Write a comment

 

הגזמתם קצת לאחרונה? יותר מדי ארוחות חג? יותר מדי אלכוהול? קודם כל, אנחנו מקווים שנהניתם. אבל מה שיותר חשוב עכשיו, זה שהגוף שלכם צריך נואשות שתתנו לו קצת שקט.

במונח ניקוי משתמשים כדי לתאר תהליך של ניקוי הגוף מרעלים מסוגים שונים (אוכל, שתיה, ואפילו גורמים סביבתיים כמו זיהום אוויר וסיגריות). הגוף שלנו עושה עבודה מעולה, אבל כשהמערכת עמוסה, לא יקרה כלום אם קצת נעזור לה.

מים

מה יותר בריא, פשוט וזול מאשר לשטוף החוצה את כל הרעלים באמצעות מים? ליתר דיוק, באמצעות שמונה כוסות של מים צלולים. חוץ מלהגביר את קצב חילוף החומרים, לשפר את התפקוד הקוגניטיבי ולהגביר את רמות האנרגיה, שתיה מרובה של מים מספקת לתאים בגוף את כל מה שהם צריכים ועוזרת להם לשמור על תפקוד אופטימאלי, כדי שכל אחד מהם יוכל לעשות מה שהוא צריך בזמן שהוא צריך. רק דבר אחד- מי שמנסה לחזור לשגרה גם באמצעות פעילות גופנית, צריך יותר נוזלים כי הוא מאבד יותר נוזלים דרך הזיעה. במקרים כאלה, 8 כוסות הן רק ההתחלה.

פירות הדר

תפוזים, לימונים, ליים, אשכולית. כמעט לא משנה באיזה מהם בוחרים, ואיזה מהם עושה את זה לבלוטות הטעם שלנו, כל עוד נשארים במשפחת פירות ההדר. במונחים של ניקוי, זה אומר טונות של יתרונות. לימונים נחשבים לפייבוריטים של עולם ניקוי הגוף, בזכות התכונות שלהם: הם מחזירים את האיזון בין חיידקים טובים לחיידקים פחות טובים במערכת העיכול, ובמקביל פשוט שוטפים החוצה רעלים מתוך המערכת. גם תפוזים ואשכוליות יודעים לעשות את זה, ונחשבים מקור עשיר במיוחד לנוגדי חימצון בשם פלבנואידים (flavonoids), שמנטרלים את הרדיקלים החופשיים מהמערכת ושומרים מפני הצטברות נזק והתפתחות מחלות.

תפוחים

קיימים למעלה מ- 7,000 מינים שונים של תפוחים בעולם, מה שאומר שאנחנו יכולים במשך 19 שנים לאכול בכל יום סוג אחר של תפוח (!). תפוחי עץ מוצפים בוויטמינים, מינרלים וחומרים מזינים אחרים שעוזרים לתהליך ניקוי הגוף. רובם אגב נמצאים בקליפה. תפוחים נחשבים גם לפרי עשיר בסיבים תזונתיים, שעוזרים לנקות את מערכת העיכול. פלבנואידים וטרפנואידים (terpenoids), נוגדי החימצון העיקריים שנמצאים בתפוח, יכולים גם למנוע נזק שנגרם לתאים ומעודדים את הייצור של מיצי עיכול בכבד, שבעצמו עוזר להיפטר מהפולשים המפוקפקים.

ירקות ירוקים

ירקות ירוקים, כמו ברוקולי, כרוב, נבטים, תרד, חסה עשירים בסיבים תזונתיים, שמגבירים את פעולת מערכת העיכול. אבל זה לא נגמר רק בזה. ירקות ירוקים עשירים בוויטמינים חיוניים כמו A ו-C (שהגוף לא יודע לייצר בעצמו), ובמינרלים חשובים כמו ברזל וסידן. החומרים המזינים בירקות ירוקים מתפרקים לסולפורפן (sulphorophanes) רכיב שחוץ מלמנוע התפתחות תהליכים סרטניים ממריץ גם את תהליך הניקוי. מנקודת המבט של  תזונאים, אמרתם ירקות ירוקים, אמרתם הכל. הם ממליצים לאכול אותם בכל פעם שיש הזדמנות, לפחות אחד בכל ארוחה. ירקות ירוקים עדיף לאכול כמו שהם, כדי למנוע אובדן של חומרים מזינים בבישול.

