1 Comment

 

המוח שלנו צריך 20 דקות בשביל להבין שהגיע הזמן להניח את המזלג והסכין בצד. אבל לנו יש עיניים גדולות, ידיים זריזות ושמיעה סלקטיבית. האם לעיסה איטית באמת עוזרת להוריד במשקל או לשפר את תהליך העיכול כמו שאומרים? שאלה טובה.

יש כאלה שאומרים שאנחנו צריכים ללעוס את האוכל 32 פעמים (אחת לכל שן) ויש כאלה שאומרים שאנחנו צריכים ללעוס אותו עד שאפשר יהיה ממש לשתות אותו (היפוקרטס).  מי צודק, אם בכלל?

צא ולעס
30 נשים, ארוחת בוקר אחת גדולה של 400 קלוריות, וארוחת צהריים של פסטה ברוטב עגבניות. אלה היו כלי המחקר במחקר שנערך לאחרונה וגילה שאם אנחנו לועסים לאט יותר, אנחנו צורכים 70% פחות קלוריות, האוכל יותר טעים לנו ואנחנו אפילו שבעים יותר. כנראה שכבר קראנו על מחקרים יותר הרי גורל מהמחקר הזה, אבל הבדל של 70% קלוריות הוא גדול מדי בשביל שנתעלם ממנו.

ההסבר הפרקטי של הניסוי הזה אומר כנראה שאם לוקח לנו יותר זמן לאכול כמות מסוימת, אנחנו יותר מודעים למה וכמה אנחנו אוכלים, שזה כשלעצמו לא רע בכלל לשליטה על כמות המזון שאנחנו אוכלים.

ההסבר הפיסיולוגי אומר שאם אנחנו לועסים יותר, אנחנו אוכלים פחות, בגלל שהפעולה של הלעיסה מגרה מרכז עצבים במוח שאחראי על תחושת השובע. לעיסה עשויה גם לעודד את השחרור של הורמונים מסוימים שאומרים לנו מתי הגיע הזמן לעצור, ככה שלפחות בתיאוריה פעולת הלעיסה עצמה אמורה מווסתת את התיאבון.

אם מספר הלעיסות יכול לשפר את העיכול, זה כבר שאלה אחרת שתלויה בעיקר בסוג המזון שאוכלים. יוגורט למשל, לא צריך יותר מדי זמן, בגלל שהוא לא צריך להתפרק לפני הבליעה, ומיצי העיכול יכולים לשנע אותו בקלות בתוך המעיים. תפוח מצד שני, מצריך הרבה יותר עבודת לסתות כדי להביא אותו לגודל שלנו יהיה נוח לבלוע אותו, ולאנזימים יהיה קל יותר לפרק אותו.

השאלה כמה זמן אנחנו צריכים בשביל לפרק מזון בצורה יעילה, היא משוואה מורכבת של גורמים כמו גודל הלסת, הכוח שלה וכמות הרוק שאנחנו מייצרים. ורק בשביל להמחיש עד כמה זה אינדיבידואלי, במחקר שנערך באוניברסיטת ברקלי (Berkley) בקליפורניה, מצאו שאנשים שונים צריכים בין 9 ל-65 לעיסות כדי להביא חתיכת גזר למצב מתקבל על הדעת.

החיפזון מהשטן
ללעוס לאט והרבה גם אומר שכנראה נבלע פחות אוויר בזמן שאנחנו בולעים את המזון, ובסופו של דבר, נרגיש פחות נפיחות בבטן. מחקר בריטי שבדק את ההשפעה שיש ללעיסת מסטיק על אנשים שעברו ניתוח, גילה שאצל האנשים שלעסו מסטיק ללא סוכר שלוש פעמים ביום, מערכת העיכול חזרה לעצמה הרבה יותר מהר, וכולם השתחררו מבית החולים בממוצע יום אחד מוקדם יותר.

החוקרים טוענים שלעיסת מסטיק מפעילה את מערכת העיכול בכך שהיא מגרה יצור של רוק והורמונים שפועלים במעיים. לעיסה גם מגרה את המרכז במוח שאחראים על סיפוק והנאה. ככה שגם אם אנחנו לועסים לאט בלי שיש לזה סיבה מוצדקת, לפחות נהנה.

שלושה מחקרים לא שגרתיים, אבל אם אתם בכל זאת שואלים אותנו, כנראה שזה רעיון די טוב לקחת את הזמן כשלועסים. מחקרים מראים שאנחנו אפילו עלולים לגלות שבזמן שלעסנו, הפחתנו במשקל כמה קילוגרמים ואפילו קיבלנו יותר חומרים מזינים מהמזון. וכדי לחזק את הטענה, יש מחקרים שמראים שאם אנחנו אוכלים מהר, אנחנו פוגעים בתהליך העיכול. אז כנראה שלעיסה איטית צריכה להיות אחד מהרגלי האכילה שלנו. בדיוק כמו לאכול ארוחת בוקר. בדיוק כמו לאכול בישיבה. בדיוק כמו לאכול ולא לעשות שום דבר אחר בזמן הזה.  

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    אבי · 2 years ago
    האם שתייה דל מים עם הארוחה באמת מדללת את מיצי הקיבה או שזה לא נכון?