1 Comment
הכירו את העובדות מאחורי אמונות שונות על תזונה והרגלי אכילה

כל האמת מאחורי מיתוסים על תזונה

תפוח מתוק משמין יותר מתפוח חמוץ
זו כמובן שטות גמורה. כמות הקלוריות בתפוחי עץ זהה והשינוי בטעם לא בא לידי ביטוי קלורי. אגב, מסיבה זו יש בלימון את אותה כמות סוכר שיש בפירות הדר אחרים. אלא שבלימון יש גם כמות גדולה של חומצה, המעלימה את טעמו המתוק של הסוכר.

הכל עניין של העדפה, ותפוח עץ מתוק הוא קינוח נפלא ובריא. מתוק או חמוץ, כנראה שזה ההבדל ביחיד בין התפוחים, לא המאזן הקלורי.

מי שאוכל ארוחת בוקר אוכל יותר לאורך היום
ארוחת בוקר לא "פותחת את התיאבון". היא ממלאת ומחדשת את מאגרי האנרגיה שלנו, והיא היתה ונשארה הארוחה החשובה של היום. מי שמקפיד על ארוחת בוקר נהנה מרמת אנרגיה גבוהה לאורך היום, והשובע אותו הוא חש לאחריה ילווה אותו בהמשך היום ועל כן סביר להניח כי לא יאכל יותר מדי.

הפרדת חלבונים מפחמימות מיטיבה עם הגוף
ארוחה נכונה ובריאה כוללת את כל אבות המזון – חלבונים, פחמימות ושומנים, לצד ויטמינים ומינרלים. בכל מאכל נמצאים כל אבות המזון, כך שהפרדה מלאה לא תיתכן. מערכת העיכול יודעת לעכל את אבות המזון במקביל, ושילוב של אבות המזון זה בזה מעלה את ערכם התזונתי ומאפשר מיצוי טוב יותר של כל הטוב שבהם.

תוספי תזונה הם הכרח עבור כל אחד
ממש לא. תזונה נכונה, הכוללת את כל אבות המזון ומבוססת על צריכה רבה של פירות וירקות, דגנים מלאים, חלבונים איכותיים ושומנים טובים מספקת לגוף האדם את צרכיו, ואין צורך להשלימה עם תוספים.

לא כדאי לשתות במהלך ארוחה או בסמוך לה
גישה מוטעית זו מבוססת על הרעיון כי שתייה גורמת להורדת ריכוז מיצי העיכול בקיבה ועל כן פוגמת בעיכול. אין שטות גדולה מזו. לצורך העיכול מפרישה הקיבה כמות גדולה של נוזלים, כך שכוס אחת או שתיים של שתייה לא תורגש ולא תעשה הבדל.

פחמימות משמינות
פחמימות אינן משמינות. מה שנכון הוא שהרבה פחמימות משמינות. תפקידן של פחמימות הוא לספק אנרגיה לגוף, והימנעות מצריכתן תוביל לעייפות, חולשה וירידה דרסטית ברמת האנרגיה והתפקוד הכללי. כפועל יוצא, מערכת העיכול תתפקד בצורה לקויה, ומכאן קצרה הדרך לשריפת קלוריות מועטה – ולהשמנה.

הכל עניין של איזון. צריכת פחמימות נכונה וסבירה תוביל לרמת אנרגיה טובה, לעיכול משופר ולירידה במשקל.

בטוסט יש פחות קלוריות מבפרוסת לחם
לא נכון. כאשר אנו קולים לחם, הדבר היחיד שנגרע ממנו הוא המים שמתאדים ומייבשים את הצנים. למים אין ערך קלורי, כך שהרמה הקלורית אינה משתנה בתהליך הקליה.

פחית אחת של משקה מוגז או ממותק אינה מזיקה
בפחית שתייה של משקה קל יש לפחות 5 כפיות סוכר, עם אופציה ל-8 כפיות במשקאות מסוימים. זה המון! זו כמות גבוהה מדי לילדים, ועל אחת כמה וכמה למבוגרים. מדובר בהרגל רע ומזיק לבריאות. שתו מים ותרוויחו את הבריאות שלכם בחזרה.

לא טוב לאכול פירות בגלל הסוכר שבהם
לא נכון. פירות אמנם מכילים סוכר, זה נכון, אבל לצידו הם מכילים ויטמינים ומינרלים רבים, נוגדי חמצון, פלבנואידים ופיטוכימיקלים החיוניים לגוף. אפילו פירות עם רמת סוכר גבוהה, כמו ענבים או אבטיח מספקים לגוף ערכים תזונתיים חשובים.

פירות הם הממתקים של הטבע, ובנוסף לערכיהם התזונתיים היפים הם טעימים למדי. הנקודה היא לא לצרוך כמות גבוהה מדי, ולהסתפק ב-3-4 מנות פרי ביום.

לחם לבן משמין יותר מלחם בריאות
לחם לבן מכיל קמח לבן, כלומר קמח מנופה, שבתהליך הייצור הוציאו ממנו את עטיפת גרעין הדגן. לחם מקמח מלא עשוי מקמח הכולל את עטיפת גרעין הדגן (יכול להיות קמח חיטה, כוסמת, שיפון וכו'). ההבדל ביניהם אינו קלורי אלא גליקמי – העיכול של מעטפת הגרעין, כלומר של קמח מלא, אורך יותר זמן מאשר עיכול גרעין הדגן לבדו (קמח לבן), וההבדל בא לידי ביטוי ברמת הסוכר בדם.

לחם מלא משביע יותר ולכן נחשב מתאים יותר לדיאטה. אבל ההבדל בין פרוסת לחם לבן לפרוסת לחם מלא אינו בכמות הקלוריות. מי שיכול "להחזיק את עצמו" ולהימנע מאכילה רבה מדי של לחם לבן, יכול להמשיך וליהנות ממנו.

אסור לאכול בין הארוחות
דווקא מותר. אנו אוכלים 3 ארוחות מרכזיות – בוקר, צהריים וערב. אם חשים צניחת אנרגיה, עייפות או סתם רעב בין הארוחות, מותר בהחלט לשבור אותו עם משהו קטן. הנקודה היא להבין שהגוף זקוק למשהו קטן, לא לצלחת נוספת עמוסה כל טוב. פרי, חטיף, כוס קפה, מים כמובן – ואתם מסודרים. לא צריך ואף אסור יותר מזה בין הארוחות.

אכילה בלילה גורמת להשמנה
לא נכון. הבעיה היא שאכילה בערב או בלילה היא סימפטום לאכילה לא מסודרת ולא מאוזנת. לעצם העניין, מותר לאכול בלילה אבל אסור לאכול ארוחה גדולה בשעות אלו. אחת הבעיות באורח החיים המערבי היא שאנשים רבים מוותרים על אכילה לאורך היום (או שחוטפים משהו תוך כדי העבודה) ואז מגיעים הביתה ומתפרקים. התוצאה – עומס קלורי רב ומיותר בשעות בהן שריפת האנרגיה והקלוריות נמוכה, עיכול לא טוב ועלייה במשקל. 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    אביטל · 3 years ago
    רק עם ספורט ולא כל כך ויתרתי על דברים שאהבתי אבל כן הפסקתי לגמרי עם משקאות ממותקים ומפחיתה עם הבצקים ועברתי לפיתות דלות קלוריות (65 קלוריות לפיתה). באופן כללי אני מאמינה שאפשר לאכול הכל במינון נכון.