אוכמניות

במקרה של פירות יער, הצבע אומר הכל. אוכמניות, חמוציות, תות שדה, פטל, גוג'י ברי (Goji Berry) ולפי חלק מהחוקרים גם דובדבנים, עשירים בנוגדי חימצון, או אם להיות יותר מדויקים בנוגדי חימצון מסוג אנתוציאנידינים (anthocyanidins), שהם פחות או יותר המקבילה התזונתית לגיבור-על. ביחד עם חומצה אלגית (Ellagic acid) הם משתלבים כדי למנוע הצטברות נזק בתאים, וכדי לסלק רכיבים לא רצויים מהמערכת. פירות יער נחשבים עשירים גם בוויטמינים, ברזל ובטא קרוטן.

כורכום

מכירים דרך טובה יותר להראות לרעלים את הדרך החוצה מהגוף, מאשר מזון מתובל? קחו למשל את כורכום (או בשם השני שלו, זעפרן הודי). הרכיב הפעיל בכורכום הוא כורכומין. לכורכומין יש כמה תכונות חשובות במונחים של ניקוי: הוא מפעיל את הכבד, האיבר שאחראי על ניקוי. בנוסף, הוא נוגד חימצון, נוגד דלקת, נוגד חיידקים ומחטא. כל אלה הופכים אותו ליעיל בתהליכי ניקוי של רעלים שנוצרים במערכת על בסיס יומיומי, כמו גם רעלים שמצליחים לפלוש דרך ההרגלים הרעים שלנו.


תה שומר

אם שתיה נחשבת לחלק חשוב בכל תהליך ניקוי, שתיה של תה צמחים צריכה להיות בראש הרשימה. ואם כבר תה צמחים, כדאי לבחור אחד עם כמה שיותר יתרונות ניקוי, כמו למשל שומר. בעולם הצומח מכירים את שומר בתור שומר פשוט, אבל האמת היא שהוא לא במיוחד פשוט. במובנים מסוימים, תה שומר נחשב אפילו טוב יותר ממים. שומר עשיר בוויטמין C, אשלגן ומנגן אשר נחשבים כמסייעים לתהליך העיכול. שומר נחשב גם כמפחית נפיחות ומונע צבירת נוזלים. שתי תכונות חשובות לתהליך העיכול, וגם להרגשה.

אורז מלא

לאוהבי האורז כדאי לשקול את העובדות הבאות: תהליך העיבוד שהופך אורז חום לאורז לבן משמיד 67% מהתכולה של ויטמין B3, 90% מהתכולה של ויטמין B6, מחצית מהכמות של מנגן ואת כל הסיבים התזונתיים וחומצות השומן. כולם רכיבים שנחשבים שעוזרים לתהליך הניקוי. אורז חום לעומת זאת, מאבד רק את השכבה החיצונית שלו, ככה שהרכב החומרים הבריא הזה נשאר כמו שהוא.

אגוזים וגרעינים

חכו עם התירוץ הקבוע. אגוזים וגרעינים הם אולי משמינים, אבל הם החטיף המושלם בשביל מי שמבקש לנקות את הגוף. אגוזי ברזיל לדוגמא עשירים בסלניום, מינרל אשר מגביר את מספר תאי הדם הלבנים בגוף, שאחראים לשמור עלינו מפני התפתחות מחלות. אגוזי קשיו (פשוטים לא קלויים ולא מומלחים) הם מקור טוב לשומן חד בלתי רווי ולמינרל נחושת (copper) ששומר על הלב ועל כלי הדם. גרעיני חמניה עשירים בוויטמין E שמחזק את השיער ואת העור. אגוזים נחשבים עד כדי כך טובים לניקוי, שמומלץ להסתובב בתיק עם שקית קטנה של אגוזים, ליתר ביטחון.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.