Write a comment
עוד בתקופת יוון העתיקה השתמשו בריחות כדי לעזור לאנשים להירדם ולישון טוב יותר בלילה. כיום האמונות הקדומות האלו אף מגובות במחקרים מדעיים שמדגישים כמה קל לשפר את השינה באמצעות מגוון רחב של שמנים אתריים

חוש הריח שלנו מחובר באופן ישיר למרכזי הזיכרון והרגש במוח. זה מה שמאפשר לריחות מסוימים להשפיע על המוח ועל תהליכים בגופנו בצורה שעשויה לשפר את המצב הנפשי, לחדד את הזיכרון ואף לעזור לנו להירגע ולהירדם – בייחוד אם אנחנו מתקשים לעשות זאת בשגרה.

סקירה מדעית נרחבת שפורסמה בכתב העת Alternative and Complementary Medicine ב-2014 קבעה כי שמנים אתריים עשויים לשפר את השינה ולמנוע הפרעות ברצף שלה אצל מבוגרים שסובלים מבעיות שינה. מחקר נוסף מ-2017 אף קבע כי השימוש בשמנים אתריים יכול להיות יעיל יותר להירדמות מטיפול בדיקור – כלי שנחשב בעצמו פופולרי ביותר בשנים האחרונות לטיפול בבעיה הנפוצה.

אז אילו שמנים אתריים יעזרו לכם לישון טוב יותר? הנה כמה מהבולטים שבהם שבהחלט יכולים להפוך את המשימה הזאת לקלה ומרגיעה הרבה יותר:

1. לבנדר

שמן לבנדר הוא ללא ספק הכוכב הגדול של הרשימה הזאת. ניחוח הלבנדר הוא הריח הנחקר ביותר בעולם ושורה של מחקרים מדעיים מצאו כי הוא יעיל בשיפור השינה – ולא רק. הניחוח הזה עשוי גם להפחית חרדה ולחץ נפשיואפילו לשפר את הריכוז שלכם.

ב-2013 החליטו חוקרים מגרמניה ומאיראן לחבר אנשים למכשירי EEG ו-MRI כדי לקרוא את הפעילות המוחית שלהם בזמן שהם נחשפים לשמן לבנדר. במחקר שלהם, שפורסם ב- Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine הם ציינו כי בקרב הנבדקים נראו שינויים משמעותיים בפעילות המוחית שמצביעים על שלווה ונחת.

2. וניל

הרבה אנשים "עפים" על הניחוח המתקתק והמענג של הוניל ובהחלט יש לכך סיבה טובה. מדענים מדגישים כי הניחוח הזה לא רק מענג – יש לו השפעה חיובית גם על המדדים הגופניים שלנו. ריח הוניל מסייע להוריד את לחץ הדם, להפחית היפראקטיביות ולהתגבר על חוסר שקט.

ישנם מחקרים שאף מציעים כי הווניל עשוי לסייע להפחית דיכאון וחרדה – אם כי לא מומלץ להשתמש בשמן כתחליף לטיפול מקצועי בהיבט הזה. כל אלו תורמים להרגעת הגוף והמוח בצורה שתבטיח שינה ארוכה, רציפה ואיכותית.

3. קמומיל

בשנים האחרונות חברות רבות החלו לשווק תה קמומיל כמשקה האולטימטיבי לקראת השינה – ויש לכך סיבה מנומקת. מחקרים מצאו כי שתיית קמומיל, כמו גם הניחוח של הצמח הייחודי, משפיעים על מערכת העצבים המרכזית שלנו בצורה דומה לזו של תרופות לשיפור השינה. ניחוח הקמומיל ידוע כגורם עוצמתי שמרגיע את הגוף, מרפה את השרירים ומשרה שלווה גם על המוח. כך עולה בין היתר ממחקר שפורסם ב-2011 בכתב העת Molecular Medicine Reports.

4. ולריאן

עוד בתקופת יוון העתיקה השתמשו בניחוח הוולריאן כדי לסייע לאנשים שמתקשים להירדם. עכשיו גם סקירה מדעית שפורסמה ב-2015 ובחנה כמה מחקרים משמעותיים על הצמח המסקרן קבעה כי ניחוח הוולריאן יכול לשפר את איכות השינה בלי לגרום לתופעות לוואי שליליות שעלולות להופיע כתוצאה משימוש בתרופות. מתוצאות הסקירה עולה כי אנשים שנחשפו לניחוח הזה היו בסבירות גבוהה ב-80 אחוזים לשפר את איכות השינה שלהם בהשוואה לקבוצת הביקורת.

5. גרניום

גרניום הוא מהצמחים הפופולריים ביותר בגינות בישראל וכך גם הריח הנעים שמזוהה איתו. שורה של מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי ניחוח הוולריאן יכול להפחית לחץ וחרדה וכן להאיץ את
ההירדמות ולשפר את איכות השינה. ההשפעה של הגרניום יעילה בייחוד אצל אנשים שסובלים מבעיות שינה בעקבות מתחים ולחצים נפשיים. מומחים רבים ממליצים על שמן גרניום כאמצעי לשיפור
השינה ואף טוענים כי תוספי תזונה שמופקים מהצמח עשויים לתרום עוד יותר להעצמת התחושה המרגיעה שלו על הגוף והנפש.


mitot banner3


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
תגובות פייסבוק
comments

Say something here...
Cancel
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.