חזרה לידע מקצועי ראשי
הדפסה
Write a comment

השנה האחרונה הנחיתה מהלומה לא פשוטה על הבריאות הנפשית של רבים מאיתנו. אז אם אתם מרגישים שהסטרס שאתם סוחבים הוא כבר יותר מדי בשבילכם – הגיע הזמן שתכירו את השיטות הטובות ביותר להפחתת לחץ, על פי מחקרים מדעיים

 

משנה לשנה, החיים בעולם המודרני רק הופכים אינטנסיביים, מורכבים ולחוצים הרבה יותר. וזה לא דבר שרק אנחנו אומרים. למעשה, לפני שהקורונה שינתה לחלוטין את חיינו, ארגון הבריאות העולמי הזהיר מפני מגפה אחרת שעלולה לאיים על הבריאות של כולנו – מגפת הלחץ.

 

הסיבה לאזהרה הזאת של ארגון הבריאות העולמי נובעת מההבנה שלחץ נפשי הוא לא רק הרגשה לא נעימה. מחקרים מצאו כי הוא עלול לגרום לעלייה בלחץ הדם וברמות הסוכר, להגביר את הסיכון למחלות לב, להאיץ ייצור דלקות בגוף, לשבש את העיכול ובעצם להשפיע לרעה כמעט על כל תהליך משמעותי בגופנו.

 

אז אם הצלחנו להלחיץ אתכם עוד יותר, זה הזמן לצפירת הרגעה. למרבה המזל, כיום יש עבודות מדעיות נרחבות שמציגות גם לא מעט דרכים יעילות להפחית את הלחץ. בואו נכיר כמה מהבולטות, היעילות והפשוטות ביותר שבהן:

 

  1. תשחררו את השרירים

לא צריכים להיות מומחים כדי להבין שהלחץ משפיע מאוד גם על השרירים שלנו – הוא מקשה אותם, גורם להם להיתפס ועלול לגרום גם לכאבים כרוניים בהם. אבל חשוב להבין שההשפעה הזאת עובדת בשני הכיוונים. האגודה האמריקנית למטפלים בעיסוי, מציגה שורה של מחקרים שמראים שעיסוי מקצועי בהחלט יכול להשפיע לטובה על אנשים שסובלים מלחץ וחרדה.

 

זה לא רק המגע המענג שתורם לכך. המחקרים בנושא מראים שהשיפור בזרימת הדם שיוצר העיסוי מסייע להפחית את ההשפעות הפיזיולוגיות של לחץ וחרדה עלינו ולשפר את ההתמודדות איתם ואת התגובה של הגוף אליהם.

 

  1. תיסחפו עם השיטות הקדומות מהמזרח

בעבר, יוגה ומדיטציה נתפסו כהרגלים שנפוצים בעיקר אצל אנשים שחזרו מהטיול הגדול בהודו ועוד לא לגמרי השתחררו מההשפעה שלו עליהם. כיום, אפשר לראות גם ברוב בתי החולים בארץ מנחים שמלמדים את השיטות האלו, לאחר ששורה ארוכה של מחקרים הראתה כי הן מסייעות להפחית לחץ וחרדה, להקל על כאבים כרוניים ולשפר את איכות החיים של אנשים שסובלים משורה ארוכה של מחלות לרבות סוכרת, סרטן והשמנת יתר.

 

הסיבה לכך היא ששתי השיטות האלו שמות דגש רב על הפניית קשב לגוף, בצורה שעוזרת להאיץ תהליכי ריפוי פנימיים שתורמים גם לבריאות הפיזיולוגית שלנו וגם, חשוב לא פחות, לשיפור בריאות הנפש ולשחרור מלחץ נפשי.

 

  1. תעשו גם דברים משמעמים ומבאסים

כן, אחרי שדיברנו על עיסוי מפנק ומדיטציה, זה אולי נראה כמו הסעיף הכי פחות אטרקטיבי ברשימה הזאת – אך גם אותו כדאי מאוד שתפנימו. כשאנחנו עושים מטלות כמו לשטוף כלים, לסדר את הבית, למיין מסמכים, או כל דבר אחר שמתבטא בחזרתיות, אנחנו למעשה יכולים להירגע, להפחית מתח ולאפשר למוח שלנו לנוח קצת מהמחשבות שרודפות אותו ומטרידות את מנוחתו.

 

ולקביעה הזאת יש גם גיבוי במחקר שנערך ב-2015 באוניברסיטת פלורידה. מממצאי המחקר עולה כי אנשים ששוטפים כלים לדוגמה, נכנסים למצב מדיטטיבי שמסייע להפחית לחץ וחרדה במידה ניכרת. כך אתם מרוויחים בית וראש נקיים יותר באותה הפעולה. שווה, לא?

 

  1. תידַקרו קצת

טוב, גם הסעיף הזה נראה מפחיד בתיאוריה, אבל אנחנו לא מדברים על דקירות סכין כמובן, אלא על טיפול בדיקור סיני. למי שעדיין לא מכיר, מדובר בטיפול במחטים עדינות ודקות שלא מרגישים אותן – אך עשויות לשפר פלאים את בריאות הגוף והנפש.

 

דיקור תורם בין היתר לשיפור זרימת הדם – וכמו פעולות אחרות שהצגנו כאן ברשימה – משפיע לטובה על ההתמודדות עם לחץ וחרדה וכן על שורה של תהליכים פיזיולוגיים כמו האצת ההחלמה מפציעות, שחרור שרירים תפוסים, התגברות על כאבים כרוניים ועוד. בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים בוחנים את ההשפעה של הדיקור על בריאות הגוף והנפש ומוצאים כי מדובר בפעולה יעילה ביותר בהקשר הזה – בייחוד כשמדברים על התמודדות עם לחץ נפשי או בעיות מנטליות נפוצות אחרות.

 

 

 

 

mitot banner3

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.