצמנו משפיעה על התפקוד שלנו.

למשל אם אנחנו יושבים כפופים ומכווצים מול המחשב, לאורך זמן אנחנו עלולים לפתח כאבי גב, מיגרנות וכד', דבר שיוריד את יכולת הריכוז שלנו.

בדרך כלל אנחנו לא רואים את ההשפעה של השימוש הלקוי כיוון שבטווח הקצר לא קל להבחין בתוצאותיו. הדבר דומה לטפטוף מים על אבן. לרוב אנחנו לא מבחינים בשחיקת האבן אלא רק לאחר זמן רב של טפטוף מתמשך. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.