Write a comment

 

יש להניח כי כבר שמתם לב לכך שאנחנו בעיצומו של הקיץ, והקיץ הישראלי נושא איתו לא מעט בעיות. אחת מהן היא מכת שמש, שהיא די שכיחה בישראל. בניגוד לדעה הרווחת, מכת שמש או מכת חום אפשר לקבל לא רק כתוצאה משהות ממושכת בחוף הים בצהרי היום, אלא גם במכונית, שהמזגן בה אינו פועל, ואפילו בתוך הדירה שלכם.

מכת שמש מתרחשת בגלל חימום יתר של האורגניזם, אשר מוביל לפגיעה בוויסות החום של הגוף, ובעקבות זאת להפרה בתפקוד הלב-ריאה. המצב הזה עלול להביא לתוצאות חמורות, ואפילו לכדי סכנת חיים, לכן מוטב לא להסתכן.

קבוצות סיכון

מכת שמש יכול לקבל על כל אחד מאיתנו, ועם זאת יש שתי קבוצות סיכון שהיא מאיימת עליהן במיוחד: ילדים קטנים וקשישים. אוכלוסיות אלה חשופות במיוחד למכת שמש בגלל שהאורגניזם שלהם פחות כשיר להתאים את עצמו לשינויים בטמפרטורה. עד גיל 7-8 הילד רגיש במיוחד לחום ולמחנק. ככל שאדם מזדקן יכולת ויסות החום של גופו נחלשת, והוא מגיב ברגישות יתר כלפי הטמפרטורה בסביבתו.

על אוכלוסיות בעלות סיכון נמנים גם חולי לב. על מנת להתאים את עצמו לסביבה חמה, האורגניזם מרחיב את הוורידים. זה מוביל לירידה בלחץ הדם, ואילו על הלב מוטל עומס יתר בגלל הצורך לספק את החמצן לאורגניזם. עם זאת, בחום כבד האדם מזיע הרבה, הגוף מאבד נוזלים חיוניים והדם הופך לסמיך יותר. זה מעלה את הסיכון לסתימות בצינורות הדם אצל כולם, ואילו אצל הסובלים ממחלות לב, עלול להביא לאסון.

מה עושים?

על מנת להפחית את הסיכון למכת שמש או מכת חום, יש לפעול בשני כיוונים. ראשית, לחשוף את עצמך כמה שפחות להשפעת החום. בימים חמים במיוחד השתדלו, אם הדבר אפשרי, לא לצאת החוצה בין השעות 10:00 – 17:00. רצוי לצאת לטיול מוקדם בבוקר או בערב, כאשר השמש כבר שקעה.

 

אם אתם נמצאים בימים יבשים עם עומס חום בדירה ללא מזגן, סגרו את החלונות ואת התריסים. אך אל תסגרו את הדלתות של החדרים על מנת לא ליצור מחנק. אם אתם מפעילים מאוורר, מומלץ להציב מולו כמה בקבוקים עם מים קרים או קערה עם קוביות קרח – כדי שהדבר יוסיף קצת לחות לאוויר.

אם אין צורך דחוף בכך – אל תפעילו מכשירי חשמל, כגון מחשב או מקלט טלוויזיה, כי גם אלה תורמים לחימום האוויר. כדאי גם לעמעם את האורות מאותה הסיבה.

אם אתם מרגישים כי בבית חם מדי, צאו למוסד ציבורי ממוזג הקרוב לביתכם – מתנ"ס, קופת חולים, אפילו לאולם קולנוע. הפסקה קצרה תעזור למנוע השפעות שליליות על הגוף שלנו.

הכיוון השני הוא לשפר את התאמת האורגניזם שלנו לסביבה. אם אתם נמצאים בבית - לבשו כמה שפחות בגדים. בחוץ לבשו בגדים רחבים העשויים מבדים טבעיים, כמו כותנה. בגדים אלה "נושמים", לכן החום הנפלט מהגוף מתנדף מהר יותר. בגדים סינתטיים, לעומת זאת, עלולים לעכב את פליטת החום. אם אתם נמצאים מתחת לקרני השמש, כיסוי ראש הוא חובה.

אם אתם צמאים, זהו סימן מובהק לכך שהגוף איבד נוזלים רבים באמצעות הזיעה. כדאי להימנע ממשקאות ממותקים ולשתות מים מינרליים או רגילים.

הימנעו מפעילות גופנית בלתי הכרחית. פיטנס, תרגילי כושר גופני ועבודות בית מעלים את חום הגוף ומגבירים את המעמסה על הלב ואת איבוד הנוזלים. כל זה מעלה את הסיכון למכת חום.  

צמצמו עד כמה שאפשר את צריכת הניקוטין בימים החמים, הימנעו מקפאין ומאלכוהול. לכל אלה השפעה מזיקה במיוחד בימים החמים. עשו מקלחת קרה. כמו כן, לאמבט לרגליים (לא במים קרים, אלא פושרים) יש השפעה טובה בימים החמים. מפעם לפעם אפשר לנגב את הפנים, הצוואר ואת הידיים במגבת לחה

אם תקפידו על כל הכללים האלה, תוכלו לצמצם במידה רבה את הסיכון למכת חום.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.