Write a comment

 

כל מי שהכולסטרול שלו הוא לא הטיפוס הכי ממושמע בסביבה, יודע שהמטרה היא להחליש את הרע ולחזק את הטוב. ולמי שלא יודע, הסיפור הוא פחות או יותר כזה: ככל שהכולסטרול הרע (LDL) גבוה דפנות העורקים סובלות מצפיפות אוכלוסין, וככל שהכולסטרול הטוב (HDL) גבוה, זה לא יקרה כל-כך בקלות.

תמיד אנחנו מדברים על הילד הרע, אבל מה עם הטוב?

אינטר מילאנו

מעיין הנעורים אולי באמת קיים רק באגדות, אבל את הכי קרוב לזה מצאו בכפר נידח בצפון איטליה. לפני 30 שנים בערך, קבוצה של חוקרים גילתה שלמרות רמות כולסטרול לא מאוד בריאות, 40 תושבי הכפר היו מחוסנים מפני מחלות לב. הסתבר שהסיבה לא היתה התזונה הים-תיכונית המפורסמת, אלא סוג מסוים של חלבון בכולסטרול הטוב, שנקרא ApoA-1 Milano. במילים פחות מדעיות, לתושבי הכפר היה מנגנון עצמי פנימי לניקוי עורקים.

חבל שלא נולדנו באיטליה? כן ולא. בערך בעוד שלוש שנים, תוכלו לבקש מהרופא שלכם זריקה של הצורה הסינתטית של חלבון הפלא האיטלקי. ממחקרים שנערכו בדרך לאישור השימוש בחומר, נצפתה ירידה של 4.2% בהצטברות פלאק על העורקים. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל לפי מה שאומרים החוקרים, כמה שבועות כאלה יכולים למחוק כמה שנים טובות של פלאק שהצטבר. חושבים שאתם יכולים לחכות כמה שנים? אם בבדיקות האחרונות שעשיתם מצאו אצלכם רמות נמוכות של כולסטרול טוב (40 מ"ג לדציליטר דם או פחות) אתם לא. אז אלא אם כן אתם מבורכים בכולסטרול טוב, אתם צריכים לעשות משהו. אולי אפילו כמה דברים.

מוצרי חלב (תוספת של 7%)

במחקר שפורסם בכתב העת American Journal of medicine, בדקו במשך שנה שלמה מה 1,000 מיליגרם סידן ביום יכולים לעשות. כעבור שנה, התוצאה היתה עלייה של 7% ברמות הכולסטרול הטוב. סידן מתערב בספיגה של שומן מהתזונה, ומפחית את מסת השומן בגוף. שתי הפעולות האלה עשויות להשפיע על רמות הכולסטרול הטוב. אז ככה, מוצרי חלב הם באמת מקור מעולה לסידן. אבל מומחים טוענים שלפחות עד שיהיו מחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעה של מזונות עשירים בסידן על הכולסטרול הטוב, סידן מתעכל הכי טוב בתור תוסף.

שרירים (תוספת של 19%)

חוקרים תמיד האמינו שצריך לרוץ, לקפוץ, לפדל ובאופן כללי להיות ממש אקרובטים כדי שפעילות גופנית תשפיע באופן חיובי על הכולסטרול הטוב. השינוי במגמה הזאת הגיע דווקא מקבוצת הביקורת במחקר שנערך באוניברסיטת אוהיו (Ohio). במחקר בדקו את ההשפעה של אימון משקולות על גברים מבוגרים ולהפתעתם, גילו החוקרים עלייה של 19% ברמות הכולסטרול הטוב דווקא בקבוצה שעשתה פעילות גופנית מתונה יותר, כמו מתיחות והרמת משקולות. אם גם אתם רוצים, זה מה שעשו במחקר: שלושה סטים (שש עד שמונה חזרות) של מתיחות וכפיפות, עם מנוחה של 2 דקות בין כל סט, במשך 16 שבועות. ואל תהיו חכמים גדולים. במקרה הזה, פחות זה יותר. מומחים מאמינים כי תמיד עדיף להשתמש במשקולות בערך במשקל של 85% מהכמות שאתם יכולים להרים.

דגים ( תוספת של 26%)

בין בשר לדגים, הרוב יבחרו בשר. אבל במונחים של אומגה 3, אומגה-6 ומה ששתיהן יכולות לעשות לכולסטרול, דגים מנצחים בהליכה. כאשר חוקרים השוו בין תזונה שכוללת עוף או נתחי בשר רזים, לבין תזונה שכוללת דגים, הם מצאו כי דגים תרמו לעלייה של 26% ב- HDL2, נגזרת משוכללת של הכולסטרול הטוב. ודרך אגב, תמיד עדיף לבחור אפוי, על פני צורות בישול אחרות.

אגוזי מקדמיה (תוספת של 8%)

אל תשאלו מה אגוז אחד קטן יכול לעשות בשביל הלב שלכם. במחקר בו השתתפו 17 גברים עם כולסטרול גבוה, החוקרים מצאו עלייה של 8% בכולסטרול הטוב, בקבוצת הגברים שהחליפו 15% מסך הקלוריות היומי שלהם באגוזי מקדמיה (12-16 אגוזים ביום). מבין כל סוגי האגוזים, לאגוזי מקדמיה התכולה הגבוהה ביותר של שומן חד בלתי רווי. וזה כנראה מה שמשפיע על הכולסטרול. ואל תדאגו בקשר למלח. אפילו כשהם מיובשים וקלויים, הם מכילים 75 מ"ג מלח, שליש מכמות המלח בכמות זהה של בוטנים.

בירה (תוספת של 12%)

לא מאוד חינוכי, אבל מאוד מעניין. במחקר שנערך בהולנד, החוקרים גילו לתדהמתם עלייה של 7% בכולסטרול הטוב אחרי עשרה ימים, ועלייה של 12% אחרי שלושה שבועות. מה היה מהלך המחקר? אז ככה, הגברים שחירפו נפשם לטובת המחקר, נאלצו לשתות שני חצאים של בירה ביום. כדי להיות בטוחים, החוקרים בדקו את זה עוד כמה פעמים וראו את אותה ההשפעה שוב ושוב. הם לא ממש בטוחים איך בדיוק זה עובד, אבל כנראה שזה קשור לרכיבים מסוימים בבירה שיכולים להפחית את רמות ההומוציאסטין בדם, גורם סיכון נוסף למחלות לב. אבל עדיין, מדובר באלכוהול וחשוב לא להגזים. גם לא אם אתם חוגגים אירוע ממש משמח, כמו למשל עלייה ברמות הכולסטרול הטוב.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.