Write a comment

 

הריון הוא תקופה של שינויים. שינויים פיסיים, שינויים במצב הרוח. ומי יכול לעזור לחיות בהרמוניה עם ההורמונים יותר טוב מיוגה?. היא מחזקת, מגמישה, מרגיעה ומאזנת בין גוף לנפש. וחוץ מזה, לתרגול יש גם יתרונות עצומים להתפתחות הפיסית והמנטאלית של העובר.

יוגה בזמן ההריון. מה עוד אפשר לבקש?

שלושה שלבים, חמישה כלים

כמו שכולנו בטח יודעים, תקופת ההריון מחולקת לשלושה שלבים. ההתאמות בתרגול יהיו גדולות יותר ביחס ישר לבטן המתעגלת ולעובר שגדל.


שלושת החודשים הראשונים של ההריון הם תקופה של שינויים גדולים עבור הגוף. הרבה לפני שיש ביטוי חיצוני למה שקורה בפנים ויכול להפריע בהמשך לתרגול, כבר מתחילים להרגיש אחרת. זה האתגר של הטרימסטר הראשון. אבל כשחושבים על זה, זה בעצם האתגר של כל מתרגל יוגה מתחיל ואפילו מתקדם: להקשיב לגוף. ולכן הגישה היא שהגוף יודע הכי טוב. בחילות בוקר, למשל, הן הדרך שלו להגיד לך להירגע.

הטרימסטר השני לעומת זאת, הם ימי התהילה של היוגה. בחילות הבוקר עברו (או יעברו ממש עוד מעט), הבטן מתחילה לבצבץ, אבל עדיין לא ממש מפריעה לתרגול ואפשר לנוע יחסית בחופשיות. זה הזמן להיכנס לקצב קבוע של תרגול. התקופה הזאת היא גם הכנה לקראת החודשים הבאים, ובעצם ללידה.

ככל שהטרימסטר השלישי מתפתח, תרגול יוגה יכולה להיות קשה. בדיוק כמו לעלות במדרגות, לרכוס את שרוכי הנעליים, או למצוא תנוחה נוחה לשינה. הבטן הופכת לגורם משמעותי, וגם תחושת העייפות הכללית והכבדות. מכל התנוחות שמפעילות לחץ על הבטן יש להימנע, ובאופן כללי צריך להיות זהירים במיוחד ככל שהתאריך הולך ומתקרב. אבל כל עד זה מרגיש נכון, אין סיבה להפסיק.

ליוגה יש חמישה כלים שיכולים לסייע בהריון, וביחד הם יכולים לחולל פלאים על ההריון, הלידה והתחושה הכללית.

תנוחות
במהלך ההריון, תרגול תנוחות יוגה היא דרך עדינה ויעילה לשמור על פעילות גופנית. התרגילים אמנם ישתנו במהלך ההריון, אבל בכל שלב הם מאפשרים לחזק ולמתוח בעדינות כל חלק בגוף.

התנוחות עובדות בצורה עדינה על מערכת איברי הרבייה ושרירי רצפת האגן, כדי להבטיח הריון קל ולידה קלה באופן יחסי. תרגול עדין מבטיח אספקה אופטימאלית של דם וחומרים מזינים לעובר המתפתח. התרגול יכול להקל על צבירת נוזלים, על כאבי גב, על הבחילות של החודשים הראשונים, על ההתכווצויות של החודשים האחרונים. הוא מחזק ומעסה את שרירי הבטן (מה שעוזר גם לפעילות תקינה של מערכת העיכול), הוא מגביר את רמת האנרגיה הכללית, ועוזר לשמור על רגיעה ומיקוד. הוא יכול לעזור לשלוט בשינויים במצב הרוח, להפחית את המתח והעומס באזור רצפת האגן ולסייע לפתיחת האזור. אחרי הלידה, התרגול מבטיח חזרה מהירה יותר למצב הקודם. מכל הבחינות.

תרגילי נשימה
הנשימה היוגית היא אחת מהטכניקות הטובות ביותר לשמירה על הבריאות במהלך ההריון וכהכנה לקראת הלידה. במהלך ההריון, נשימה ושליטה על פראנה (אנרגיה) הן חיוניות, בגלל שבדיוק כמו החומרים המזינים שהאם מספקת לעובר דרך התזונה, היא גם אחראית לספק לו חמצן ופראנה. תרגילי נשימה עוזרים להפחית את המתח הפיסי והרגשי לקראת הלידה, ואת הרגשות המעורבים שמגיעים אחריה. גם לא בזמן הריון, נשימה משמשת כלי טיפולי לכמה מהבעיות הנשיות השכיחות ביותר- תסמונת קדם מחזור (מתח כאבים), חולשה של שרירי רצפת האגן, בריחת שתן, כאבי גב ומתח רגשי.

מודרות (מחוות) ובאנדות (מנעולים אנרגטיים)
כל תרגול יוגה לא יהיה שלם בלי הפעלה של שלושת המנעולים האנרגטיים (בגרון, בבטן התחתונה ובאזור פי הטבעת) ובלי המודרות, או מחוות הידיים. לשינוי הפסיכולוגי והנפשי בעקבות השילוב של שניהם יש השפעה עצומה על אזור מערכת הרבייה של נשים. מחוות הידיים העדינות יכולות להשרות שמחה ורגיעה, לחדד את הריכוז והזיכרון, להקל על כאב, לעזור לגוף להיפטר מפסולת, להפחית עצירות, ולהכניס לגוף עוד קצת פראנה.

מדיטציה
תרגול מדיטציה מעודד יצירת מודעות גדולה יותר, שעובדת ברמה מאוד עדינה ובדרך שכמעט אי אפשר להסביר. בתור כלי טיפולי, מדיטציה עוזרת לחקור את התחושות הפנימיות, להתחבר לגוף ולעובר, לפתור פחדים עמוקים. היוגים בהודו מאמינים שאם משלבים מנטרה (בתרגום מילולי: שחרור התודעה) בזמן המדיטציה, אפשר לפתוח ולשלוט על המחשבה.

רגיעה
תחושת הרגיעה המלווה את התרגול יעילה במיוחד במהלך ההריון, וגם כהכנה לקראת הלידה. היא עובדת בצורה מאוד יעילה על הגוף, הנפש והתודעה. ואולי הכי חשוב, בשבועות הראשונים לאחר הלידה, כאשר כמות ואיכות השינה לא במיוחד טובות, היא יכולה להיות דרך טובה לתת מנוחה לגוף ולנפש. ככלי טיפולי, היא יכולה לסייע לטפל בעייפות, נדודי שינה, עצירות ועוד.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.