Write a comment

 

הבעיה עם סוכר היא לא הגלוקוז. כמו שלכולסטרול (ברמות מסוימות) יש תפקיד חשוב בגוף, גם הגלוקוז (הסוכר שבגוף שלנו) הוא דלק בסיסי וחיוני לגוף ולמוח. הבעיה מגיעה מבחוץ. סוכר הוא מתוק, ומזון מתוק גורם לנו לאכול יותר. וכשאנחנו אוכלים יותר, אנחנו משמינים.


המילכוד של סוכר. כל מה שרציתם לדעת, אבל פחדתם לשאול.

סוכר וסוכרת

סוכר לא גורם לסוכרת. יותר מדי סוכר כן. המשמעות של סוכרת היא שהגוף לא יכול להיפטר מגלוקוז בדם. וכאשר גלוקוז לא מעובד מספיק מהר, הוא פוגע ברקמות. במקרה של סוכרת מסוג 1, סוכר הוא לא הגורם לבעיה. אנשים שסובלים מסוכרת מסוג 1 נולדו ככה. אבל השמנת יתר (גם בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים) עלולה לגרום להתפתחות סוכרת מסוג 2. זה על רגל אחת הסיפור של סוכרת. היכולת של הגוף להיפטר מגלוקוז. ההשפעה השלילית של צריכת סוכר בתזונה, היא עלייה בגלוקוז. לבלב רגיל, עם קולטנים רגילים של אינסולין יכולים להתמודד עם זה. הם מתוכנתים להיפטר ממנו, או לאחסן אותו בצורה מסוימת, כמו שומן למשל. אבל אכילת יתר מאלצת את הלבלב לעבוד שעות נוספות כדי לפרק אינסולין וכדי להרחיק גלוקוז. מומחים רבים מאמינים שעלייה בצריכת הסוכר בתזונה עלולה לגרום לשחיקה של הלבלב. אבל הם לא יכולים להיות בטוחים, כי כל גוף עובד מעט אחרת, והרגלי התזונה משתנים. דבר אחד בטוח, אנחנו צורכים יותר סוכר היום בהשוואה ל- 100 שנים אחורה, ואפילו ירידה של 5%- 7% ממשקל הגוף, יכולה להפחית את הסיכון להתפתחות סוכרת. 

סוכר ושומן

עודף סוכר ממלא את הדם בשומנים. מחקרים (אפילו כאלה שנערכו לפני עשור) יודעים להגיד שצריכה של עודף פרוקטוז (סוג של סוכר שנמצא באופן טבעי בפירות, אבל מוסיפים אותו לפעמים גם למזונות מעובדים) מעלה את רמות השומנים בדם. רמות מתונות באופן יחסי של פרוקטוז בפירות הן לא מה שאנחנו צריכים לדאוג לגביו. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת מינסוטה (Minnesota), כמות גדולה של פרוקטוז שמגיעה ממזונות מעובדים, יכולה להיות בעייתית במיוחד: בקרב גברים עם תזונה עשירה בפרוקטוז נמצאו 32% יותר שומנים בדם, בהשוואה לגברים עם תזונה עשירה בגלוקוז. למה? בגלל פער זמנים. הגוף שלנו לא יכול לעבד סוכר, במהירות שבה אנחנו אוכלים אותו. אז הכבד מאחסן חלק מהגלוקוז בזרם הדם, או שומר אותו לשימוש מאוחר יותר. אבל אם המחסן של הכבד מלא, הוא מאחסן את העודפים בתור שומן. במקום להיות מאוחסן בזרם הדם, סוכר מאוחסן בתור גליקוגן (Glycogen). הבעיה היא שהכבד יכול לאחסן בערך 90 גרם של גליקוגן, ואת היתר הוא ממיר לשומן. דרך ללא מוצא? ממש לא. באמצעות שמירה על משקל גוף תקין, רוב האנשים יצליחו לשמור על רמות תקינות של שומנים בדם. אבל אם סובלים מהשמנת יתר, העודפים יצטברו ויהפכו לגורם סיכון מרכזי למחלות לב וכלי דם. הצעד הראשון הוא להניח למזונות עשירים בסוכר, כמו משקאות ממותקים ומשקאות אלכוהוליים. הגוף שלנו לא בנוי להתמודד עם כל הסוכר הזה.

טעות מרה

אחת מהדרכים לאבחן מצב פרה-סוכרתי או סוכרתי, היא בדיקה שכוללת צריכה של 75 גרם של סוכר (גלוקוז), כדי לבדוק איך המערכת מתמודדת עם זה. זה סוג של מבחן שמעמיס מתח על המערכת, וכמות כזאת של סוכר היא לא משהו שאתם רוצים לנסות בבית. ועדיין, עם הדרך שבה אנחנו אוכלים ושותים היום, בדיקה כזאת מתרחשת פעמים תכופות מדי, בכלל בלי להתכוון. חלק מהמשקאות הקלים מכילים יותר מ-75 גרם של סוכר. בהערכה גסה, לפחות חצי מזה הוא פרוקטוז, כך ששתייה יכולה להיות גרועה כמעט כמו המבחן לאבחון סוכרת. אולי אתם חושבים שהגוף יכול לעבד כמות כזאת של סוכר בלי בעיה, אבל אתם טועים.  הסימפטומים שצריך לשים לב אליהם כוללים: יתר לחץ דם או לחץ דם נמוך, צמא מוגבר, טשטוש בראייה, חולשה ועייפות. נשמע מוכר? שווה לבדוק את זה.

קפיצה למרחקים קצרים

אם להגיד את זה במשפט אחד: כמה שפחות קפיצות של סוכר בדם, ככה החיים ארוכים וטובים יותר. אם הרעיון שלכם לאורח חיים בריא כולל ארוחות גדולות והרבה בירות, זה יכול להיות סיכון משמעותי לתוחלת החיים, אפילו אם משקל הגוף נמצא בטווח התקין. קפיצות ברמות הסוכר בדם (במיוחד כאשר הן תכופות) מלחיצות את האיברים שאחראים על המנוע של חילוף החומרים בגוף. יש לזה מחיר, למרות שאולי יקח לכם זמן לשים לב אליו. אנשים יכולים לחיות במצב פרה-סוכרתי במשך שנים, בלי סימפטומים. ומצב פרה-סוכרתי הוא אמנם יותר טוב ממצב סוכרתי, אבל לא הרבה יותר טוב. אנשים במצב פרה-סוכרתי נמצאים באותה קבוצת סיכון (במיוחד למחלות לב), בדיוק כמו אנשים שסובלים מסוכרת מלאה. מה שחשוב הוא לחשוב על מה שאנחנו מכניסים לגוף. משקאות ממותקים, משקאות אלכוהוליים, פחמימות פשוטות (תפוחי אדמה, מאפים). ככל שנעמיד את המערכת בפחות סטרס, ככה יהיה יותר טוב לכולם. זה פשוט, אבל עדיין קשה.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.